Vylepšujeme Toyotu GR Yaris – 1.díl

11.08.2022

Udělat téměř dokonalé auto ještě funkčnější a zároveň zábavnější není snadný úkol. Je to ale obrovská motivace a hlavně zkušenost. Vzali jsme proto dva nové GR Yarise a jeden připravili na čistou stopu pro trénink na závodním okruhu a druhý na naše oblíbené lesní okresky.

Náš názor na úpravy a tuning moc dobře znáte. Většinou je to spousta utracených peněz, promarněného času a zklamaní nad výsledkem, který se zdaleka neblíží původní myšlence. To platí hlavně když se pokusíte upravovat opravdu dobře odladěná sportovní auta. Právě takovým autem je Toyota GR Yaris. Jako jeden z mála hatchbacků zvládne opravdu náročné zacházení v sériovém stavu. Lehká karoserie je perfektně tuhá, podvozek je i přes svoji jednoduchou konstrukci odolný a brzdy jsou prakticky k neutahání při dodržení pravidelného servisu. Dá se vůbec takové auto vylepšit a posunout na vyšší úroveň bez rozpočtu na testování a vývoj, do kterého automobilky investují miliony? Moc tomu nevěříme, ale opět jsme to zkusili!

Dá se vůbec takové auto vylepšit a posunout na vyšší úroveň bez rozpočtu na testování a vývoj, do kterého automobilky investují miliony?

O tom, jak GR Yaris funguje v sériovém stavu jsme psali už několikrát. Například here. V tomto několikadílném seriálu se zaměříme přímo na jednotlivé úpravy, jejich cenu a hlavně reálný přínos na silnici, závodním okruhu, šotolině i sněhu. Aby byl výsledek co nejobjektivnější, máme dvě identická auta. První bude zaměřené na čistou stopu a asfaltové ježdění. Chybět nebude ani testování na závodním okruhu a hlavně Nordschleife. Druhé a vlastně původní myšlence GR Yarisu bližší bude verze určená na asfaltové, šotolinové a zasněžené lesní okresky. Většinu performance a závodních dílů jsme použili od renomovaných výrobců, ale některé specifické komponenty, které nám nevyhovovaly nebo nebyly dostupné na trhu jsme nechali vyrobit na zakázku.

Jako u většiny ostatních úprav jsme začali zpevněním karoserie a podvozku. Výztuhy karoserie udělají vaše auto přesnější, ostřejší na volantu a hlavně lépe ovladatelné na limitu. Tlumiče se zkrátka mohou do pevné karoserie naplno opřít a využít maximálně svůj potenciál. Základní rozpěrné prvky nabízí přímo Toyota a celou řadu funkčních výztuh karoserie i podvozku vyrábí například japonská firma Cusco. Při nákupu nešetřete a volte renomované nebo ověřené produkty. Určitě nechcete se svým GR Yarisem škrtat výztuhami o silnici. Ano i to se může dít. Ověřili jsme si to u našeho MINI JCW, kde železnou výztuhu přední nápravy nahradila hliníková ližina, která nevyčnívá pod úroveň ostatních podvozkových částí. 

Maximální pozornost věnujte také úpravám ergonomie interiéru. Změna standardních sedadel za skořepinová nebo snížení usazení těch sériových je jednou z nejčastějších úprav GR Yarisu. Při těchto úpravách je potřeba myslet v první řadě na bezpečnost. Usazení sedadel, pojezdů i bezpečnostních pásů proto ideálně svěřte zkušenému odborníkovi. Na trhu existuje celá řada konzolí, které jsou připraveny pro instalaci do původních pevnostních bodů a zároveň kompatibilní s celou řadou skořepinových sedadel Recaro, Sparco, Bride a dalších. Obě auta, kterým se budeme v tomto seriálu věnovat dostala sedadla Recaro Pole Position a dvě různé konzole. Asfaltová varianta používá kombinaci Recaro držáků a pojezdu s ocelovou konstrukcí od českého výrobce. Varianta pro šotolinu a sníh má speciální na zakázku vyrobené uchycení tak, aby splňovalo požadavky v kombinaci s bezpečnostním rámem.

Zpevnění karoserie a individualizace interiéru pro lepší ergonomii a bezpečnost byla prioritou u obou GR Yarisů. Zbytek úprav se ale s ohledem na rozdílné zaměření zásadně liší. Proto se v každém následujícím díle budeme věnovat každému autu samostatně. Začneme GR Yarisem pro závodní okruhy, který je na přípravu výrazně jednodušší, než hledání ideálního setupu na okresky. S trochou nadsázky stačilo vyházet pár kilo z interiéru, vylepšit chlazení pohonného ústrojí a nasadit sportovní podvozek. Jednotlivá vylepšení jsme sepsali pro maximální přehlednost do oddělených sekcí.

Motor a pohon všech kol

Tříválcový turbomotor jsme vyladili na hranici 220 kW (300 k). Krom optimalizované jednotky dostal motor větší intercooler, karbonové sání vzduchu, sportovní výfuk, chladič oleje a několik dalších mechanických vylepšení. Po testování některých úprav jsme se dokonce vrátili zpět k sériovému provedení. Příkladem může být například tužší uložení motoru a převodovky, které bylo kontraproduktivní pro přesné dávkování plynového pedálu.

Při testování jsme narazili také na několik technických nepříjemností, jako je například často poruchové čidlo tlaku oleje. Oříškem bylo i nalezení optimálního chlazení. Motor se v sériovém stavu poměrně rychle zahřeje do vysokých teplot. Stačí 2-3 dynamická kola na Nordschleife a teplota vyskočí vysoko nad 130 stupňů. Podobně je na tom také převodovka, které nepomohl ani spodní kryt motoru s přívodem čerstvého vzduchu.

Vysoké teploty trápí při sportovní jízdě i mezinápravovou vícelamelovou spojku. Určitě doporučujeme pravidelné výměny, protože už po dvou tisících kilometrech vypustíte úplně černý přepálený olej. Přehřátá mezinápravová spojka nejen trpí, ale v extrémních případech ji elektronika odpojí a z GR Yarise máte v takovou chvíli auto pouze s pohonem předních kol.
Jak tomu předejít? Nejdostupnější a překvapivě efektivní řešení je tepelná omotávka výfuku. Vedení výfuku je totiž v těsné blízkosti spojky a výrazně jí ohřívá. Další možností je přívod čerstvého vzduchu. Řešení nabízí hned několik výrobců, ale přínos je minimální podobně jako v případě víka pro zvětšení objemu oleje. Ani jeden z těchto kroků bohužel situaci zcela nevyřeší. Plánujeme proto dodatečné chlazení pomocí malého externího chladiče.

Podvozek

Měkce nastavený podvozek společně s vysokou karoserií není zdrojem velké řidičské zábavy na hladkém okruhovém asfaltu. GR Yaris je primárně nastaven na okreskové svezení, čemuž odpovídá jeho naladění. Stačí ale investice do kvalitních tlumičů, správně zvolená geometrie a jízda na okruhu začne dávat větší smysl.

Zvolili jsme tlumiče Öhlins, horní nastavitelné uložení pro větší negativní odklon, tužší stabilizátory a několik dalších vylepšení. Auto je nyní stabilnější, přesnější a zároveň díky kvalitním tlumičům tlumí i náročné obrubníky. Samozřejmě se s ohledem na okruhovou geometrii a tuhé nastavení vytratila pocitová lehkost a hravost.

Vždy je ale prostor i pro další zlepšení. Proto jsou v plánu pevnější ramena a jejich uložení. Rádi ale postupujeme po jednotlivých krocích, abychom zjistili přínos každé úpravy na konkrétním modelu auta.

Brzdy

Po dobu testování jsme odjeli všechna ostrá kola se sériovými brzdovými komponenty. Výměnou prošly jen brzdové hadice a kapalina. Standardní kotouč vydrží 6-7 sad brzdového obložení. Například na Nordschleife se životnost brzdových desek pohybuje mezi 15-20 koly podle podmínek na trati a stylu jízdy. Není to příliš, ale vzhledem k ceně sériového obložení není o čem diskutovat.

Kdo by nechtěl během polední pauzy měnit sadu předních brzdových desek, určitě stojí za zvážení odolnější endurance desky renomovaných výrobců. Rádi vám poradíme tu správnou směs podle vašeho stylu jízdy a konkrétního použití. Kontaktujte nás pro individuální poradenství.

Interiér

Skořepinová sedadla jsme zmínili už v úvodním textu. Interiér ale dostal ještě celou řadu dalších vylepšení. K těm nejdůležitějším patří šestibodové bezpečnostní pásy, zkrácené řazení CAE Ultra Schifter, redukce zpětného zrcátka pro lepší výhled, prodloužená nába volantu nebo displej zobrazující veškeré provozní teploty a další užitečné údaje pro jízdu na závodním okruhu.

Odstranění zadních sedadel, nepotřebných částí interiéru a odhlučnění ušetřilo přibližně 40 kg. Lehčí zadní část byla samozřejmě adekvátně vyvážena naladěním podvozku s rozvážením na vahách. Krok, který by neměl chybět při jakémkoli odlehčení nad 20 kg.

Za spolupráci a dodání dílů děkujeme partnerům Jedetoshop.cz a Escape6!

VIDEO