Ano, dokonce i na našem trhu se prodalo několik BRZ s automatickou převodovkou. Možná si říkáte, kdo to sakra mohl udělat a proč?! Jenže existuje i několik dobrých důvodů, které hrají ve prospěch automatické převodovky.
V tomto krátkém blogu se nebudeme věnovat Subaru BRZ jako celku, ale pouze verzi s automatickou převodovkou. Ve stručnosti si řekneme, jak s ní tato hravá zadokolka jezdí, proč dává smysl a komu by mohla vyhovovat více než přece jen vhodnější manuální převodovka. Pokud se tedy chcete dozvědět maximum o druhé generací BRZ, čtěte blog TOYOBARU – SUBARU BRZ NEBO TOYOTA GR86, nebo naše dlouhodobé zkušenosti v blogu SUBARU BRZ – ZÁBĚH A PRVNÍCH 5000 KM!
Podobně jako zbytek auta je i převodovka evolucí té stejné převodovky, která byla použita v první generaci BRZ. Není to tedy žádná novinka ani inovativní kus techniky, jakou dokáže nabídnout ve stejné cenové kategorii například Hyundai i30 N se svou špičkovou dvouspojkovou převodovkou s olejovou lázní, která patří k tomu nejlepšímu na trhu bez ohledu na kategorii auta. Zub času i konstrukční řešení automatické převodovky použité v druhé generaci BRZ se tedy podepsal nejen na rychlosti samotné změny rychlostních stupňů, ale na celkovém projevu převodovky a schopnosti nabídnout řidiči dostatek zpětné vazby a v neposlední řadě emocí.
Je to trochu škoda, protože jinak perfektně komunikativní BRZ dává řidiči spoustu informací skrze volant, sedadlo, vibrace i pohyby karoserie, ale převodovka jako by byla trochu pozadu a utlumená. Nemá to sice příliš velký vliv na samotnou jízdu, ale jednoduše nemáte z auta takovou radost a pocit spojení s ním!
Největší bonus je možnost řazení v driftu a brzdění levou nohou!
Jenže automatická převodovka přináší i celou řadu výhod. Jako první můžeme zmínit rychlost řazení. Přestože tato automatická převodovka použitá v BRZ nepatří k těm nejrychlejším, je pořád výrazně rychlejší než manuální i s velmi zkušeným řidičem. Další výhodou je možnost řazení v přetáčivém smyku na kluzkém povrchu. Pokud tedy driftujete na sněhu nebo mokré silnici, klidně si můžete přeřadit z dvojky na trojku a BRZ se bude plynule klouzat dál. S manuální převodovkou se vám to jen zřídkakdy povede. Ještě důležitější je ovšem možnost brzdění levou nohou v nájezdu do zatáček či podřazování. Nejenže je to efektivní způsob pro práci s hmotností auta, ale je to také bezpečnější a rychlejší způsob práce s autem v technických pasážích.
Dává tedy automatická převodovka v BRZ smysl? Za nás ne! Je to sice velmi zajímavá alternativa umožňující trochu odlišný jízdní styl, který není v BRZ s manuální převodovkou možný, ale přínos není natolik výrazný, abychom dali přednost automatické před manuální. Pokud jezdíte pravidelně po dálnici a BRZ používáte jako daily, tak je automatická převodovka rovněž k zamyšlení. Zkrátka je to jen věc vkusu, volby a jízdního stylu!
Na závěr ještě několik technických zajímavostí. Verze s automatickou převodovkou a kapalinovým měničem je o pouhých 21 kg těžší než verze se stupňovým manuálem. Výsledná pohotovostní hmotnost je tedy 1 371 kg. Samotná převodovka je postavená na předchozím modelu TX6A, ale dostala větší počet lamel, aby zvládla vyšší výkon i točivý moment. Přes vyšší počet lamel je řazení lepší a rychlejší. Zpřevodování zůstalo beze změny stejně jako množství i typ převodového oleje. Celkově hmotnost převodovky narostla o 1,8 kg ve srovnání s původní verzí. Další odlišností od manuální verze je integrace asistenčního systému EyeSight, který možná znáte z ostatních moderních modelů Subaru.
- kultivovanější jízda na dálnici a pohodlnější daily
- možnost řazení v driftu na sněhu a mokrém povrchu
- plnohodnotný jízdní styl s brzděním levou nohou
- není to zdaleka takový průser, jak byste čekali
- ochrana přetočení motoru je příliš senzitivní a nedovoluje podřazení do vyšších otáček
- obrácená kulisa řazení voliče převodovky
- méně emocí a horší spojení řidiče s autem