PRVNÍ JÍZDA S NOVÝM BMW ŘADY 5

23.06.2024

Inovativní design, veganské materiály, nejmodernější high-end technika a poprvé také plně elektrický pohon. Jeden ze svých nejdůležitějších modelů přepracovali v Mnichově do posledního šroubku! Trefilo se BMW do černého nebo je to krok špatným směrem?

Řada 5 patří už několik let k tomu nejlepšímu, co si v dané třídě můžete koupit. Všech sedm předchozích generací platilo za etalon v oblasti jízdních vlastností, zpracování, kvality a technologického pokroku. Nejnovější osmá generace na tom není jinak! Veřejnost i fanoušky značky však BMW zaskočilo nečekaně extravagantními křivkami karoserie. Nám svojí nevšedností popravdě trochu připomíná dnes již legendární generace E60, kterou měl na svědomí designér Christopher Edward Bangle.

Hodnocení designu necháme na každém z vás a rovnou se zaměříme na techniku mnichovské novinky. Jednou z největších novinek je čistě elektrický pohon doplňující klasické zážehové a vznětové motory. K dispozici jsou čtyřválcové i pro BMW tradiční šestiválcové jednotky a brzy dorazí první elektrifikovaná M5 s přeplňovaným osmiválcem.

Během prvního seznámení s novou řadou 5 jsme měli k dispozici dva po sobě jdoucí týdny základní dieselovou 520d a čistě elektrickou i5 eDrive40. Rozdíl byl podle očekávání skutečně zásadní jak po stránce dynamiky, tak kultivovanosti. Dvoulitrový diesel je pochopitelně špičkově odhlučněný a do interiéru nepřenáší téměř žádné vibrace. Reakce jsou hlavně ve sportovním režimu velmi svižné a dynamika pro běžné cestování dostatečná. Obrovskou zásluhu na tom má efektivní osmistupňová převodovka ZF. Ta dodává jízdě nejen plynulost, ale hlavně udržuje spotřebu okolo velmi příjemných 6 l/100 km! Na jednu plně natankovaná nádrž tak bez problémů ujedete hodně přes 1000 km. I přes relativně skromný objem vzhledem k velikosti a hmotnosti auta je tato motorizace skvělou volbou pro dlouhé ekonomické cestování.

Naopak čistě elektrická i5 eDrive40 exceluje při jízdě po městě. Okamžité reakce elektromotoru, relaxační ticho v pohodlném interiéru a celkově brilantní sladění celého auta dělá z městského a příměstského ježdění uklidňující činnost. Dynamika je pro takové cestování více než dostatečná a jízda vlastně i zábavná. Elektrická i5 eDrive40 má totiž výhradně pohon zadních kol a nechybí vypínatelný stabilizační systém. V technických pasážích a při výjezdu ze zatáček tak krásně cítíte míru trakce zadních kol. Pod plynem i5 hezky utahuje stopu a v ostrém vracáku stačí dát plyn na podlahu a užít si docela snadno kontrolovatelný přetáčivý smyk. Popravdě už se těšíme, až některou z nových elektrický 5er vyzkoušíme na sněhu!

Jízdní projev i schopnosti nové 5er se výrazně liší nejen volbou motorizace, ale také prvků volitelné výbavy v oblasti podvozkových systémů. Začneme nejdůležitějšími mechanickými změnami ve srovnání s předchozí generací 5er. Novinka se vyznačuje nejdelším rozvorem v segmentu vozů vyšší střední třídy, ve srovnání s předchozí generací taktéž zvětšeným rozchodem kol na přední i zadní nápravě, téměř dokonalým rozložením hmotnosti v poměru 50:50, inteligentní odlehčenou konstrukcí a zvýšenou tuhostí spojení karoserie s podvozkem a také dodatečnými pomocnými vzpěrami. Výsledkem je logicky vyšší komfort jízdy, méně vibrací i hluku, a hlavně ostřejší reakce podvozku.

Přední náprava s dvojitými příčnými rameny i zadní pětiprvková náprava prošly rozsáhlým vývojem. Pro zlepšení akustických vlastností dostala přední nápravnice pružné uložení převodovky řízení. V BMW i5 M60 xDrive je hluk od elektrického pohonu izolován velkými držáky hnacího ústrojí. Varianty 5er s pohonem všech kol mají pod přední nápravnicí pro každý model specifický hliníkový plech. Stejně jako kryt vysokonapěťové baterie v podlaze BMW i5 přispívá i tento prvek ke zvýšení tuhosti. Zadní nápravnice, vyrobená speciálním procesem odlévání hliníku, je lehká a přitom tuhá. Ke zvýšení jízdního komfortu přispívají i její hydraulické silentbloky pro spojení s karoserií. Tlumení vibrací a akustickou izolaci elektrické pohonné jednotky BMW i5 působící na zadní kola zlepšuje rozměrné uložení a specifické pryžové silentbloky.

MOTORIZACE BMW ŘADY 5 G60

BMW i5 eDrive40

Pátá generace technologie BMW eDrive, elektromotor vzadu, pohon zadních kol

Výkon: 250 kW/340 k při 8000 1/min

Max. točivý moment: 400 Nm při 0–5000 1/min, 430 Nm s funkcí Sport Boost 

Zrychlení: 0–100 km/h: 6,0 s

Maximální rychlost: 193 km/h

Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP: 19,5–15,9 kWh/100 km

Dojezd podle WLTP: 477–582 km

 

BMW i5 M60 xDrive

Pátá generace technologie BMW eDrive, elektromotor vpředu a vzadu, pohon všech kol BMW xDrive

Výkon: 442 kW/601 k při 8000 1/min

Max. točivý moment: 795 Nm při 0–5000 1/min, 820 Nm s funkcí Sport Boost

Zrychlení 0−100 km/h: 3,8 s

Maximální rychlost: 230 km/h

Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP: 20,6–18,2 kWh/100 km 

Dojezd podle WLTP: 455–516 km

BMW 530e

Zážehový řadový 4válec, plug-in hybridní systém se synchronním elektromotorem, 8stupňová převodovka Steptronic

Výkon: 220 kW/299 k 

Točivý moment: 450 Nm

Zrychlení 0–100 km/h: 6,4 s

Maximální rychlost: 230 km/h

Maximální rychlost na elektřinu: 140 km/h

Dojezd na elektřinu: 87–102 km

Spotřeba paliva, kombinovaná: 0,8–0,6 l/100 km 

BMW 550e xDrive

Zážehový řadový 6válec, plug-in hybridní systém se synchronním elektromotorem, 8stupňová převodovka Steptronic, BMW xDrive

Výkon: 360 kW/489 k 

Točivý moment: 700 Nm

Zrychlení 0–100 km/h: 4,3 s

Maximální rychlost: 250 km/h

Maximální rychlost na elektřinu: 140 km/h

Dojezd na elektřinu: 79–90 km 

Spotřeba paliva, kombinovaná: 1,1–0,8 l/100 km 

BMW 520i

Zážehový řadový 4válec, 48V mild hybrid, 8stupňová samočinná převodovka Steptronic

Výkon: 153 kW/208 k

Točivý moment: 330 Nm

Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s

Maximální rychlost: 230 km/h

Spotřeba paliva, kombinovaná: 6,4–5,7 l/100 km

BMW 520d (volitelně xDrive)

Vznětový řadový 4válec, 48V mild hybrid, 8stupňová samočinná převodovka Steptronic

Výkon: 145 kW/197 k

Točivý moment: 400 Nm

Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s

Maximální rychlost: 233 km/h

Spotřeba paliva, kombinovaná: 5,6–5,1 l/100 km 

Vlastně čím víc na auto tlačíte, tím je odezva pedálu příjemnější!

Sportovní řízení s variabilním převodem je nyní součástí standardní výbavy, nově naladěné Integrální aktivní řízení je k dispozici na přání. Všechny verze nové 5er jsou standardně vybaveny nejnovější verzí elektromechanického posilovače řízení. Standardem je sportovní řízení s velmi strmým převodem, měnícím se podle úhlu natočení volantu. Jako součást adaptivního podvozku Professional je k dispozici integrální aktivní řízení. Přináší pohodlnější manévrování, zvyšuje agilitu ve středních rychlostech a dodává jistotu při změnách jízdních pruhů a při průjezdech zatáček ve vysokých rychlostech. V závislosti na rychlosti jízdy se zadní kola natáčejí buď proti úhlu natočení předních kol, nebo stejným směrem, a to až o 2,5°. Protiběžné natáčení zadních kol v nízkých rychlostech lze využít pro pohodlné manévrování na parkovací místa a při výjezdu z nich. Průměr otáčení nové 5er se zmenšil o více než 0,6 metru na 11,7 metru.

Ve spojení s volitelným M sportovním paketem jsou všechny verze nové 5er vybaveny M sportovním podvozkem. Vyznačuje se výrazně tužším naladěním tlumičů, pružin a dalších tlumicích prvků i stabilizátorů a jeho světlá výška je oproti standardnímu podvozku snížena o 8 milimetrů. BMW i5 a plug-in hybridní modely jsou na obou nápravách vybaveny tlumiči s charakteristikou proměnnou podle zdvihu, a to jak ve standardní výbavě, tak v případě M sportovního podvozku. Dodatečné hydraulické tlumicí prvky v tlumičích znatelně zklidňují pohyby karoserie způsobené nerovnostmi vozovky a dynamickými průjezdy zatáček.

Adaptivní podvozek Professional s elektronicky řízenými tlumiči je nabízen jako volitelná výbava. Plynule nastavitelné ventily v tlumičích umožňují měnit tlumicí síly u každého kola zvlášť podle stylu jízdy, stavu vozovky a také zatížení. Plynulá regulace se provádí jak pro tlačení, tak pro odskok. Tím se zlepšuje nejen jízdní dynamika, ale také komfort. Režimy My Modes nabízejí dvě výrazně odlišné mapy charakteristik tlumičů. V jízdním režimu SPORT lze individuálně zvolit komfortní namísto sportovního nastavení tlumičů.

Adaptivní podvozek Professional je potom snížený o 4 mm a v případě BMW i5 M60 xDrive o 8 mm. Součástí této volitelné výbavy je také integrální aktivní řízení a adaptivní M podvozek Professional s aktivními stabilizátory. Adaptivní M podvozek Professional rovněž využívá nový systém regulace k vylepšení sportovních vlastností i komfortu. Součástí této výbavy jsou navíc aktivní stabilizátory, včetně jejich funkce Active Roll Comfort. Elektromotory tohoto systému zajišťují mimořádně rychlou a přesnou kompenzaci příčných náklonů karoserie. V nejnovější verzi je tento systém vybaven účinnějším 48voltovým elektromotorem.

JAK NOVÁ ŘADA 5 JEZDÍ?

Proč jsme tolik textu věnovali jen motorům a podvozku? Jsou totiž klíčovými prvky každého dobrého auta a nová 5er není výjimkou. Schopnosti na silnici jsou totiž ve spojení s tuhou a perfektně vyváženou karoserií skutečně obdivuhodné. Jakmile zvolíte klíčové volitelné prvky výbavy pro zlepšení schopností podvozku, je jízda působivá hlavně na náročném povrchu silnic druhé a třetí třídy. Elegance a tichost, s jakou 5er překonává nerovnosti, vás bude bavit hodně dlouho podobně jako ochota zatáček. Vlastně čím rychleji jedete, tím lépe auto tlumí i zatáčí. Díky dlouhému rozvoru máte pocit, jakoby 5er padala do zatáček hezky celá a nekopíruje tedy jen trasu předních kol.

Naopak při pomalé jízdě oceníte volitelnou zadní natáčecí nápravu, která je mimořádně užitečná hlavně v městském provozu. Jenže jak už to tak bývá, nic není dokonalé. Přejezd nerovností v rychlostech okolo 50–80 km/h překvapivě tlumiče neodfiltrují tak elegantně je při dynamičtějším tempu. Není to nic příjemného, ale máme pocit, že jsou to přesně ty situace, ve kterých si předchozí 5er vedla o trochu lépe. Nicméně obratnost, pocitová lehkost a průjezd zatáček je o level lepší. Vlastně máte za jejím volantem mnohem větší radost, což od aut s mottem „Freude am Fahren“ vždy očekáváme!

Finální závěr a názor na novou 5er si necháme až na později. Těšíme se na další kilometry s dalšími rychlými motory, a hlavně novou hybridní M5 Sedan a po delší době také Touring. Právě od M5 Touring máme velká očekávání! Podle všeho to bude brilantní univerzál!

VÝKONNÉ A ODOLNÉ BRZDY

Součástí standardní výbavy nového BMW řady 5 Sedan je nejnovější verze integrovaného brzdového systému. Reaguje mimořádně přesně na povely řidiče a nabízí konstantní chod pedálu. Systém v jednom kompaktním modulu sdružuje funkci aktivace brzd, posilovače brzd a samotné regulace brzd. Požadovaný brzdný tlak je generován prostřednictvím elektrického akumulátoru. Systém také rychleji reaguje na požadavky asistenčních systémů, což zlepšuje aktivní bezpečnost.

Ke všem motorizacím je k dispozici volitelný M sportovní brzdový systém. S odlehčenými dvoudílnými kotouči a pevnými třemi pro dokonalý cit v brzdovém pedálu. Nová generace odlehčených brzdových kotoučů přináší úsporu hmotnosti přibližně 3 %. Během několika stovek dynamických kilometrů jsme brzdový systém nedostali do situace, ve které by nedokázal auto efektivně zpomalit nebo podlehl vysokým teplotám.

Odolnost systému je tedy i ve verzích s čistě elektrickým pohonem špičková. Navíc je brzdový pedál velmi dobře zkalibrovaný a manipulace s brzdami přirozená a předvídatelná. Vlastně čím víc na auto tlačíte, tím je odezva pedálu příjemnější. Trochu nečekaně rychlý nástup brzdného účinku je znatelný hlavně při náhlém brzdění například na dálnici. Auto evidentně vyhodnotí, že je nutné zpomalit více než je skutečně potřeba. Je to otázka zvyku, ale může to působit trochu nekomfortně během prvních stovek kilometrů.

Evoluce jednoho z nejúspěšnějších sportovně laděných sedanů automobilové historie!

HISTORIE BMW ŘADY 5

Uvedení prvního BMW řady 5 na trh v roce 1972 znamenalo začátek nové éry modelové řady značky, včetně dodnes platného modelového názvosloví s trojmístnou číselnou kombinací označující modelovou a motorovou řadu. Během 50 let a více než sedmi modelových generací se stala nejúspěšnějším manažerským sedanem na světě. Během jara 2023 byl překročen počet více než deseti milionů vyrobených kusů BMW řady 5.

1972–1981 (E12): První BMW řady 5 navazuje na „Neue Klasse“

Úspěšný příběh BMW řady 5 začal před více než půl stoletím s BMW 520. Jako nástupce BMW 2000, které bylo představitelem vozů Neue Klasse, zákazníkům nabídlo výrazně více prostoru a komfortu. Výkony motorů se pohybovaly od 66 kW/90 k u BMW 518 až po 160 kW (218 k) u BMW M535i. Za průkopnickým designem stojí Paul Bracq, který vytvořil dokonalou rovnováhu mezi sportovností a elegancí v moderním designu tří skříní s výraznými prvky, jako jsou dvojité kruhové světlomety, „žraločí nos“ a vzpřímená BMW maska ve tvaru ledvinek. V té době se již používaly nejnovější počítačové technologie pro výpočty bezpečnosti cestujících. Kromě dynamiky a bezpečnosti se řada zaměřila také na zvýšení efektivity zavedením motorů se vstřikováním paliva. BMW řady 5 odvedlo průkopnickou práci jako základ pro první testovací vozidlo značky s vodíkovým pohonem. V červenci 1981 skončila výroba prvního BMW řady 5 s téměř 700 000 prodanými kusy.

1981–1987 (E28): Osvědčená koncepce v moderní podobě

Druhá generace BMW řady 5 se poprvé představila s dvoudílnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek a kulatými světlomety s různými průměry dálkových a potkávacích světel. Čistým liniím exteriéru dominovala velká okna. V přepracovaném interiéru okamžitě vynikla orientace na řidiče a také volant, který mohl být od roku 1986 na přání vybaven airbagem. Nabídka motorů do značné míry odpovídala předchozí generaci: v době uvedení na trh byly v nabídce zážehové motory o výkonu od 66 kW/60 k (BMW 518) do 135 kW/184 k (BMW 528i). S modelem BMW 524td byl v roce 1983 poprvé představen vznětový motor. Roku 1985 představila společnost BMW Motorsport GmbH ztělesnění velkého sportovního sedanu: BMW M5. Jeho řadový šestiválcový motor, odvozený z legendárního BMW M1, dosahoval výkonu 210 kW/286 k.

Druhá generace se stala průkopníkem v oblasti digitálních funkcí v podobě palubního počítače, ukazatele okamžité spotřeby, systému Energy Control a ukazatele intervalu údržby dosáhla světového prvenství.

Nově vyvinutý podvozek s inteligentní odlehčenou konstrukcí – ve spojení s volitelným ABS – zvýšil dynamické vlastnosti, bezpečnost a spolehlivost. Za osm let se druhé generace vyrobilo více než 722 000.

1987–1995 (E34): Uvedení třetí generace s debutem pohonu všech kol, motoru V8 a BMW řady 5 Touring

Designérský tým BMW pod vedením Clause Lutheho se při navrhování třetí generace BMW řady 5 zjevně inspiroval vzhledem nového BMW řady 7, které bylo představeno krátce předtím. Výkon jedenácti dostupných zážehových a vznětových motorů se pohyboval od 83 kW/113 k u BMW 518i až po 250 kW/340 k u BMW M5. Všechny zážehové motory byly standardně vybaveny katalyzátory a byly konstruovány pro pohon běžným bezolovnatým benzinem. Pohon všech kol měl poprvé premiéru v modelu BMW 525iX.

BMW řady 5 Touring debutovalo v roce 1991. Jeho zadní dveře měly samostatně otevíratelné okno, což je dodnes charakteristický prvek těchto modelů. Ve třetí generaci se BMW řady 5 stalo větším, prostornějším a elegantnějším než jeho předchůdci. Pod aerodynamicky optimalizovanou karoserií se skrýval technicky vyspělý vůz.

Jako první na světě byla řada vybavena lámanými ojnicemi, které vylepšovaly přesnost upevnění na klikový hřídel. Přesnější uložení ojnic snížilo vibrace, zlepšilo plynulost a prodloužilo životnost.

Kromě toho se v modelech BMW 535i a BMW 540i poprvé objevily motory V8. Výroba BMW řady 5 Sedan skončila v září 1995, BMW řady 5 Touring se vyrábělo do června 1996. S celkovým počtem více než 1,3 milionu prodaných kusů zvýšila tato modelová generace úspěšnost řady.

1995–2003 (E39): První podvozek z lehké slitiny

Čtvrtá generace BMW řady 5 měla premiéru na autosalonu IAA v roce 1995. Toto BMW řady 5 bylo prvním vozem s podvozkem vyrobeným téměř výhradně z lehkých slitin. K optimalizaci hmotnosti přispěly také nově vyvinuté hliníkové motory. Čtvrtá generace BMW řady 5 nabídla více prostoru, kvalitnější interiér včetně multifunkčního volantu a vysokou úroveň jízdního komfortu, čímž splňovala potřeby manažerské klientely více než kdykoli předtím.

Charakteristickým znakem elegantního exteriéru sedanu se staly dvojité kruhové světlomety za proskleným krytem. Charakteristické chlazení motoru výrazně přispělo k jeho efektivitě. Výkon čtyř vznětových a šesti zážehových motorů se pohyboval od 100 kW/136 k u BMW 520d až po 294 kW/400 k u BMW M5.

Čtvrtá generace BMW řady 5 také stanovila nový prodejní rekord, když její výroba skončila počátkem roku 2004 s více než 1,47 milionu prodaných kusů.

2003–2009 (E60): Počátek nové éry

Pátá generace BMW řady 5 od počátku vynikala progresivním designem a inovativními technologiemi. BMW řady 5, které bylo nabízeno jako sedan a od roku 2004 také jako model Touring, stanovilo standardy především v oblastech aktivní bezpečnosti, asistenčních systémů a hospodárnosti. Progresivní design Chrise Bangla, který se vyznačoval konkávními a konvexními plochami, spojoval radost z jízdy s moderní estetikou. V interiéru debutoval v segmentu vyšší střední třídy inovativní ovládací systém BMW iDrive.

Adaptivní stabilizátory, aktivní řízení, rekuperace kinetické energie, ukazatel řazení a noční vidění tvořily klíčové inovace, které stejnou měrou vylepšovaly radost z jízdy a bezpečnost. V tomto modelu také debutoval první Head-Up displej v modelu BMW. Nabídka motorů pro BMW řady 5 této generace zahrnovala šest zážehových a čtyři vznětové motory s výkony od 120 kW/163 k (BMW 520d) do 373 kW/507 k (BMW M5). V roce 2007 se standardní výbavou stal soubor technologií BMW EfficientDynamics.

V letech 2005 až 2008 bylo BMW řady 5 čtyři roky po sobě nejprodávanějším vozem ve svém segmentu s celkovým počtem 1,4 milionu prodaných kusů.

2010–2017 (F10): Nejúspěšnější manažerský sedan na světě

Šestá generace BMW řady 5 se ihned po svém uvedení na trh v lednu 2010 stala světovou jedničkou ve své třídě. Měla tužší karoserii než její předchůdce, nabízela více bezpečnostních prvků a širší škálu asistenčních systémů. BMW řady 5 Gran Turismo rozšířilo nabídku o třetí karosářskou variantu s velkou zadní výklopnou stěnou. Přehledná palubní deska se vyznačovala mimořádně moderní orientací na řidiče.

Nabídka motorů sahala od 105 kW/143 k u BMW 518d až po 423 kW/575 k u BMW M5 a byla rozmanitější než kdykoli předtím. V listopadu 2011 bylo představeno BMW Active Hybrid 5 (celkový výkon 250 kW/340 k), první BMW řady 5 s hybridní technologií. S více než dvěma miliony prodaných kusů překonala šestá generace BMW řady 5 své předchůdce o 42 % a stala se tak nejúspěšnější řadou 5.

2017–2023 (G30): Lehčí, dynamičtější, efektivnější a všestranně propojený

Sedmá generace BMW řady 5 Sedan byla představena v únoru 2017. Mezi hlavní přednosti patřily pokrokové dynamické vlastnosti, asistenční systémy z BMW řady 7, vysoká úroveň konektivity díky funkcím BMW ConnectedDrive a nový inovativní operační systém s ovládáním gesty. Sedmá generace BMW řady 5 učinila významný krok na cestě k automatizovanému řízení díky přidání funkce aktivního tempomatu spolu s asistentem řízení a funkcí pro jízdu v jízdním pruhu. Komplexní nabídka asistenčních systémů poskytla řidiči maximální podporu – nejen v kritických situacích, ale i v těch méně náročných, jako jsou dopravní zácpy, pomalý provoz nebo monotónní úseky dálnic.

Sedmé vydání BMW řady 5 Sedan bylo vyvinuto s důrazem na nízkou hmotnost, takže ve srovnání s předchůdcem byl tento model až o 100 kg lehčí. Díky nižší hmotnosti a zdokonaleným systémům podvozku bylo možné povýšit pro značku charakteristickou rovnováhu mezi dynamickými výkony a jízdním komfortem na ještě vyšší úroveň.

Nabídka motorů se pohybovala od 135 kW/184 k v BMW 520i až po 460 kW/625 k v BMW M5 Competition. V březnu 2017 bylo na trh uvedeno BMW 530e iPerformance, první BMW řady 5 Sedan s plug-in hybridním pohonem. Do začátku roku 2023 byly po celém světě dodány již více než dva miliony kusů sedmé generace BMW řady 5.