Nejrychlejší Leon Cupra v Česku

11.04.2021

 

Sportovní ježdění je pro nás v první řadě o emocích a zážitcích. Na našem blogu se s vámi dělíme o zkušenosti a užitečné informace nejen z prostředí závodních okruhů. V seriálu CORNERS STORIES navíc přinášíme zajímavé příběhy našich přátel i zákazníků.

Michal s námi jezdí už několik let a je zábavné sledovat jeho vývoj. Rychle pochopil, že sportovní jízda není o silném motoru, ale o skvěle sladěném a správně nastaveném autě. Se svým upraveným Leon Cupra si prošel cestou aftermarket úprav, které ho naučily principy fungování jednotlivých komponentů sportovního auta.

Většinu mechanických prací i nastavení auta si dokonce dělá sám. Jeho největší motivací je soutěživost. Ovšem v tom dobrém slova smyslu. Snaží se neustále posouvat hranice auta i své vlastní. To mimo jiné dokazují časy zajeté na okruhu v Mostě okolo 1:50 a na Nordschleife s přehledem pod 8 minut BTG což je na předokolku se silniční homologací docela slušná palba.

Nabídka pro koncern VW je bezkonkurenčně největší v dané kategorii aut.

Pamatuji na naše první setkání. Vyprávěl si o své upravené Octavii a teď jezdíš Seatem. Proč právě koncern VW?

Moje Octavia byla diesel, tedy absolutní nesmysl pro sportovní jízdu a už vůbec ne okruhové použití. Měla trochu upravený podvozek i motor, ale z naftového motoru moc výkonu nedostaneš. Začal jsem tedy hledat něco benzinového.
Proč koncern VW a právě Seat? No, nebudu lhát a řeknu na rovinu, že jsem neměl možnost koupit rovnou nějaké BMW, Porsche či Lotus. Nechtěl jsem ojeté auto, protože k nim nemám důvěru. Tedy přesněji k jejich majitelům. Začal jsem tedy hledat relativně dostupné, ale dostatečně rychlé auto. Díval jsem se hlavně po ostrých předokolkách, které skvěle fungují na Nürburgringu. Vybíral jsem podle zajetých časů a právě Leon Cupra patřil v té době k nejrychlejším.
Pečlivě jsem také studoval dostupnost performance dílů. Nabídka pro koncern VW je bezkonkurenčně největší v dané kategorii aut. Nakonec jsem se rozhodoval podle ceny a proto jasně vyhrál právě Seat. Vyjednal jsem perfektní nabídku pro předváděčku Leon Cupra 300 s nájezdem pouze 400 km. Dlouho jsem neváhal a jel pro něj.

Svá auta vždy hodně upravuješ a nejsou to levné investice. Co tě na tom láká?

Ano, máš pravdu. V první řadě to dělám, protože mám chuť posouvat auto i sebe neustále kupředu. Uvědomuji si, že sportovní jízda je hlavně o řidiči ale baví mě makat jak na sobě, tak na autě. Zároveň se nebojím přiznat, že jsem amatér a dělám mnoho a mnoho chyb. Přesto se snažím v rámci možností posouvat dále!

Úpravy a servis si děláš sám nebo důvěřuješ mechanikům?

Většinu servisu si děláme sami s kamarádem v dílně včetně prakticky všech úprav na podvozku. Co se týče úpravy výkonu, tak o tu se postarala společnost Autowerks.cz, které tímto velmi děkuji. Výkon jsem už 3x snižoval abych našel optimální naladění.

Obecně jsem ale s úpravami auta velmi spokojený a myslím, že jsem ho dostal prakticky na limit. Funguje skvěle na závodním okruhu a mohu s ním jezdit po veřejných silnicích.

Jaké jsou tvoje dosavadní zkušenosti s aftermarket úpravami? Řešil jsi nějaké zásadní komplikace?

Začátky byly opravdu náročné. Bez jakéhokoliv know-how chvíli trvá, než najdeš správnou cestu a to stojí nemalé peníze. Hlavně když po instalaci nového dílu jedeš vše otestovat rovnou na závodní okruh. Auto jsem mohl dát rovnou profesionálům na kompletní přestavbu. Vše by zajistili od A do Z, ale mě baví do toho vložit i vlastní úsilí. Jsou to pro mne zážitky a hlavně velmi užitečné zkušenosti.
Asi největší komplikací, jakou jsem řešil je nastavení správné geometrie podvozku pro konkrétní okruh. Je to vlastně takový nekonečný příběh. Obecně jsem ale s úpravami auta velmi spokojený a myslím, že jsem ho dostal prakticky na limit. Funguje skvěle na závodním okruhu a mohu s ním jezdit po veřejných silnicích. Teď je čas zapracovat na svých řidičských dovednostech.

Pamatuji na naše první jízdy na okruhu v Mostě. Tvoje Cupra měla tolik výkonu, že ji paradoxně dělal pomalejším autem. Výkon tedy není vše nebo..? Jak to vnímáš s odstupem času?

Ano, na to si taky pamatuji a dnes se tomu v duši směji, protože moje začátky byly ve stylu – čím více výkonu, tím rychlejší auto. Teď už vím, jak moc jsem se mýlil. Ale je to zkušenost, kterou jsem si sám zažil a to ti dá největší ponaučení.
Výkon jsem začal snižovat a soustředil se hlavně na podvozek a chlazení auta během jízdy na okruhu. Staré dobré pravidlo „Chceš být rychlejší na rovince – zvyš výkon auta, chceš být rychlý na celém okruhu – sniž hmotnost“. Současně je důležité správné nastavení podvozku a dobré pneumatiky.

Co je podle tebe nejdůležitějším komponentem na autě, když chceš jezdit dobré časy na závodním okruhu a zároveň mít auto legální pro jízdu na veřejných silnicích?

Určitě, kdybych měl pořídit nové auto a začít s úpravami pro okruhové použití, tak půjdu jasnou cestou:

  • Brzdy (buď dobré kombo destičky a kotouče nebo rovnou full set), brzdová kapalina s vyšším bodem varu a opletené brzdové hadice + chlazení brzd
  • Pneumatiky pro použití na okruhu s homologací E
  • Podvozek (za mě asi cena výkon je nejlepší 2 nebo 3 cestný KW Clubsport) + tužší silentbloky náprav a ramen
  • Skořepinové sedačky se 4 nebo 6 bodovými pásy

Je sporné říkat, že existují performance díly, které jsou legální pro použití na veřejných komunikacích, takže na toto nedokážu odpovědět. Na autě mám díly, které se třeba v sousedním Německu dají běžně zapsat do TP, ale v ČR to bohužel nejde.

Často s námi jezdíš do Mostu a chytla tě také Nordschleife. Jaký další okruh tě zajímá?

Ano, Most je pro mě domácí okruh. Je to nejbližší a myslím, že i cenově nejdostupnější okruh v blízkém okolí. Nordschleife by si zasloužila samostatnou kapitolu, protože tento okruh nemá srovnání z žádným jiným a toho adrenalinu a emocí co tam dostanete… Určitě je to nejlepší a nejzábavnější okruh na kterém jsem kdy byl a věřím, že tento pocit žádný jiný okruh jen tak nepřekoná.
Samozřejmě bych se chtěl jednou vydat na legendární Red Bull Ring, Spa-Francorchamps, Bilster Berg nebo Slovakia Ring.

Krom rychlé předokolky chystáš další projekt. Prozradíš, co to bude?

Ano moje Cupra je na prodej. Inspiraci na nový projekt jsem si vzal z Nordschleife a bude to ta správná koncepce pro okruhové použití. Zadokolka z Bavorska mého ročníku 😊