NEJLEPŠÍ ZIMNÍ PNEUMATIKY

22.03.2024

Možná si ještě z autoškoly pamatujete pomůcku na zapamatování trojice pravidel na téma zimní pneumatiky, která zní „4 mm, 4 roky, 4 kola“. Trapná srandička nebo hloupost? Ani náhodou! Tato „svatá“ trojice je zatraceně smysluplná!

V našem blogu věnovanému zimním pneumatikám nečekejte žádné tabulky ani hodnoty zrychlení na ledu a sněhu nebo měření brzdné dráhy na kluzkém povrchu. Takových testů je plný internet a každý z vás si může vybrat materiál podle svého oblíbeného kanálu nebo autora. My se zaměřujeme primárně na nejvýkonnější modely renomovaných výrobců, jako jsou například Michelin, Continental, Hankook nebo Nokian. Všechny pneumatiky, které jsou zmíněny v tomto blogu, buďto sami používáme na vlastních autech, nebo je máme otestované stovkami kilometrů za všech povětrnostních podmínek.

Proč používat zimní pneumatiky?

Odpověď na tuto otázku doufám všichni známe. Ano, je to v první řadě bezpečnost! Pokud ještě někdo jezdí v zimním období na jiném než zimním nebo celoročním obutí, riskuje nejen pomačkané plechy svého auta. V případě sportovních aut to platí dvojnásob, protože výkonné letní pneumatiky, jako jsou například Michelin Pilot Sport Cup 2, ztrácejí velkou část svých vlastností už pod hranicí patnácti stupňů Celsia. A to se bavíme o suchém asfaltu. Jakmile během nízkých zimních teplot zaprší, jsou tyto jinak špičkové pneumatiky téměř nepoužitelné.

Ano, projet a vyvětrat zazimované sportovní auto během výjimečně teplého zimního dne není žádný hřích, pokud jedete s ohledem na použitou techniku, ale celoroční používání letních směsí je skutečně hloupost. To nejen ze zmíněného pohledu bezpečnosti, ale i omezení schopností auta, které si na špatně fungujících pneumatikách vůbec neužijete. Ztvrdlé letní pneumatiky v zimním počasí odskakují, nepředvídatelně ztrácejí přilnavost a výrazně prodlužují brzdnou dráhu a zbytečně aktivují systém ABS, který není zrovna prospěšný pro sportovní/závodní brzdové obložení.

Další aspektem je legislativa. Jasně, můžete vyjet za slunného počasí, ale na druhé straně kopce ve stínu stačí jedna zatáčka s námrazou a vaše pojišťovna se „zahozenému“ autu jen vysměje. Kdy a kde musíte použít zimní pneumatiky, je stanoveno v § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), kde je uvedeno, že řidič má povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že: a) Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza; b) Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Jak vybírat zimní pneumatiky?

Výběr zimních pneumatik je obecně výrazně jednodušší než výběr výkonných letních směsí, kterým se věnujeme v blogu JAK VYBRAT SPORTOVNÍ PNEUMATIKY! Zkrátka není tak široký výběr. Vlastně za nás je k dispozici celkem trojice nejlepších směsí, kterou lze případně rozšířit o pneumatiky s hroty určené pro severské země.

Pokud budete volit z nabídky renomovaných výrobců, nelze šlápnout vedle. Popravdě, někdy je dokonce podstatnější stáří zimní pneumatiky než model nebo výrobce. Jednoduše řečeno čerstvá Barum udělá lepší službu než pět nebo více let stará Michelin. Jestli pro vás nejsou na prvním místě výkony na ledu a sněhu, bude bohatě stačit střední třída pneumatik, ke kterým patří zmíněný výrobce Barum. Skvělé zimní směsi za rozumné peníze koupíte také například od výrobce Hankook. Za nás jsou to produkty o třídu kvalitnější než například Barum a vrcholné modely dokonce patří k těm nejlepším zimním pneumatikám na trhu. Chybu neuděláte ani nákupem produktů od Goodyear, Bridgestone nebo Pirelli.

Pokud ale čtete náš blog, určitě stejně jako my hledáte jen to nejlepší. Tady se výběr zužuje mezi trojici výrobců Michelin, Nokian a Continental. Tak a tady už je volba ideální směsi závislá na několika aspektech. Jízdní styl, typ auta, lokace a podmínky, ve kterých očekáváte provoz dané zimní pneumatiky. Začít byste měli tím, zda pneumatiky vybíráte na sportovní či běžné auto, se kterým trávíte čas pouze v městském provozu. Nároky na odolnost a schopnosti zimní pneumatiky jsou při využití potenciálu sportovního auta výrazně vyšší. To je dáno jak naladěním podvozku, jeho tuhostí, geometrií neb výkonem motoru i brzdové soustavy. Dalším důležitým aspektem je hmotnost vašeho auta. Pochopitelně nároky na zimní pneumatiky s měkkou směsí se násobí se zvyšující se hmotností auta. Klíčovým prvkem je také lokalita, ve které s autem budete chybovat. Zcela odlišné nároky budou vznikat v pražských prosolených ulicích nebo v horských pasech, kde mohou teploty dlouhodobě klesat hluboko pod bod mrazu a pravděpodobnost sněhových srážek je násobně vyšší.

Kde kupovat zimní pneumatiky?

Jednoduchá otázka s jednoduchou odpovědí. Možností nákupů pneumatik je sice několik, počínaje nejrůznějšími internetových e-shopy přes kamenné prodejny, pneuservisy až po autorizované servisy. Váš cíl by měl být vždy stejný. A tím je stáří pneumatiky neboli datum výroby označené zkratkou DOT. Vybírejte a nakupujte proto pouze u ověřeného dodavatele nebo e-shopu. Od správného dodavatele totiž vždy dostanete pneumatiky dobře skladované a jejich DOT nebude starší než jeden rok. My spoléháme na český e-shop pneumatiky.cz!

Zcela odlišné nároky na zimní pneumatiky vznikají v pražských prosolených ulicích nebo v horských pasech!

Nejlepší pneumatiky pro sportovní auta?

Pokud hledáte to nejlepší pro svoje sportovní auto, je za nás jasnou volbou Michelin Pilot Alpin 5. Senzačně funguje na ledu i sněhu a dodává řidiči spoustu zpětné vazby o přilnavosti. Perfektní je hlavně grip při brždění a zatáčení. Na mokru je přilnavost trochu nižší, ale ztráta gripu je předvídatelná a plynulá. Kde ale tato pneumatika exceluje ve srovnání s konkurencí, je suchý asfalt. To platí hlavně při použití na výkonných autech se širšími koly, a tedy i pneumatikami. Dokonce i na těžkých autech, jako je například BMW M3 G80, tato směs funguje brilantně a poskytuje autu dostatek gripu pro skutečně dynamickou jízdu i v technických pasážích na klikatých horských silnicích.

Může se stát, že tato skvělá pneumatika nebude dostupná ve vašem rozměru nebo z nějakého důvodu chcete jiný produkt než Michelin. V tom případě je alternativou konkurenční Continental WinterContact TS 870 P. Na mokrém a suchém asfaltu má srovnatelné vlastnosti, ba dokonce v některých ohledech i lepší. Hlavně brzdný účinek na suchém asfaltu je o kousek lepší právě u Continental. Rozdíl je také v opotřebení, které je na suchém asfaltu o něco lepší opět u Continental. Zkrátka je tato pneumatika odolnější vůči agresivnímu zacházení mimo zasněžené plochy. Rozdíly obou zimních pneumatik jsou však skutečně minimální. Na sněhu, kde obě směsi patří k tomu absolutně nejlepšímu, prakticky nepoznáte rozdíl.

Skvělé výkony na sněhu podává také Nokian Tyres Hakkapeliitta 5, která je hlavně na zmrzlém sněhu a ledu mimořádně schopná. To mimo jiné díky mikroskopickým krystalům obsaženým ve směsi pneumatiky, které se i během opotřebení znovu a znovu objevují a zajišťují perfektní přilnavosti na zledovatělém povrchu. Naopak na mokrém a suchém asfaltu je z obou zmíněných směsí nejslabší. Pokud tedy jezdíte primárně na zasněžených silnicích, bude i Nokian skvělou volbou za výrazně lepší cenu. Jestli tedy najezdíte se svým autem většinu kilometrů skutečně na sněhu a ledu, je tato směs jednou z nejvýhodnějších.

Michelin Pilot Alpin 5

Sníh/led: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Mokrý asfalt: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Suchý asfalt: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Continental WinterContact TS 870 P

Sníh/led: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Mokrý asfalt: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Suchý asfalt: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Nokian Tyres Hakkapeliitta 5

Sníh/led: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Mokrý asfalt: ⭐️⭐️⭐️

Suchý asfalt: ⭐️⭐️

Pro maximální využití zimních pneumatik na sněhu a ledu je potřeba také přizpůsobit jízdní styl!

Jak používat zimní pneumatiky?

Taky se konečně dostáváme k pravidlu „4 mm, 4 roky, 4 kola“ z úvodu tohoto blogu. Zimní pneumatiky používejte vždy na všech čtyřech kolech. Rozhodně nestačí obout do zimních pneumatik pouze kola poháněné nápravy. Minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky by neměla klesnout pod hranici čtyř milimetrů. Jakmile jsou zimní pneumatiky sjeté pod tuto hranici, jsou na sněhu prakticky k ničemu. Ano, na suchém asfaltu budou sice stále fungovat dobře, ale kvůli němu si je nepořizujeme. Poslední čtyřkou jsou roky. Jak už jsme zmínili, zimní pneumatiky jsou vyrobeny z mnohem měkčí směsi než letní. To jak z důvodu lepší přilnavosti na kluzkém povrchu, tak kvůli jejím elastickým schopnostem v teplotách hluboko pod bodem mrazu. S narůstajícím věkem směs tvrdne a ztrácí své schopnosti. Několik let staré zimní pneumatiky vám na námraze nebo ledu jen těžko pomohou! 

U nás platí použití zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března. I během těchto chladných zimních měsíců ovšem mohou vystoupat teploty i vysoko nad deset stupňů Celsia. Za takových podmínek určitě doporučujeme při jízdě na suchém asfaltu zvolnit v zatáčkách, při brzdění i prudké akceleraci. V teplém počasí se totiž extrémně měkké zimní pneumatiky výrazně opotřebovávají. 

Pro maximální využití zimních pneumatik na sněhu a ledu je potřeba také přizpůsobit jízdní styl, který se liší například i podle koncepce vašeho auta. Jak si naplno a bezpečně užít sportovní jízdu v zimě se dozvíte v našem blogu JAK JEZDIT NA SNĚHU.

Mohu používat zimní pneumatiky s hroty? 

Bohužel zimní pneumatiky s hroty nejsou ve středoevropských zemích povolené nikde. Jakmile ale vyrazíte na server do nordických zemí, jako jsou například Finsko, Švédsko nebo Norsko, můžete si je užít bez jakéhokoliv limitu. Silniční pneumatiky s hroty v těchto zemích můžete používat na veřejných komunikacích i jezerech, na kterých po celou zimu pravidelně probíhají trackdays a sportovní akce.  

Na našich autech jsme během posledních několika zimních období otestovali pneumatiky Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 a Michelin X-Ice North 4. Dostupnější směs od Nokian vyniká hlavně při jízdě na ledu a hodně uježděném tvrdém sněhu. Grip ztrácí postupně a plynule a při jízdě za limitem přilnavosti je stále dobře kontrolovatelná. Přetáčivé smyky jsou tak nejen hodně rychlé, ale i snadno řiditelné. Dlouholetá zkušenost výrobce Nokian se zimním obutím se s touto pneumatikou ukazují skutečně jen v tom nejlepším.  

Perfektně funguje i konkurenční Michelin X-Ice North 4. Hlavně na čerstvém a hlubokém sněhu je o trochu schopnější než Nokian Tyres Hakkapeliitta 10. Je to hlavně hlubším dezénem se širšími lamelami, které se tolik neplní sněhem. Naopak na ledu i přes použití většího počtu hrotů je Michelin o trochu slabší než Nokian. Rozdíl je ale skutečně zanedbatelný. V obou případech jsou tyto pneumatiky s hroty výrazně schopnější než běžné zimní pneumatiky. 

Při nákupu zimních pneumatik s hroty buďte skutečně ostražití, jelikož na našem trhu nejsou příliš žádané, a proto jsou skladové zásoby e-shopů často staré. Pokud tedy stejně jako my vyžadujete čerstvý DOT, je dobré vydat se cestou individuální poptávky. My se vždy obracíme na našeho partnera a dodavatele pneumatiky.cz, který nám tyto specifické produkty zajišťuje ze zahraničních skladů. 

Zimní pneumatiky na závodním okruhu? 

Některé naše trackdays pořádáme i mimo hlavní letní sezonu a výjimkou nejsou ani prosincové nebo lednové termíny. Několikrát se nám tedy již podařilo odstartovat na zasněženém závodním okruhu, jako například VÁNOČNÍ SRAZ SUBARU

Ano, v takové dny dávají zimní pneumatiky na závodním okruhu pochopitelně smysl. Jsou to však skutečně výjimky. Během většiny trackdays v zimních měsících se teploty pohybují nad nulou a maximálně prší. V takovém případě jsou vždy lepší volbou letní pneumatiky. Platí, že na mokru a při teplotě nad nulou můžeme doporučit například Michelin Pilot Sport 4 nebo 4 S, a pokud je sucho a teploty okolo deseti stupňů Celsia nejsou špatnou volbou ani Michelin Pilot Sport Cup 2 nebo ještě výkonnější okruhové směsi. Na rozdíl od běžných silnic se totiž i letní pneumatiky dostanou během několika kol do provozní teploty. Opotřebení pneumatik na závodním okruhu se věnujeme v blogu KOLIK STOJÍ SEZONA NA OKRUHU!