NEJLEPŠÍ SPORTOVNÍ AUTO ZA MILION

02.10.2023

Řidičsky kvalitních aut s pořizovací cenou okolo jednoho milionu korun není příliš. Vlastně jich je stále méně protože ceny každoročně rostou a některé modely dokonce nadobro mizí z nabídky. Jaká je tedy nejlepší volba z aktuální „ořezané“ produkce?

Ve světě sportovních aut naštěstí neplatí, že k perfektní zábavě potřebujete to nejdražší a nejvýkonnější auto. Skvělým důkazem jsou kompaktní ostré hatchbacky, které jsou často řidičsky zajímavější než supervýkonná kupé věhlasných automobilek. Takové případy jsou sice výjimečné, ale když správně sledujete trh, dokážete koupit za rozumný budget velmi kvalitní sportovní auto, které vás bude skutečně bavit na většině našich silnic. Abychom vám výběr usnadnili, vytvořili jsme seznam těch nejzajímavějších aut okolo jednoho milionu korun podle řidičské zábavy, odolnosti techniky při sportovní jízdě a provozních nákladů.

Nejlepší svezení za milion korun!

Hyundai i30 N

Pokud za každou cenu netoužíte po autě se zadním pohonem je volba do jednoho milionu korun jednoznačná. Hyundai i30 N ve specifikaci se samosvorným diferenciálem a anatomickými sedadly. Volba převodovky je vysloveně věc individuální, protože obě varianty jsou skvělé. Manuální šestirychlostní převodovka má zábavný mechanický chod a skvěle vychytané automatické meziplyny (jdou deaktivovat v nastavení jízdních režimů). Dvouspojková převodovka je zase efektivnější, rychlejší a pohodlnější pro každodenní použití. Zároveň s ní nepřijdete o spojení s autem, které je v obou případech perfektní. S automatickou převodovkou zůstává dokonce i manuální ruční brzda, která funguje mimochodem velmi dobře.

Další otázkou je karosářské provedení hatchback nebo liftback, které má poměrně zásadní vliv na jízdní projev. Tomuto tématu se podrobněji věnujeme v blogu „JAK SPRÁVNĚ VYBRAT?“ věnovanému všem verzí i30 N.

Proč je u nás Hyundai i30 N celkovým vítězem? Tím nejdůležitějším je pocit za volantem. Hyundai i30 N totiž jezdí jako opravdové sportovní auto. Špičkové je hlavně spojení řidiče s technikou. Bezprostřední jsou informace získávané z volantu, sedadla i celé karoserie. Auto s vámi neustále komunikuje, aniž by tím jakoukoliv rušilo při klidném tempu v komfortním režimu. Podvozek je tuhý, ale velmi dobře tlumí nerovnosti a spojení s karoserií je výrazně levnější než u ostatních hatchbacků této cenové kategorie a zaměření.

Povedené je také řízení. To je mimochodem výrazně lepší než například u Subaru BRZ nebo Toyoty GR86. Velmi dobře jsou nastavené pedály a chod spojky i kalibrace brzdového posilovače. Samotný brzdový systém je dostatečně odolný i přes použití „obyčejných“ plovoucích třmenů s kompaktním brzdovým obložením. Vynikající je vyvážení a celkový balanc auta. Díky tomu všemu se dá jet s i30 N skutečně velmi rychle a snadno na limitu přilnavosti.

P
  • Schopný a zábavný podvozek
  • Ovladatelnost na limitu
  • Pozice za volantem
O
  • Chceme Hyundai N s pohonem zadních kol!
  • Zastaralý design

Když potřebujete zadokolku!

Subaru BRZ a Toyota GR86

Tato malá zadokolka je velká věc! Kdo jiný vám v roce 2023 nabídne kompaktní a lehké kupé s atmosféricky plněným motorem, klasickou koncepcí, hliníkovými panely karoserie a mechanickým samosvorným diferenciálem bez automatických stěračů, systému start stop a dalších moderních vychytávek? Tohle auto působí, jako kdyby bylo navržené i vyrobené v 90.letech a lodní kontejner se pár desítek let zdržel na překladišti. Právě v tom je skryté kouzlo, ale i nedostatky tohoto vskutku zajímavého auta, které by jednoduše měl zkusit každý kdo miluje řízení!

Podrobně se technice i porovnání BRZ a GR86 věnujeme v blogu „SUBARU BRZ NEBO TOYOTA GR86?“. Jen ve zkratce zopakujeme naše zkušenosti s těmito auty. Hlavní výhodou je samozřejmě koncepce vpředu uloženého motoru a pohonu zadních kol v kombinaci s lehkou a pevnou karoserií, velmi dobré vyvážení a v neposlední řadě nízké provozní náklady. Skvělá je schopnost tohoto auta naučit začínající řidiče správné ovládání a techniku jízdy. Zároveň dokáže odměnit i velmi zkušené řidiče. Ti však brzy narazí na limity podvozku, brzdového systému a hlavně samosvorného diferenciálu Torsen.

Cílem Toyoty a Subaru byla dostupná zábava a to se skutečně povedlo! Jenže minimální mechanický grip a méně schopné tlumiče snižují čitelnost auta na kluzkém povrchu a hlavně mokru. I přes použití kvalitních pneumatik Michelin Pilot Sport 4 jsou schopnosti a hlavně komunikativnost auta na suchém a mokrém asfaltu dramaticky rozdílná (tato vlastnost se dá částečně řešit kvalitnějšími tlumiči, jiným nastavením geometrie a lamelovým samosvorným diferenciálem).

P
  • Klasická koncepce a nízká hmotnost
  • Atmosféricky plněný motor
  • Odstranění nedostatků předchozí generace
O
  • Nekomunikativnost a minimum gripu na kluzkém povrchu
  • Mdlé řízení

Hyundai i20 N je mnohem lepší než si myslíte!

Toyota GR Yaris

Jediná sportovně laděná čtyřkolka v ceně jednoho milionu korun, která si zaslouží místo na našem seznamu je GR Yaris. Tento hatchback je totiž v mnoha ohledech speciální auto. Toyota do jeho vývoje investovala skutečně velké peníze a samotná technika je velmi zajímavá v poměru výsledné ceny. GR Yaris jsme řešili na našem blogu opravdu podrobně hned v několika článcích „GR YARIS“, „JAK ŘÍDIT GR YARIS“ nebo například „JAK FUNGUJE POHON VŠECH KOL V TOYOTĚ GR YARIS?“.

P
  • Nejdostupnější sportovní 4×4
  • Dokonalý setup na české okresky
  • Jedno z nejzábavnějších aut na zimu
  • Fantastické brzdy
O
  • Není to stálá čtyřkolka, jako například Subaru STI nebo Lancer Evolution
  • Pozice za volantem

Hyundai i20 N

Mimořádně povedený hothatch se zábavným old school jízdním projevem. Pokud vás baví historky o legendárním Peugeotu 205 GTI nebo Cliu Williams, bude tohle volba pro vás. Hyundai i20 N, kterému se věnujeme v blogu „SKUTEČNĚ NEJLEPŠÍ?“ totiž jezdí trochu podobně. Je sice dramaticky rychlejší i schopnější než tyto ikony historie, ale naladění podvozku a mechanický projev manuální převodovky je hodně podobný. Vlastně jezdí přesně tak, jak by měl kompaktní sportovní hatch jezdit. Stačí vybrat tu správnou silnici a nebude vám chybět vůbec nic.

Obrovskou výhodou je dokonalá kontrola na limitu přilnavosti, nízká hmotnost a ve srovnání například s Fordem Fiesta ST a alespoň pocitová odolnost techniky. Brzdy jsou výkonnější, tlumiče nejdou do dorazů v kompresích a celkově je podvozek výrazně schopnější. Jen motor nemá takový charakter a interiér vypadá skutečně lacině. Uvidíme, jaká vylepšení přinese plánovaná modernizace.

P
  • Zábavný jízdní projev
  • Precizní kontrola na limitu přilnavosti
  • Odolná technika a dostatečný výkon
O
  • Sedadla mohla mít lepší boční vedení

Mazda MX-5 není dokonalá, ale stejně ji budete milovat!

Mazda MX-5

Jedno z nejprodávanějších sportovních aut, které vždycky vykouzlí úsměv na tváři. Točivý atmosféricky plněný motor, precizní manuální převodovka, nízká hmotnost, pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem a skutečně povedený design. Celé to zní skvěle až do chvíle, kdy začnete na Mazdu tlačit. Extrémní náklony a měkká otevřená karoserie vám nedovolí příliš přesné ovládání. Čím rychleji pojede a čím bude silnice náročnější, tím bude MX-5 ztrácet na eleganci. Pokud vás ale nezajímá jízda na plný plyn a chcete auto hlavně na řidičsky zábavné výlety bude tento roadster zajímavou volbou.

P
  • Výborný motor a převodovka
  • Klasická koncepce s pohonem zadních kol
  • Nízká hmotnost
O
  • Na limitu se projeví nedostatky otevřené karoserie

Ford Focus ST

Focus ST je po odchodu Fiesty ST jediným zástupcem rychlých hatchbacků od Fordu, které mají skutečně dlouhou a slavnou historii. Je to velká škoda, protože auta divize Ford Performance mají jedinečný jízdní projev. Pocit za volantem je úplně jiný než u i30 N, Méganu R.S. nebo Golfu GTI. Vše začíná útulným interiérem s výbornými anatomickými sedadly, díky kterým máte dokonalý pocit spojení s autem i přes jejich komfortně měkké čalounění.

Podobně magicky působí i měkce naladěný, ale stabilní podvozek velmi dobře fungující na českých okreskách. Agresivní, ale opět dostatečně potentní, je čtyřválec ze základní verze Mustangu s objemem 2.3 litru. Zkrátka je to zázračně trefená kombinace dvou světů. Každodenního pohodlného použití a skutečně rychlého okreskového svezení. Nepatří k nejlepším autům ve třídě, ale rozhodně má co nabídnout díky svému odlišnému a velmi zajímavému charakteru.

P
  • Osobitý jízdní projev
  • Povedený interiér a sedadla
  • Velmi dobrý okreskový setup
O
  • Chceme ještě ostřejší verzi RS

Řada 2 přináší dokonalé daily se špičkovou technikou, které vás bude bavit!

BMW řady 2 Coupé

Aktuální generace dvojkového kupé z Mnichova je skrytý talent. K dispozici je se čtyřválcovými i šestiválcovými motory, pohonem zadních nebo všech kol, volitelným lamelovým samosvorným diferenciálem a spoustou moderní výbavy pro pohodlné každodenní použití. Obrovským bonusem je extrémně tuhá karoserie a perfektně naladěný podvozek převzatý z vyšší řady 3 a 4. S tím souvisí i hlavní nevýhoda, kterou je vysoká hmotnost.

Tenký led jsou také ceny. Základní provedení s dvoulitrovým čtyřválcem sice začíná pod hranicí jednoho milionu korun, ale výkonnější verze se snadno přehoupnou přes 1,5 milionu korun. Ideální volbou je tedy verze 230i, pohonem zadních kol, samosvorným diferenciálem a volitelnými sportovními brzdami. Standardem je potom velmi efektivní osmistupňový automat ZF. Cena se takto vyrovná Toyotě Supra s dvoulitrovým motorem, ale dvojka má za nás mnohem schopnější podvozek a lépe vyváženou karoserii.

P
  • Pevná a skvěle vyvážená karoserie
  • Schopný podvozek
  • Špičková moderní technika a výbava
O
  • Není to ostré sportovní auto

MINI John Cooper Works

Značka MINI má mezi sportovními hatchbacky velké jméno. Není to jen stylovka, ale kus kvalitní techniky převzaté od BMW. Bohužel aktuální generace F56 není tak emotivní, jako předchozí R56 a R53. Nicméně pořád se svezete mnohem lépe než ve většině konkurenčních modelů. Výhodou je lehká a pevná karoserie, výkonný dvoulitrový motor, skvělý brzdový systém a precizní manuální převodovka. Bonusem je nestárnoucí design a velmi dobrá zůstatková hodnota. Koho baví své auto ladit, je MINI JCW bezvadným základem pro okruhový i okreskový projectcar. Naše zkušenosti si můžete přečíst v blogu „OKRESKOVÁ ZÁBAVA“.

P
  • Kvalitně postavené auto
  • Dvoulitrový motor s dostatkem výkonu
  • Odolný brzdový systém
O
  • Nejnovější F56 není tak emotivní jako předchozí generace

Suzuki vás naučí víc, než si myslíte! 

VW Golf GTI a Polo GTI

Volkswageny s označením GTI mají úspěch hlavně díky své každodenní použitelnosti. Jsou totiž komfortní a kultivované stejně jako běžné verze. Přitom dokáže být Golf GTI i Polo GTI velmi rychlé a řidičsky zábavné auto. Hlavně v nejnovější generaci, kdy je možné konečně deaktivovat stabilizační systém a využít potenciál podvozku naplno. Golf GTI je samozřejmě mnohem sofistikovanější než Polo GTI, ale rozdílu v technice odpovídá také cena.

Obě tato auta nejsou tak ostrá a sportovně zaměřená, jako například Hyundai i30 N a i20 N. Jsou ale také cílená na jiné zákazníky a jiný jízdní styl. Pokud tedy chcete auto, se kterým nebudete jezdit každý víkend na své oblíbené okresky nebo trackday na závodním okruhu, budou GTI od VW skvělým společníkem. Více informací o nejnovější generaci Golfu GTI najdete v blogu „JE DOSTAEČNĚ HOT?“.

P
  • Výkonné dvoulitrové přeplňované motory
  • Kvalitní interiér s moderní výbavou
  • Velmi dobrá kvalita jízdy
O
  • Nejsou tolik hot ve srovnání s nejlepší konkurencí

Suzuki Swift Sport

Tato kompaktní mild-hybridní Suzuki je vstupenka do světa sportovních aut. Díky lehoučké karoserii, výkonnému elektrifikovanému motoru a rychle řadící manuální převodovce je zábavným kusem techniky prakticky na jakékoliv silnici. To hlavně když se sportovní jízdou začínáte a nemáte příliš porovnání se schopnějšími sportovními auty. Správnou techniku jízdy, řízení, řazení s meziplyny, brzdění a práci s hmotností auta vás tento mini hatch naučí velmi dobře!

 

P
  • Nízká hmotnost
  • Dostatečně výkonný motor
  • Poměr cena/zábava
O
  • Brzy budete chtít něco víc