Pneumatiky zásadně ovlivňují chování auta. To všichni dobře víme! Výběr správné směsi vyžaduje alespoň základní znalost trhu a nabízených produktů. Pro snadnější orientaci jsme proto zodpověděli několik nejčastějších dotazů na téma sportovní pneumatiky.
Před nákupem nových pneumatik si položte základní otázky. Jak chci své auto používat, kde ho chci používat, jaké na něm mám úpravy a samozřejmě kolik jsem ochoten investovat do jeho údržby. Volba ideálních pneumatik bude jiná pro trackday, silniční nebo drift použití. Bude se lišit i podle typu auta, jeho koncepce, výkonu a hlavně hmotnosti. Rozdílné nároky na pneumatiky vznikají také úpravami podvozkových komponent nebo brzdového systému. Často je jedním z klíčových faktorů při rozhodování také cenovka. Například slušnou 17“ pneumatiku koupíte už za 2 500 Kč, ale může stát klidně i 8 000 Kč.
Jenže tohle vše je pouhý základ pro správné rozhodnutí. Pokud tedy výběru pneumatik nechcete věnovat příliš času nebo nemáte náladu ne experimenty, existuje jednoduchá rada. Kupujte pneumatiky, které na auto dává sám výrobce. Automobilky většinu sportovních aut obouvají do pneumatik speciálních směsí vyvinutých přímo pro konkrétní model. Senzačně fungují například pneumatiky Michelin Pilot Super Sport na Toyotě Supra nebo Pirelli P Zero na Hyundai N modelech.
Vždy platí základní pravidlo. Nikdy na pneumatikách nešetřete!
Originální pneumatiky poznáte podle specifického loga na bočnici. Loga se liší podle jednotlivých automobilek. Například BMW používá hvězdičku nebo zmíněný Hyundai zkratku HN. Pokud vám z nějakého důvodu tovární směsi nevyhovují nebo toužíte po větším nebo naopak menším gripu, nabízí se opravdu široké možnosti výběru. Vždy ale platí základní pravidlo. Nikdy na pneumatikách nešetřete! Vybírejte také u ověřeného dodavatele nebo eshopu. Od toho správného dodavatele dostanete pneumatiky dobře skladované a jejich DOT, tedy datum výroby, nebude starší než jeden rok. My spoléháme na český eshop pneumatiky.cz!
Nejčastější otázky spojené s výběrem nových pneumatik!
Protože by blog na téma pneumatiky mohl být prakticky nekonečný, vybrali jsme nejčastější otázky, ve kterých najdete většinu odpovědí potřebných k výběru správné směsi. Často používáme pro příklad nebo doporučení produkty od francouzského výrobce Michelin. Není to z důvodu skryté reklamy, ale pozitivních zkušeností s těmito pneumatikami.
Nenašli jste odpověď na svoji otázku? Informujte se u našeho týmu online nebo rovnou během jízd na závodním okruhu v hlavním boxu! Na všech trackdays je tým corners.cz vybaven základním nářadím pro kontrolu stavu pneumatik a jejich rychlou údržbu.
Jaké pneumatiky na Toyotu GR86 nebo Mazdu MX-5 ND?
Tato lehká a méně výkonná auta mají velkou výhodou. Vystačí si s úzkými 16“ nebo 17“ koly. Pneumatiky na takto malé disky jsou k dostání v celé řadě zajímavých směsí, nestojí moc peněz a navíc díky nízké hmotnosti těchto aut dlouho vydrží i při náročnějším sportovním použití.
Pro dynamické okreskové ježdění s adekvátní porcí gripu je skvělou volbou směs Michelin Pilot Sport 4 (součást standardní výbavy pro vyšší specifikaci modelu GR86) nebo novější model Pilot Sport 5 . Ve srovnání s továrními pneumatikami nabídnou lepší zpětnou vazbu a přesnost, zásadně více přilnavosti na mokrém povrchu a zároveň nelimitují hravost podvozku.
Pro občasné okruhové ježdění v kombinaci s okreskovým je dobrým kompromisem cena/výkon směs Michelin Pilot Sport Cup 2. Na suchém povrchu jsou o kus přilnavější než zmíněné PS 4, ale je nutné počítat s jejich tvrdší směsí a horší čitelností na mokrém povrchu. Jednoduše ztráta přilnavosti je rychlejší a ne tak plynulá.
Komu by nevyhovovala směs Cup 2 například z důvodu měkkých bočnic, může zvolit ultimativnější směsi jako jsou například Pirelli P Zero Trofeo R nebo Yokohama Advan A052. Časy na kolo i přesnost v zatáčkách bude senzační, ale prakticky kompletně se připravíte o jednoduše dostupnou přetáčivost.
Modelů pneumatik i různých směsí je opravdu velké množství. Problém je však jejich dostupnost na evropském trhu.
Nejlepší volba pro BMW M?
Volba pneumatik pro současné generace eMkových BMW je docela snadná. Nejlepší je zůstat u továrních směsí Michelin Pilot Sport 4 S nebo Cup 2. První zmíněná varianta je skvělou volbou pro jízdy na mokré okresce i okruhu a pro Cup 2 platí to samé na suchu. V případě Cup 2 je potřeba počítat s nutností rychlejších reakcí při ostré jízdě na suchu i mokru.
Výhodou Cup 2 je hlavně vyšší tepelná odolnost což se u takto těžkých aut opravdu hodí. Pro rychlá kola na závodním okruhu budete potřebovat ještě výkonnější směs Cup 2 R nebo Pirelli P Zero Trofeo R, správně zvolené tlaky pneumatik a ideálně drobné zásahy do nastavení geometrie podvozku.
Podobná pravidla platí i pro všechny starší generace BMW. Skvělým okreskovým kompromisem je také starší směs Michelin Pilot Super Sport, která je perfektně čitelná při jízdě na limitu i driftování. Naopak kdo hledá opravdu ultimativní směs na okruhové jízdy a současně vyžaduje silniční homologaci, může zvolit například semi-slick Dunlop Direzza DZ03G slušně zvládající vyšší hmotnost eMkových BMW.
Jaké pneumatiky na trackday?
Tady záleží hlavně na dvou faktorech. Prvním je hmotnost vašeho auta a druhým suma, kterou jste ochotni za pneumatiky utratit. Na lehkých autech (do cca 1400 Kg) velmi dobře fungují například cenově dostupné pneumatiky Federal 595 RS-R nebo velmi přilnavé, ale pro silniční provoz nehomologované, Federal FZ-201. U tohoto a podobných cenově dostupnějších výrobců doporučujeme průběžně sledovat stav a opotřebení běhounu i bočnic pneumatik. V poslední třetině životnosti může docházet popraskání nebo potrhání běhounu.
Kvalitní výkonné pneumatiky, které zvládnou okruhové jízdy nabízí většina renomovaných výrobců pneumatik. K nejčastěji používaným a ověřeným modelům patří Michelin Pilot Sport Cup2 R, Pirelli P Zero Trofeo R, Dunlop Direzza DZ03G, Yokohama Advan A052 nebo například Toyo Proxes R888R. Modelů i různých směsí je samozřejmě mnohem více. Problém je však jejich dostupnost na evropském trhu.
U všech zmíněných pneumatik je potřeba počítat s tvrdšími bočnicemi, tedy nižší mírou komfortu, vyšší hlučností a horšími vlastnostmi na mokru.
Jaké jsou nejlepší pneumatiky na okresky?
Pro sportovní jízdu po okreskách rozhodně nepotřebujete semi-slicky. Skvěle vám vystačí, správně zvolené sportovní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S, Continental SportContact 7, Pirelli P Zero nebo jakékoliv jiné top modely od renomovaných výrobců.
Na silnici, kde není žádný prostor pro chyby, jak už z důvodu okolního provozu, neočekávaných podmínek na asfaltu (kaluže, písek, bláto, atd.) tak i rychlostních limitů, je z našeho pohledu vhodnější mít dostupnou zábavu v nižších rychlostech. Ztráta adheze sportovních pneumatik je navíc často výrazně plynulejší a čitelnější, než u okruhově orientovaných směsí čímž se výrazně zvyšuje šance, že zvládnete vyřešit případné krizové situace.
Jakou pneumatiku na sníh?
Pro jízdu na sněhu platí jednoduché pravidlo. Na své auto potřebujete dostat co možná nejmenší a hlavně nejužší pneumatiky. Extrémně důležité je také datum výroby pneumatik. Určitě nedoporučujeme jezdit na zimních pneumatikách starších čtyři roky.
V uplynulé sezoně se nám hned na několika modelech i koncepcích aut ověřila jako jedna z nejlepších směsí Michelin Pilot Alpin 5. Kdo to myslí s jízdou na sněhu opravdu vážně, bude potřebovat pneumatiky s hroty, například od severského výrobce Nokian, který nabízí modely se silniční homologací. Ta bohužel neplatí u nás v České republice. Jejich skvělý grip si tak užijete jen mimo veřejné komunikace.
Chci se klouzat!
Pokud chcete bezpečně trénovat přetáčivost není problém začít klidně na zimních pneumatikách, které už nebude chtít použít během další zimy. Jejich nízká míra přilnavosti na suchém a mokrém asfaltu vám dá mnohem větší prostor pro práci s autem než přilnavější letní pneumatiky.
Další možností jsou modely letních pneumatik zaměřené spíše na nízký valivý odpor než grip. Skvělý příklad si můžete vzít z automobilky Toyota, která obouvá GT86 nebo i novu GR86 do „kluzkých“ pneumatik Michelin Primacy. Podobnou službu udělají jakékoliv jiné cenově dostupné modely renomovaných výrobců. Vysloveně neznačkové levné pneumatiky nedoporučujeme. Kontrola auta na levných pneumatikách může být při driftování hodně nepředvídatelná.
Neznačkové levné pneumatiky nedoporučujeme.
Chci maximální grip
Pro okreskové ježdění doporučujeme kvalitní silniční pneumatiky renomovaných výrobců jako jsou například Michelin Pilot Sport Cup 2 nebo Pirelli P Zero Trofeo R. Pro čistě okruhové použití se podívejte na směsi typu Dunlop Direzza DZ03G, Yokohama Advan A052 nebo například Toyo Proxes R888R. Pro maximální grip je důležitý také správný setup podvozku a samotné tlaky pneumatik.
Chci jistotu na mokrém povrchu
Na mokro je naše volba vždy jasná. Michelin Pilot Sport 4 nebo pro výkonná auta Pilot Sport 4 S. Spousta zkušených řidičů tyto pneumatiky používá jako „mokrou“ směs i během trackdays například i na velmi uklouzané Nordschleife okruhu Nürburgring.
Se silniční homologací nebo bez?
Velmi důležitá otázka! Jak z důvodu platnosti pojistky při nehodě a dokonce i při technické přejímce před okruhovým dnem. Na některých evropských okruzích je během trackdays zakázán vjezd na trať s nehomologovanými pneumatikami pro silniční provoz.
Jaké mám jezdit tlaky?
Tlak pneumatik je extrémně důležitý pro jejich správnou funkci a také životnost! U většiny moderních aut se setkáte s předepsaným tlakem přesahujícím hodnotu 3 bary. Takto vysoká hodnota je uvedena z důvodu snahy snížení spotřeby a tím pádem i emisí. Pro sportovní jízdu jsou však taková čísla nepoužitelná.
Tlak pneumatik ovlivňuje několik aspektů jako je hmotnost auta, použití (závodní okruh, silnice), povětrnostní podmínky a mnoho dalšího. Obecně bychom měli jezdit s tlakem pneumatik v provozní teplotě mezi hodnotu 2,1 až 2,5 baru.
Nad 2,5 baru mění pneumatiky nejen své vlastnosti, ale zvyšuje se jejich opotřebení na vnitřní části běhounu. S nízkým tlakem hodně pod 2 bary zase trpní vnější strana běhounu nebo dokonce i bočnice (stále se bavíme o tlaku při provozní teplotě).
Jaká je správná provozní teplota?
Každá pneumatika funguje nejlépe ve své ideální provozní teplotě. To platí hlavně pro semi-slick pneumatiky při okruhovém použití. Ideální teplota se může podle konkrétního modelu lišit, ale obecně by se měla pohybovat v rozmezí 50 až maximálně 80 °C (nebavíme se o čistě závodních směsích).
Teplotu pneumatik v reálném čase nebo jen s minimálním zpožděním dokáže zobrazit většina moderních sportovních aut přímo na displeji infotainmentu. Alternativou jsou různá čidla zobrazující teplotu i tlak prostřednictvím mobilní aplikace nebo klasický teploměr, který se používá při závodech (samozřejmě funguje jen při zastavení v boxech).
Kdy je čas na výměnu?
Nepodceňujte pravidelnou kontrolu mechanického poškození pneumatik při sportovním použití i na okresních silnicích (často dochází k poškození od kamenů nebo různých kovových předmětů odpadávajících například ze starých zemědělských strojů). Výměnu nadměrně ojetých pneumatik pod úrovní rysky znázorňující jejich životnost snad nemusíme připomínat, stejně jako maximální stáří 4 roky.
Opotřebení pneumatik je dobré kontrolovat i v průběhu trackdays. Například na okruhu v Mostě nadměrně trpí levá přední pneumatika a na Nordschleife jsou pro změnu velmi agresivní obrubníky, které mohou poškodit běhoun.
Hmotnost pneumatik
Hmotnost pneumatik je často přehlížený parametr. Přitom může být rozdíl ve hmotnosti jedné 17“ pneumatiky klidně i 2 kg. A to se bavíme o neodpružené hmotnosti, pro kterou spousta lidí platí velké peníze za odlehčená kola nebo brzdové kotouče. Zatímco Michelin Pilot Sport Cup 2 váží v rozměru 225/45 R17 cca 10 kg tak Nankang AR-1 přesahuje hranici 11,5 kg. Naopak Hankook Ventus TD Z221 patří k nejlehčím 17“ pneumatikám s hmotností 9,5 kg.
Jakou vybrat šířku?
Šířka pneumatik pochopitelně přímo ovlivňuje míru přilnavosti auta. Obecně platí, že na suchu chceme širší pneumatiky a na sněhu naopak užší. Jenže není to tak jednoduché. Dávat na Mazdu MX-5 pneumatiky o šířce 235 asi nedává moc smysl. Valivý odpor bude větší, tedy akcelerace bude horší a hlavně utrpí celková ovladatelnost auta. Široké pneumatiky navíc mohou škrtat o podběhy kol.
Pokud chceme od svého auta větší porci mechanického gripu, řešíme ji ideálně přilnavější směsí pneumatik, optimalizací geometrie podvozku, úpravami zavěšení nebo zpevněním karoserie.