Terénní auta na našem blogu najdete skutečně zřídka. Málokdy totiž jezdí natolik zábavně, aby si zasloužila naši pozornost. Jednou z výjimek je právě novodobé Bronco se stylovým retro designem, senzační technikou a skutečně jedinečným charakterem!
Pokaždé, když se svezeme v autě, které kombinuje stylový design a špičkové jízdní vlastnosti na silnici, sněhu, šotolině, závodním okruhu nebo terénu, máme obrovskou radost. Když zábavný jízdní projev a originální design navíc doplňuje osobitý charakter, je vše podle našich představ! A právě nové Bronco všechny tyto aspekty pro úspěch s nadhledem splňuje!
Celé to začíná retro designem se skutečným příběhem. Ten odkazuje na původní Bronco z poloviny 60. let, které se stalo americkou ikonou podobně jako sportovní kupé Mustang. Byla to odpověď na civilní verze vojenských Willisů a kultovního japonského offroadu Toyota Land Cruiser. Na domácím americkém trhu se stal jedním z nejžádanějších terénních aut vůbec a u nejnovější verze tomu podle posledních zpráv nebude jinak. Na rozdíl od verzí vyrobených do roku 1996 se tato novinka dostane poprvé také na evropský, tedy i český trh. Tady sice jen těžko získá takový úspěch, ale minimálně zvedne image Fordu nejen mezi fanoušky skutečných offroadů. Toto auto je totiž mimořádně povedené ve všech směrech!
Ford použil ověřenou platformu T6, podobně jako u Rangeru Raptor!
Novodobé Bronco je postaveno na stejném technickém základu, který používá i sportovní pick-up Ford Ranger Raptor. Tedy ověřenou a odolnou platformu Ford T6 s podvozkovým rámem. Rychlá jízda po kamenech nebo vysoké skoky přes horizonty? Žádný problém! Toto auto vydrží mnohem víc, než si troufnete zkusit! Pro pořádnou offroadovou divočinu vybavil Ford verzi Badlands dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem s objemem 2,7 litru, maximálním výkonem 335 koní a točivým momentem 563 Nm. Věřte, že tato čísla s Broncem dokáží v terénu pořádně zahýbat. Dostatek výkonů oceníte hlavně v prudkých kopcích nebo hlubokém terénu, jako je těžké bláto nebo hluboký písek. Na evropském trhu je standardem desetistupňová převodovka, kterou Ford používá například v kupé Mustang.
Dalším klíčovým hardwarem je pohon všech kol s vypínatelným stabilizačním systémem. Ve standardním režimu je Bronco zábavně přetáčivá zadokolka s možností uzávěrky zadního diferenciálu. Písek nebo sníh? Ano, hádáte správně. Dokonalá zábava, jak jsem zvyklí u klasických zadokolek! Jakmile dojde trakce, stačí přepnout na pohon všech kol, který dovolí uzavřít i přední diferenciál nebo volitelně přepnout na redukční převod. V extrémním terénu lze navíc odpojit přední i zadní stabilizátor. Důležité jsou v takových situacích také tlumiče. Ty jsou u verze Badlands od německého výrobce Bilstein a zvládnou s nadhledem skutečně drsné zacházení v terénu i dynamickou jízdu na silnici.
Bronco dokáže po klikaté silnici uhánět rychlostí klasického hatchbacku!
Čím se Bronco liší od konkurence?
Popravdě je toho docela hodně! Přeskočíme-li stylový design, který lze navíc personalizovat pomocí celé řady originálních i aftermarket doplňků, je Bronco skutečně schopným offroadem. Výše popsaná technika není jen marketingové lákadlo, ale funkční balíček hardwaru a softwaru často o level lepší než u konkurence. V čem přesně? Odolnost a vlastnosti jsou sice srovnatelné například s Wranglerem nebo Defenderem, ale jízdní projev je zásadně odlišný. Jednoduše řečeno Bronco vás baví řídit prakticky na jakémkoliv povrchu. Je úplně jedno, jestli jedete krokem v extrémně náročném terénu, bokem na sněhu a písku nebo dynamicky na asfaltové klikaté silnici. Vždy přesně víte, jak se Bronco zachová, jak zareaguje motor, brzy i podvozek. Vše je neskutečně intuitivní a předvídatelné. Podvozek možná působí při jízdě na asfaltu trochu napruženě a tvrdě, ale jakmile vjedete mimo zpevněné cesty, začne Bronco fungovat lépe čím víc na něj tlačíte.
Obecně Bronco raději zpracuje pořádný skok v terénu než dilatační spáru v asfaltu. Jenže tuhost tlumičů dává Broncu v kategorii skutečných terénních aut mimořádné schopnosti. I přes pneumatiky s extrémně vysokým profilem a nadmíru hmotnosti dokáže po klikaté silnici uhánět rychlostí klasického hatchbacku. To ve Wrangleru, který zdaleka nedokáže tak elegantně zatočit, nezažijete a v Defenderu se zase budete cítit, že auto nutíte do něčeho, co skutečně nemá rádo. Naopak, pokud se rozhodnete s Broncem opustit asfaltovou silnici, nemusíte ani brzdit, protože tlumiče nejenže zvládnou téměř cokoliv, ale podvozek verze Badlands je kompletně zakrytovaný odolnými ocelovými plechy.
Ve Fordu zkrátka mysleli na všechny detaily a z Bronca udělali kompletně vybavený stroj do nejnáročnějšího terénu, který není otravný při jízdě po městě, a navíc nabídne mimořádně bohatou moderní výbavu. Interiér tak vypadá ve srovnání například s terénními modely Toyota skutečně ze současné doby. Pokud tedy přemýšlíte o stylovém a zároveň schopném offroadu a Suzuki Jimny je příliš malý a Mercedes-Benz třídy G moc okázalý, je Bronco ideální volbou!