Brzdy a sportovní ježdění

21.04.2021

Úpravy brzdového systému jsou jednou z nejčastějších modifikací pro sportovní a okruhové ježdění. Je to zároveň jedno z nejčastějších témat, na které se nás dotazujete. Možností, jak vylepšit brzdový systém, je hned několik. Ne vždy je to však nutnost. Sepsali jsme základní rady, které se nám reálně osvědčily.

Možná jste to také zažili. Pedál prošlápnutý až na podlahu, brzdný účinek sotva poloviční a po vychlazení vibrující kotouče. Scénář, který se často opakuje bez rozdílu použité techniky. Brzdy můžete zničit po pár kolech na Suzuki Swift Sport stejně jako na Porsche 911. Většinou za to nemůže technika, ale řidič. Pro začátek je dobré si uvědomit, že žádné silniční auto není reálně schopné vydržet celodenní okruhové nasazení bez správného přístupu a odpovídající péče. Na životnost brzdového systému má správný přístup řidiče zásadní vliv. To platí jak pro sériové komponenty, tak pro závodní. Ty jsou dokonce ve většině případů ještě náchylnější.

Začněme ale úplně obyčejným autem s obyčejnými brzdami. Řekněme, že jste poprvé přijeli na závodní okruhu svým novým VW Golfem GTI. Stadardní plovoucí třmeny, jednodílné brzdové kotouče a standardní směs brzdových desek, která musí splňovat náročné parametry silničního provozu, jako je nízká hlučnost nebo prašnost. K předním brzdám je sice přiveden z prostoru pod nárazníkem skromný přívod vzduchu, který ovšem směřuje kamsi na kotouč za plechovým krytem. Brzdy k tomu všemu zatěžuje elektronický systém přibrzďování kol suplující mechanický samosvorný diferenciál. Společně se standardními pneumatikami bez dostatečné trakce dostanou brzdy takovou nálož, že se obložení po dvou ostrých kolech přehřeje a doslova rozmaže po kotouči.

Při výběru správné směsi buďte ale extrémně pozorní. Špatná volba totiž může způsobit více škody než užitku.

To je ale naštěstí ještě ten levnější problém. Stačí totiž vyměnit brzdové desky, očistit kotouče a jede se dál. Jenže jakmile budete takové brzdy trápit v příliš vysokých teplotách několik kol v kuse, desky se do kotoučů doslova zapečou. Tmavě šedé fleky na povrchu kotouče vytvoří velmi tvrdé plochy odolnější než okolní původní materiál. Kotouče se následně nerovnoměrně opotřebují a v inkriminovaných místech budou mít odlišnou tloušťku. Výsledkem jsou vibrace a kotouče na vyhození. Jen pro ujasnění, vibrace nejsou způsobeny zkroucením kotouče, jak se velmi často uvádí. Důvodem je právě zmíněné nanášení brzdového obložení na kotouč a jeho nerovnoměrný povrch.

Jak používat sériové brzdy?

Jak tomu předejít? Možností je hned několik. Vždy ale začněte u prevence. To znamená před každou ostrou jízdou se přesvědčte, že máte zajeté brzdové komponenty. Jak a proč se brzdy zajíždí si řekneme v jednom z dalších odstavců. První dvě kola společně se zahříváním motoru a pneumatik zahřívejte i brzdy. Materiál kotoučů i desek se musí postupně dostat do provozní teploty, aby nedostal tak velké teplotní šoky. Když najedete s úplně studenými brzdami například v Mostě do šikany za cílovkou, brzdíte naplno asi ze 190 na 60 km/h. Teplota se během pouhých 150 brzdných metrů zvýší o desítky stupňů, což je obrovská zátěž pro každý materiál.

Po zahřívacích kolech si dejte maximálně tři nebo čtyři ostrá kola a pokud nejedete na čas, vynechávejte cílovou rovinku, kterou na většině tratí následuje pomalejší úsek vyžadující náročné brzdění. Po odjetí ostrých kol dopřejte autu ideálně dvě chladicí kola. Jednoduše jízda klidným tempem s minimem brzdění na blikačkách. Po sjezdu do boxů vždy zkontrolujte povrch kotouče a stav opotřebení brzdových desek. Pokud si nejste jistí vizuální kontrolou, nebojte se dotázat našeho týmu v boxech o radu nebo vysvětlení.

Základní kroky pro vylepšení sériových brzd?

Nepočítejte s tím, že vydrží vaše sportovní auto několik ostrých kol v kuse, pokud se nebavíme o Porsche GT3 RS nebo podobně koncipovaných modelech. Existuje ale několik možností, jak i obyčejnějším autům pomoci bez velkých investic. Vraťme se tedy zpět k našemu Golfu GTI a zjištění, že to brzdy vzdaly po prvních třech kolech. Cestou domů s drnčícími brzdami se tak naskytne hned několik myšlenek. Rozbít prasátko a pořídít brzdový kit za desítky tisíc nebo zkusit nějaký dostupný kompromis?

Většinou vyhraje druhá a levnější varianta. Tedy odolnější brzdové desky, lepší chlazení a pořádné pneumatiky. Pro většinu sportovní aut je tento krok naprosto dostatečný. Jenže jaké vybrat brzdové desky? Existuje opravdu celá řada více či méně renomovaných výrobků a ještě více prodejců, kteří se je snaží prodat. Při výběru správné směsi buďte ale extrémně pozorní. Špatná volba totiž může způsobit více škody než užitku.

Při výběru správné směsi buďte ale extrémně pozorní. Špatná volba totiž může způsobit více škody než užitku.

Existuje vůbec levná varianta?

Golf GTI bude jezdit hlavně po silnici a na trackdays jen výjimečně. Chci proto směs, která je nenáročná na správou provozní teplotu a má pomalejší nástup, protože VW má dost přeposilovaný brzdový systém. Abych novému obložení trochu ulevil od vysokých teplot, nainstaluji plastové usměrňovače vzduchu na přední ramena. Skvěle pasují z Audi RS3 a není potřeba nic vrtat a řezat. K tomu všemu dám brzdovou kapalinu s vyšším bodem varu a hlavně pneumatiky s lepším gripem. Na svižné okreskové svezení a občasný výlet na okruh fajn modifikace za pár kaček. Jenže po několika dalších zábavných kolech na závodním okruhu zjistím, že mě to sakra začalo bavit a chci jezdit pravidelně. Tím se dostáváme do bodu, kdy kompromisy přestávají dávat smysl. Vzniká tedy další otázka. Pořídit opravdu sportovní a připravené auto, které zvládne okruhové ježdění nebo poladit Golfíka?

Rozhodl jsem se pro komplexní úpravu Golfa. S tou souvisí i vylepšení brzdového systému. Pouze lepší desky totiž této technicky relativně obyčejné předokolce nebudou stačit. Na Nordschleife možná ano, ale určitě ne v Mostě nebo Brně. Nezbývá než pořídit brzdový kit na přední nápravu. Ten u předokolek většinou dostačuje a na zadní nápravu stačí jen lepší brzdové obložení. U zadokolek a čtyřkolek je potom situace zásadně odlišná.

Vyplatí se závodní brzdový kit?

Na výběr jsou rovnou dvě cesty, kterými se můžeme vydat. Obě znamenají náhradu plovoucích třmenů za pevné s více pístky a větší dvoudílné kotouče. Ty jsou nejen lehčí, ale také se lépe chladí. Zpět ale k brzdovým třmenům. První a uživatelsky komfortnější variantou jsou sportovní brzdiče homologované pro silniční provoz. Kolem pístků mají totiž prachovky, které prodlužují jejich životnost. Závodní brzdové třmeny je zpravidla nepoužívají. Vyžadují proto velmi častou údržbu nebo repase.

Na druhou stranu hodně přetěžované brzdové třmeny vybavené prachovkami budou trpět při vysokých teplotách. Prachovky snadno praskají, což vede nejen ke znečištění pístků, ale někdy dokonce k mírnému úniku brzdové kapaliny. Je tedy dobré se před výběrem zamyslet nad stylem používání a také nad volbou brzdového obložení. Desky s vyšším koeficientem tření pochopitelně produkují vyšší teploty a přenáší je do celého brzdového systému.

Ano, prachovky je možné nahradit za odolnější nebo teplo od brzdových desek částečně odstínit například titanovým plechem mezi brzdovou deskou a kontaktní plochou pístků. Ani při použití výkonného brzdového kitu nezapomínejte na dostatečný přívod čerstvého vzduchu k brzdám, použití kvalitních pneumatik a správné nastavení podvozku s rozumným rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu.

Zpět na začátek!

Všechny tyto docela nákladné pokusy odpadají, když si na sportovní ježdění rovnou pořídíte šikovně postavené auto přímo z fabriky. To následně stačí jen decentně optimalizovat nebo klidně nechat zcela v sériovém stavu. K takovým autům patří například Subaru BRZ, Toyota Supra s lehkým čtyřválcovým motorem a příplatkovými sportovními brzdami, Toyota GR Yaris nebo Renault Mégane Trophy. Takových aut je samozřejmě na trhu mnohem víc, ale vybrali jsme úmyslně ty nejdostupnější modely, které můžete na trati trápit několik kol v kuse a nezemřou. U těchto aut stačí podobně jako u mnohem dražšího Porsche GT4 nebo GT3 pouze správný přístup řidiče nebo maximálně výměna brzdových desek za trochu odolnější sportovní směs.

Otázky a odpovědi

Ne na všechny otázky jde odpovědět univerzálně. Vždy záleží, o jakém autě se bavíme, jaké má úpravy, kam a jak často s ním jezdíte, jaký je váš jízdní styl a spousta dalších aspektů. Proto nás pro specifické dotazy neváhejte contact us individuálně. Poradíme vám s výběrem, údržbou nebo zprostředkujeme nákup včetně odborné instalace.

Jak vybrat správné brzdové desky?

Sportovní a závodní brzdové desky jsou k dispozici v několika směsích. Liší se koeficientem tření, provozními teplotami, průběhem brzdného výkonu a dalšími vlastnostmi ovlivňujícími brzdný účinek i pocit v pedálu. Neplatí, že ta nejvýkonnější a nejdražší směs bude ta nejlepší pro vaše použití. 

Výběr správné směsi ovlivňuje hned několik parametrů. Například hmotnost a výkon vašeho auta, typ pohonu, váš jízdní styl a hlavně způsob použití auta. Zásadně se budou lišit brzdové desky pro závody do vrchu od těch, které chcete používat na celodenním okruhovém eventu.  

 

Jak brzdy správně zajet?

Jeden z hlavních faktorů, který rozhoduje o funkčnosti vašeho brzdového systému, je správné zajetí. Zajetí dle návodu výrobce dané směsi se nesmí podcenit. Před plným nasazením se deska musí „vypálit“ a vypařit pojivo. Plné nasazení rozhodně doporučujeme po plném vychlazení. To, jestli jste brzdy dobře zajeli, poznáte po prvních 5 až 10 kolech. 

Nám se osvědčil následující poměrně jednoduchý postup – opakovaným brzděním přibližně 50 % tlakem na brzdový pedál dostanete brzdy do provozní teploty okolo 300 °C, po čemž následuje brždění na plný výkon brzd před zásahem ABS z rychlosti 150 km/h na cca 50 km/h s asi pěti opakováními. Během tohoto procesu by se z brzdových destiček mělo vypařit pojivo. Jestliže ucítíte zápach spálených brzdových desek nebo dokonce změní barvu, buďte bez obav je to součást každého zajíždění. Po tomto procesu je nutné brzdový systém vychladit klidnou jízdou, odstavit auto a nechat dostatečně vychladit všechny brzdové komponenty do okolní teploty.

Většina výrobců nabízí skvělou variantu šetřící čas i peníze. Jde o závodní směsi předem zajeté v laboratoři počítačem řízeným procesem. Odpadá tedy nutný proces zajíždění a hlavně potencionální problém vznikající nevhodným zajetím. Jak to funguje? V první fázi jsou brzdové desky geometricky vyrovnány. To je nutné pro optimální kontakt s kotoučem a pro co nejlepší přenos teploty. V druhé fázi jsou desky v přesně stanovených intervalech postupně zahřívány s předdefinovanými pauzami. Tento proces zabraňuje popraskání směsi. Následné maximální zahřátí probíhá v opravdu vysokých teplotách, během kterých dochází k výraznému úbytku hmotnosti. V poslední části čištění je materiál zbaven nečistot a zbytků směsi.

 

Jaké brzdové kotouče?

Pro většinu aplikací v případě hobby ježdění stačí sériové kotouče. Kvalitní aftermarket výrobky dávají smysl hlavně v případě, když chcete ušetřit neodpruženou hmotnost. Dnes je celá řada výrobců, kteří se zabývají výrobou více či méně kvalitních kotoučů s dvoudílnou konstrukcí. Ty ušetří klidně okolo třech kilogramů na jednom kotouči. Samozřejmě v případě, že vaše auto používá standardně jednodílné kotouče.
Pokud ale jezdíte například s BMW M2, které má dvoudílné kotouče z fabriky, rozdíl bude opravdu minimální. Navíc volbou správné směsi brzdových desek vydrží OEM kotouče opravdu hodně. Zrovna u BMW skvěle funguje kombinace sériového kotouče s příplatkovými M Performance deskami.

Proč je důležité chlazení?

Vysoká teplota a nedostatečné chlazení jsou jednou z hlavních příčin nadměrného opotřebení brzdového systému. Přehřátí samozřejmě vede také k poklesu brzdného výkonu. S tepelnou odolností souvisí brzdová kapalina s vyšším bodem varu nebo desky s lepším přenosem teploty do brzdového systému. Dbejte také na časté výměny kapaliny a odvzdušnění. Nejzásadnější vliv má ale dostatečný přívod čerstvého vzduchu k brzdovým kotoučům.


Při řešení problému s chlazením a vysokou teplotou pomohou tepelné nátěry na kotouče. Obsahují tři barvy – zelená, oranžová a červená, které se nanesou na horní hranu kotouče. V ideálním případě by po jízdě měla být zelená barva zcela zoxidována (430 °C), oranžová lehce oxidována (560 °C) a červená prakticky beze změny (610 °C). Dle těchto indikátorů zjistíte, na kolik se vaše brzdy zahřívají a jak moc je potřebné přídavné chlazení. Pozor také po sjezdu z okruhu. Nikdy v boxech nestůjte na brzdovém pedálu s rozžhavenými brzdami. Deska se bez pohybu může na kotouč napéct, což následně způsobí nerovnoměrné opotřebení kotouče a vibrace.

Má smysl výkonnější brzdový kit?

To je vždy otázka spojená s použitím konkrétního auta. Většina současných moderních aut používá pevné více pístkové brzdiče již v prvovýrobě. Často tedy stačí pouze výměna brzdového obložení a ideálně dodatečné chlazení.
Závodní brzdový kit nemá na samotný brzdný účinek až takový vliv. Je to opět spíš otázka hmotnosti a větší tepelné odolnosti. Se závodním brzdový kitem jsou ovšem spojeny vyšší nároky na údržbu a servis.

Jak často měnit brzdové obložení?

Dbejte na včasnou výměnu brzdových desek. Jakmile jsou zhruba v polovině své tloušťky (masa), je dobré je před dalším ježděním na okruhu vyměnit. Jestli má deska málo materiálu, nedostatečně se chladí a nadměrně se opotřebovává nebo se dokonce může náhle rozpadnout a rozprášit. Kontrolujte pohledově přední i zadní desky vždy před každou náročnější jízdou a nespokojte se s 50 % materiálu – nemusí to stačit!

Jak často měnit brzdovou kapalinu?

Tady opravdu záleží na používání auta. Jestli se jen občas svezete svižně na okresce tak určitě stačí výměna jednou za sezónu. Pokud ale jezdíte pravidelně na závodním okruhu a najedete desítky kol za den, určitě myslete na servis po každém ježdění.

Mají smysl opletené brzdové hadice?

Reálný přínos je opravdu zanedbatelný a pocitově prakticky neznatelný. Předností je spíše mechanická odolnost před odletujícími kameny a dalšími nečistotami. Pozor však na odbornou a pečlivou montáž včetně odvzdušnění celého brzdového systému.

Budou závodní brzdové komponenty hlučnější?

Ano. Sportovní a závodní obložení může být hlučnější než sériové. Pískání a občasné cvakání není závada, ale vlastnost materiálu. Hlučnost je často ovlivněna teplotou, ale i zajetím brzdových desek. Správně zajeté brzdové desky zpravidla nejsou tak hlučné.

Jaká značka je nejlepší?

Určitě je dobré držet se renomovaných a ověřených výrobců. Můžete ale koupit velmi kvalitní produkty například od japonského výrobce Endless, které vás zklamou. Nebude vám například vyhovovat příliš ostrý nástup, životnost, hlučnost nebo další vlastnosti. 

Stejně tak může nespokojenost způsobit špatné používání. Klíčové je správné zajetí, zahřívání před ostrou jízdou a následné dochlazení před sjezdem do boxů. Pochopitelně pokud se nebavíme o závodech.

 

Vydrží moje karbon-keramické brzdy trackday?

Ano. Karbon-keramické brzdy jsou velmi tepelně odolné a trvanlivé. Pro sportovní a závodní použití je však někteří jezdci nebo servisy mění za ocelové. To hlavně z důvodu vysoké ceny náhradních dílů. Přijdete ale o velmi lehké kotouče, které jsou klidně o i 40 % lehčí než ocelové. Je to tedy jen otázkou volby. Správným používáním je rozhodně jen tak nezničíte. Pozor však při jízdě na mokru například na dálnici, kdy dlouho nebrzdíte. Mokrým kotoučům trvá několik sekund, než se vysuší a začnou naplno fungovat.

Proč potřebuje zadokolka výkonnější brzdy na zadní nápravě než předokolka?

Je to hlavně z důvodu vyvážení mezi přední a zadní nápravou. Auta se zadním pohonem při brzdění mnohem více zapojují zadní kola. Kdyby stejným stylem brzdilo auto s předním pohonem a lehkým zadkem, tak se zadní kola okamžitě zablokují. U předokolek je tak důležité obložení hlavně na přední nápravě. U zadokolek naopak dávejte ideálně stejnou směs na přední i zadní nápravu.

Vibrace při brzdění?

Docela častý problém při nesprávném používání nebo špatně zvolených brzdových komponentech. Příčinou není „zkroucený“ kotouč, jak se s oblibou říká. Nejčastěji jde o napečenou směs brzdové desky na kotouči, která na kotouči vytvoří nerovnoměrné fleky. Příčinou je nevhodný výběr brzdového obložení, špatné zajetí brzdové desky nebo příliš vysoké teploty brzdového systému. Ty mohou dokonce zničit prachovky v brzdových třmenech nebo v extrémních případech náboje kol. Ty následně způsobují vibrace i nově vyměněných brzdových komponentů.