BMW M3 TOURING – OPRAVDOVÉ M 

07.04.2023

Moderní, dokonale promyšlené a precizně naladěné téměř k dokonalosti. Skutečně nepřeháníme. První BMW M3 Touring nemá ve třídě super výkonných kombi absolutně žádnou rovnocennou konkurenci!

Karosářskou verzi M3 Touring v Mnichově dlouho odkládali. Nejblíže měla k produkční verzi v generaci E46, ale nestalo se. Většinou totiž dostala přednost větší M5, nicméně ani ta se neobjevila v každé generaci a když ano, tak jen v omezeném počtu vyrobených kusů. Rok 2022 se však stal přelomovým a BMW poprvé v historii představilo produkční M3 Touring s kódovým označením G81. Co to znamená pro nás řidiče? Splněný sen a zrození novodobé ikony. Co to znamená pro konkurenci? Popravdě totální pohromu, protože AMG ani Audi RS nemůže po stránce jízdních vlastností M3 Touring konkurovat v žádném aspektu.

Ultimativní kombi pro řidiče!

Pořádný základ

První M3 Touring těží ze špičkového technického základu současné generace G8x sedanu M3 a kupé M4 . Tedy autech, které se po řidičské stránce dramaticky zlepšila ve srovnání s předchozí generací F8x. Postavit auto s karoserií kombi stejně schopné jako kupé a sedan nebylo ale úplně jednoduché. Vývojový tým a testovací piloti se zaměřili hlavně na tuhost karoserie, která je v zásadě nižší než u kupé a sedanu a také odlišné rozložení hmotnosti.

Masivní zpevnění karoserie ve srovnání s klasickým Touringem G81 a tedy těžší a větší zadní část však přinesla novou dimenzi jízdního zážitku. M3 Touring má lepší trakci při výjezdu ze zatáček a zároveň ochotněji reaguje na přenosy hmotnosti při nájezdu. Jízdní styl se tak skutečně liší od M3 Sedan i M4 Coupé. V neposlední řadě hraje ve vyšších rychlostech svoji roli i lepší aerodynamika karoserie kombi. Pro M3 Touring je standardem pohon všech kol M xDrive, který lze jednoduše deaktivovat v nastavení jízdních režimů. Můžete si tedy vybrat mezi režimy 4WD, 4WD Sport a 2WD, tedy čistě pohonem zadních kol.

Technika inspirovaná motorsportem

Kromě tuhé a perfektně vyvážené karoserie boduje M3 Touring výkonným dvakrát přeplňovaným řadovým šestiválcem. Slušná porce točivé momentu má lineární nástup a korekce plynovým pedálem jsou tedy mnohem kontrolovatelnější než u předchozí generace M3 a M4. Jednoduše řečeno není motor tak „nafukovací“, což je důležité hlavně při jízdě na kluzkém povrchu nebo při driftování. Dokonale přesně tedy víte, jak moc je potřeba zatlačit na plynový pedál v jakékoliv jízdní situaci. Na ztrátu přilnavosti je pochopitelně stále potřeba reagovat rozhodně a rychle.

S plynulejším nástupem výkonu a předvídatelnější modulací skvěle ladí nově nastavený samosvorný diferenciál mezi zadními koly. Technicky se prakticky neliší od toho ve starém autě. Je tedy lamelový a elektronicky ovládaný. Současně s dalšími vylepšeními zadní nápravy ale poskytuje zásadně vyšší porci trakce. Přínosem je také měkčí naladění pružin a tlumičů, které si BMW mohlo dovolit díky tužší karoserii. Výsledkem není jen lepší kontrola při driftování, ale i zásadně vyšší okreskové tempo hlavně na nerovném povrchu.

Výší míru mechanického gripu nabízí i přední náprava. Opět je to díky vyšší tuhosti karoserie a předního pomocného rámu současně s agresivnější geometrií předních kol. Pozor ale na volbu pneumatik. Jsou zásadní pro využití maximálního potenciálu auta. Tedy ideálně zůstat u produktů Michelin homologovaných pro použití na BMW M modelech. S volbou pneumatik zásadně koreluje také zpětná vazba a cit ve volantu. Moc dobře si pamatuji na přesednutí z M3 Touring na zimních pneu do M3 Touring na letních. Skoro jako by to bylo „jiné“ auto.

Na technice M3 Touring se skutečně nešetřilo!

Pro skutečné řidiče

Podvozek s extrémně tuhým uložením a pevně přišroubovanou zadní nápravnicí ke karoserii prozradí každý detail povrchu silnice. S tím souvisí snad jediné mínus tohoto skvělého stroje. Pro spoustu lidí, kterým nejde v první řadě o feeling za volantem, bude připadat M3 Touring možná až příliš agresivní. Audi RS i AMG auta totiž dokážou jezdit klidněji a komfortněji. Jenže nemají ani z třetiny takový talent jako M3 Touring. AMG je na limitu těžkopádné a Audi RS špatně vyvážené a nezajímavé, ač brutálně rychlé.

Zásadní otázka! Dá se M3 Touring použit jako daily? Ano, naprosto bez problému je využitelná jako běžné kombi generace G81. Jen se připravte, že budete vědět o každé dilatační spáře i změně hrubosti asfaltu. Je to daň za tuhé spojení podvozku s karoserií a ne špatně naladěný podvozek nebo tvrdé tlumiče a pružiny. Z velké části je to způsobeno i kvalitou silnic v okolí metropole. Jakmile vyjedete na okresku s jen trochu slušným povrchem nebo běžnou dálnici, není podvozek nijak otravný. Vlastně jej vůbec neřešíte a jen si užíváte pozitiva tohoto zábavně vulgárního kombi.