BMW M135i a M440i xDrive

08.03.2021

Oba modely jsou častým zdrojem bouřlivých diskuzí fanoušků mnichovské automobilky. Třetí generace jedničkového BMW totiž dostala pohon předních nebo všech kol a čtyřkové kupé odvážnou na historii odkazující masku chladiče. Než je začnete soudit zkuste se s nimi nejdříve projet.

Oddělení BMW M Performance se po vzniku v roce 2007 věnovalo sportovnímu příslušenství pro již existující modely. Pod původním názvem BMW Performance nabízelo brzdové kity vyvinuté ve spolupráci s firmou Brembo, anatomická sportovní sedadla Recaro, řešení pro zvýšení výkonu čtyřválcových i šestiválcových motorů, sportovní výfuky nebo aerodynamické karbonové doplňky karoserie. Dnes se pod názvem BMW M Performance ve spolupráci s divizí BMW M věnuje vývoji sportovně laděných modelů pro každodenní používání.

Jsou to auta s těmi nejvýkonnějšími motory z dané modelové řady pod vrcholnými M verzemi. Standardně jsou vybaveny aerodynamický M paketem, výkonnými brzdami a sportovně laděným podvozkem. Cílem je nabídnout zábavu za volantem bez jakéhokoliv omezení komfortu při každodenním ježdění. Nabídka M Performance začíná řadou 1, přes velké sedany až po SUV modely.

Cílem je nabídnout zábavu za volantem bez jakéhokoliv omezení komfortu při každodenním ježdění.

Dvakrát xDrive, ale pokaždé trochu jinak

Nás samozřejmě nevíce zajímají ty nejmenší a řidičsky nezajímavější modely M135i xDrive a M440i xDrive. Obě auta používají pohon všech kol xDrive jak napovídá samotný název. Pokaždá ale zásadně odlišným způsobem. Menší jednička s napříč uloženým čtyřválcem pohání primárně kola přední nápravy. Pomocí vícelamelové spojky umístěné před zadní nápravou dokáže v případě potřeby velmi rychle připojit zadní kola. Novinkou je mechanický diferenciál Torsen mezi předními koly. Ten má zásadní vliv na jízdní projev M135i xDrive, která se na limitu řídí podobným způsobem jako ostrá předokolka s mnohem lepší trakcí.

To je velký rozdíl oproti M440i xDrive, která pohání primárně kola zadní nápravy. V případě snížení trakce připojuje přední kola. Vše se opět děje extrémně rychle díky vyspělé elektronice. Řidič tak prakticky nemá šanci zaznamenat rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Na rozdíl o méně výkonných verzí čtyřkové řady s pohonem xDrive je M440i xDrive vybavena samosvorným elektronicky řízeným M diferenciálem. Tentokrát samozřejmně mezi zadními koly. M440i xDrive díky němu dokáže projet s deaktivovaným stabilizačním systém zatáčky zábavným přetáčivým smykem.

Zapojení malého elektromotoru poznáte okamžitou odezvou systému při sešlápnutí plynového pedálu.

Zábava na každý den

Další odlišností ve srovnání s M135i xDrive je podélně uložený řadový šestiválec. Je opět přeplňovaný a navíc doplněn o mil-hybridní technologii pro ještě lepší akceleraci při současném snížení spotřeby. Zapojení malého elektromotoru poznáte okamžitou odezvou systému při sešlápnutí plynového pedálu nebo při přeřazení rychlostního stupně. Elektromotor vyplní drobnou prodlevu spalovacího motoru při řazení.

Oba modely jsou standardně vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou. Je to jediná možnost, ale zaměření a jízdnímu projevu M Performance aut se skvěle hodí. Nejsou to vysloveně ostrá sportovní auto pro víkendové výlety na závodní okruh. Jejich výhody spočívají v perfektním sladění motoru, pohonu s podvozkem a výkonnými brzdami.

Test vznikl ve spolupráci se STRATOS AUTO