BMW 330i RINGTOOL – 3.díl

03.03.2021

Nordschleife okruhu Nürburgring je náročná, extrémně dlouhá, nebezpečná a neskutečně návyková trať. Může dokonce za vznik auta, o kterém se dozvíte v několikadílném seriálu všechny podrobnosti, radosti i starosti. Myšlenka nebo chcete-li poslání této staré 330i je zcela jasné. Odjet pravidelně tisíc kilometrů během jednodenního tréninkového dne na této trati.

Kvapem se nám blíží druhá sezona s naším okruhovým BMW 330i. Uplynulý rok byl zaměřen na vývoj a testování. Jednotlivým úpravám a poznatkům se věnujeme v prvním a druhém dílu příběhu o této staré E90. Ta nám neustále připomíná, že je opravdu skvělým základem pro sportovní ježdění. Právě i proto se z původně levného projektu stalo postupem času slušně fungující okruhové auto, které aktuálně šestkrát převyšuje svoji pořizovací cenu. A to zdaleka nejsme u konce.

Na chvíli se ještě vrátím k předešlé sezoně. Trápil nás elektronický problém, který znemožnil používání meziplynů nad hranicí čtyř tisíc otáček, motor při okruhovém tempu snadno překročil hranici 130 stupňů na oleji a chybělo nám ještě několik drobností v interiéru i na podvozku. Díky celé řadě komplikací jsme získali spoustu užitečných poznatků, které využijeme v sezoně 2021. Přesně víme, jaký rozměr a směs pneumatik budeme jezdit, jaké kotouče a desky nebo jaké nastavení tlumičů je nejlepší pro náročnou Nordschleife. Taky jsme si ověřili, že nemá moc velký význam věřit všemožným radám. Zkrátka je dobré si vše vyzkoušet na „vlastní kůži“.

Věřím, že až se nám vše podaří poskládat, zajedeme na ringu bez problémů čas BTG 7:50.

Nekonečný příběh

Zimu jsme krom několika svezení v Sosnové strávili v dílně. Nejvíce času i investic stál řadový šestiválec. Ten prošel rozsáhlou repasí, aby dostal zpět svůj původní výkon. Bylo potřeba vyměnit rozvodový řetěz, systém Vanos, olejové čerpadlo, šály, klikovou hřídel a spoustu dalších komponent. Abychom předešli přehřívání motorového oleje, přidali jsme chladič z výkonnější 335i. Ten hezky pasuje, aniž by se muselo něco vrtat nebo výrazně předělávat. Po prvním testování v Sosnové jsme ale zjistili, že důvodem vysokých teplot oleje nebylo poddimenzované chlazení, ale ještě něco jiného. Takže pátrání po příčině stále pokračuje.

Jakmile tuto záhadu vyřešíme, dostane 330i kompletní servis před prvním ježděním na ringu. Tedy všechny nové náplně, filtry, brzdy a pneumatiky. Péči dostane také diferenciál Drexler, který už má odjeto prvních pět tisíc kilometrů. Rovnou se pustíme i do zadní nápravy. Té chybí tuhé závodní uložení a ve hře jsou ještě silnější stabilizátory na zadní i přední nápravě. Samozřejmě aktualizujeme geometrii a vyvážení auta. Zbavili jsme 330i zbytečné klimatizace a na přední nápravě jsme mínus asi 15 kg. 

Věřím, že až se nám vše podaří poskládat, zajedeme na ringu bez problémů čas BTG 7:50. Naše 330i není však jedinou zábavou, kterou přes zimu připravujeme. V Korno Motorsport už nám Karel Trojan skládá další projekt. Tentokrát to bude trochu překvapivě koncernová předokolka.