VYLEPŠUJEME TOYOTU GR YARIS – 2. DÍL

01.06.2024

Udělat téměř dokonalé auto ještě funkčnější a zároveň zábavnější není snadný úkol. Je to ale obrovská motivace a hlavně zkušenost. Vzali jsme proto dva nové GR Yaris a jeden připravili na čistou stopu pro trénink na závodním okruhu a druhý na naše oblíbené lesní okresky.

První díl seriálu „Vylepšujeme Toyotu GR Yaris“ jsme věnovali stručnému představení obou upravovaných aut. V druhém pokračování se zaměříme výhradně na okruhově laděnou verzi. Zimní GR Yaris určený na sníh a šotolinu je aktuálně kompletně odstrojený, vyrámovaný a čeká na lakování. Vrátíme se k němu podrobněji v průběhu zimy po prvním testování.

Okruhově zaměřený GR Yaris mezitím prošel několika zkouškami na Nordschleife okruhu Nürburgring i okreskách. Každý ujetý kilometr byl opravdu užitečný a plný ujištění, ale i nových zkušeností. Potvrdilo se nám, že udělat silniční auto rychlejší a zároveň zábavnější pro jízdu na závodním okruhu není žádný velký oříšek. Je to však vždy na úkor ovladatelnosti na běžných silnicích. Zkrátka jak už moc dobře víme, kompromisy prostě nefungují. Sepsali jsme naše postřehy podle jednotlivých kategorií se všemi pozitivy i negativy. Můžete se tedy inspirovat nebo naopak ušetřit spoustu peněz a často i starostí!

MOTOR A PŘEVODOVKA

Tříválcový turbomotor dostal hned po záběhu několik úprav. Jako první jsme vyzkoušeli takzvaný pedal box pro rychlejší reakci plynového pedálu a power box pro zvýšení výkonu. Pedal box umožňuje v několika krocích nastavit intenzitu reakce plynového pedálu jednoduchým stisknutím ovladače klidně i během jízdy. Popravdě je tato „vychytávka“ absolutně k ničemu, a naopak snižuje kontrolu nad autem a omezuje přesné dávkování výkonu. V jakékoliv jiné než základní poloze je auto zbytečně „nervózní“ a ucukané. 

Výrazně lepší dojem máme z power boxu, který údajně podle grafu výrobce přidává 31 koní a 45 Nm. Nárůst výkonu je opravdu znatelný a nástup příjemně lineární. Během 10 tisíc najetých kilometrů vyskočila jen jedna hláška chyby motoru, která sama zmizela po opětovném nastartování. Po celou dobu tedy krabička zvyšující výkon maká velmi slušně. Zkoušeli jsme i jiné výrobce, se kterými máme veskrze jen negativní zkušenosti, během kterých motor padal do nouzového systému a běžel na dva válce. Záměrně neuvádíme konkrétního výrobce, jelikož se v tomto ohledu snažíme být nestranní. Individuálně však můžeme poskytnout detailnější konzultace na téma nejen úprav tohoto tříválcového motoru. 

Majitelé, kteří touží po navýšení výkonu, budou muset zajít trochu dál a vyměnit filtr pevných částic a katalyzátor!

Po pokusech se softwarem přišel na řadu hardware. Motor dostal větší mezichladič, separátor oleje, externí chladič motorového oleje, blow off ventil, přepracovaný přívod vzduchu pro lepší chlazení motoru převodovky, karbonové sání a sportovní výfukový systém. Výsledkem je výrazný nárůst výkonu v celém spektru otáček, zajímavější zvuk a také spousta kovových pilin v olejové vaně, kterých jsme si všimli hned při výměně oleje. Tu mimochodem provádíme po každém větším ježdění, protože se do motorového oleje dostává při zátěži poměrně hodně benzínu. Za 10 tisíc najetých kilometrů jsme olej měnili 6krát. Jakmile odhalíme skutečnou příčinu, budeme vás informovat a varovat.

Výfuk je věc velmi individuální. Komu nestačí standardní provedení a chce jen hlasitější projev, určitě stačí vyměnit koncový tlumič. Kdo by ale čekal zvýšení výkonu, bude zklamaný. Pozor také na levné produkty. Motor s nimi často vydává hodně nepříjemné hluboké tóny. Komu vadí umělý zvuk z reproduktorů, je jednoduchým řešením deaktivace přes diagnostiku přímo u dealera. Majitelé, kteří touží i po navýšení výkonu, budou muset zajít trochu dál a vyměnit filtr pevných částic a katalyzátor za závodní komponenty. S tím samozřejmě souvisí i softwarové změny. O těchto radikálnějších změnách vás budeme informovat v dalších částech blogu věnovaných druhému GR Yaris. Ten dostane kompletní závodní výfuk bez silniční homologace. 

Mezichladič, blow off ventil a další srandy jsou komponenty, které za nás rozhodně nepotřebujete a nic moc vám nepřinesou kromě zábavného zvuku. Sportovní sání motor trochu oživilo, ale to až ve spojení s power boxem. Karbonové sání instalované na sériový motor nás příliš nepřesvědčilo. Naopak s ním jel motor o něco hůř ve vysokých otáčkách. Nicméně může to být případ od případu, protože podle referencí na jiných autech fungovalo konkrétně sání od Eventuri velmi dobře bez dalších úprav motoru. Podmínkou instalace výkonnějšího sání je pochopitelně reset adaptací množství nasávaného vzduchu. 

Zábavné, ač reálně úplně k ničemu, je zkrácené řazení od německého výrobě CAE Ultra Shifter. Vypadá neskutečně cool, hlavice řadicí páky je jen několik centimetrů od volantu a změny jednotlivých rychlostních stupňů doprovází zábavný mechanický zvuk. Samotná rychlost řazení je ale k diskusi. Kulisa je příliš „natěsno“ poskládaná a jde trochu ztuha. Na řazení se tak musíte hodně soustředit, jinak uděláte chybu. Síla potřebná k zařazení navíc nesouzní s kalibrací ostatních ovládacích prvků. Uznáváme ale, že tento výrobek má své kouzlo i velmi dobré dílenské zpracování.

S převodovkou je spjata ještě jedna skutečnost. Při okruhovém použití se olej v převodovce zahřeje během 10 ostrých kilometrů na teplotu 120 stupňů, což opravdu není málo. Lepšímu chlazení nepomohl ani kryt motoru z japonské verze GRMN Yaris „Circuit package“ s větším přívodem vzduchu.

POHON VŠECH KOL

Přehřívání mezinápravové spojky je pravděpodobně první problém, se kterým se při jízdě na závodním okruhu setkáte. GR Yaris v sériovém stavu ujede na Nordschleife klidně i čtyři ostrá kola v kuse. Víc rozhodně nedoporučujeme s ohledem na životnost motoru a dalších komponent. Jakmile ale zvýšíte výkon motoru nebo použijete širší a lepivější pneumatiky, rozsvítí se vám v druhém kole varování přehřátého pohonu všech kol a z vašeho GR Yaris se během okamžiku stane předokolka. 

Někdo to „řeší“ softwarovou úpravou, která deaktivuje varovnou hlášku a spojky se tak při vysoké teplotě nerozpojí. Další a trochu zodpovědnější variantou se nabízí vylepšené chlazení. Náš GR Yaris dostal všechna aktuálně dostupná aftermarket řešení pro chlazení spojky a diferenciálů. Výsledek je ale neuspokojivý nebo vlastně prakticky nulový. Funkční řešení tedy stále hledáme a testujeme. 

PODVOZEK

Pokud to s okruhovým ježděním myslíte vážně, jsou sportovní/závodní tlumiče a pružiny nutností. Jako u všech dalších komponent se ani v této oblasti nevyplácí šetřit. Z naší zkušenosti můžeme doporučit například produkty KW Suspension nebo alternativně Öhlins. Právě podvozkový kit Öhlins Road & Track jsme použili i na náš GR Yaris. Uživatelsky jednoduché nastavení tuhosti a komprese a odskoku jedním kolečkem se hodí pro méně zkušené řidiče. Výhodou je také lehká hliníková konstrukce ve srovnání s nerezovou u KW Clubsport ve stejné cenové třídě. 

Tlumiče a pružiny jsou jednou z největších změn. GR Yaris se konečně přestal extrémně naklánět a v rychlých pasážích Nordschleife drží požadovaný směr i v rychlostech vysoko nad 200 km/h. Mnohem lepší je také schopnost tlumit vysoké obrubníky a výrazně rychlejší jsou změny směru jízdy v navazujících zatáčkách. Nicméně „gumovost“ a nepřesnost podvozku i řízení tlumiče a pružiny nevyřeší. Tady je potřeba zajít trochu dál a použít jiná ramena s unibalovým uložením. 

Příliš velký vliv nemají při okruhovém ježdění tužší stabilizátory na přední a zadní nápravě. Během testování nám praskla přední tyčka stabilizátoru. Jezdili jsem tedy jeden celý den s odpojenými tyčkami stabilizátorů a rozdíl byl překvapivě mizivý. Naopak na silnici s náročnějším povrchem jsou tuhé stabilizátory nežádoucí úpravou, která ještě podpoří krátký zdvih sportovních tlumičů a jednotlivá kola nemají dostatečný kontakt s povrchem. Pro okreskové ježdění tedy doporučujeme zůstat u sériového podvozku nebo volit okreskově/rallyeově koncipované odpružení. 

Co můžeme doporučit bez ohledu na použití auta je zpevnění karoserie. Různých výztuh a rozpěr karoserie je na trhu celá řada. Při nákupu hledejte v nabídce renomovaných výrobců a neuděláte chybu rozpěrou zadních, předních tlumičů a přední nápravnice pro citlivější řízení.  

BRZDY

Prozatím jsme všechny testovací kilometry a ostrá kola odjeli se sériovými brzdovými komponenty. Výměnou prošly jen brzdové hadice a kapalina. Standardní kotouč vydrží šest až sedm sad brzdového obložení. Ano, je to hodně sad, protože desky vydrží jen několik stovek ostrých kilometrů důsledkem své minimální tloušťky. Například na Nordschleife se životnost brzdových desek pohybuje mezi 15–20 koly podle podmínek na trati a stylu jízdy. Není to příliš, ale vzhledem k ceně sériového obložení není o čem diskutovat.

Kdo vyžaduje opravdu perfektní brzdný účinek a nechce řešit časté výměny obložení, určitě stojí za zvážení odolnější endurance směsi renomovaných výrobců. Rádi vám poradíme tu správnou směs podle vašeho stylu jízdy a konkrétního použití. Kontaktujte nás pro individuální poradenství.

Na trhu je i několik produktů pro vylepšení chlazení, respektive přívodu čerstvého vzduchu přímo k brzdám. Většinou jsou to komponenty, které vydrží jen několik kilometrů. Jeden z produktů renomovaného výrobce se polámal do nefunkční podoby ještě během testování na silnici. Jsou to tedy většinou investice špatným směrem. 

INTERIÉR

V interiéru jsme vyzkoušeli několik základních komponent pro zlepšení ergonomie. Od redukce zpětného zrcátka přes nábu sériového volantu až po skořepinová sedadla. Samozřejmě podle očekávání jsou největším přínosem právě sedadla. Jednak jsou umístěna blíž podlaze bez nutnosti zásahů do karoserie a také výrazně lépe drží tělo v zatáčkách. V kombinaci se šestibodovými závodními pásy intenzivněji vnímáte informace od auta a samotná jízda je minimálně pocitově mnohem zábavnější. Při výběru sedadel určitě doporučujeme vyzkoušet v showroomu tu správnou velikost. Perfektním univerzálem i pro každodenní ježdění je model Pole Position od výrobce Recaro. Kdo přemýšlí o radikálních a skutečně závodních sedadlech, je dobré dívat se do nabídky například výrobce Sparco nebo Sabelt. 

Obecně celou kapitolu úprav Toyoty GR Yaris na závodní okruh a trackdays můžeme hodnotit jako slepou cestu. Toto auto patří skutečně na okresky, sníh nebo šotolinu. Je to podobné, jako upravit pro trackdays WRX STI nebo Lancer Evolution. Zkrátka nevhodné využití potenciálu! Proto se budeme věnovat již jen naší druhé Toyotě, která je zaměřena výhradně na sníh a šotolinu. Máte se na co těšit! Malý teaser najdete v tomto videu.