VW GOLF GTI CLUBSPORT 2025 – EVOLUCE SPRÁVNÝM SMĚREM

11.03.2025

Nejnovější Golf GTI ve verzi Clubsport patří k těm nejlepším sportovním předokolkám na současném trhu. Je skutečně tak dobrý, nebo jen chytře využívá šance na trhu, ze kterého zmizela prakticky veškerá konkurence?

Sportovně laděná auta koncernu VW v nás nikdy nevzbuzovala příliš velké emoce. Golf je ale výjimkou. Za zmínku stojí hned první generace ve verzi GTI, která byla jedním ze zakladatelů kategorie sportovních hatchbacků. Druhá generace potom přišla s mimořádně zajímavou verzí Rallye G60 s přeplňovaným čtyřválcem a pohonem všech kol Syncro. Toto auto bylo opravdovým homologačním speciálem. Byla také trochu jiná doba než dneska a používala se skutečná mechanika ze světa motorsportu. Potom přišla třetí generace a pod kapotu se poprvé dostal motor VR6 s charismatickým projevem, ale jízda rozhodně nebyla nic, na co si lidé pamatují. No a velmi přepracovanou čtvrtou generaci máme zafixovanou díky modrému Golfu R32 s výjimečně znějícím šestiválcem a širokými blatníky.

Potom šla sláva modelu Golf, alespoň z pohledu nadšených řidičů, strmě dolů. Všechny generace až do sedmé a té současné osmé a půlté, tedy postavené na platformě MQB a MQB evo stály jednoduše řečeno za prd. Zkrátka nudné na pohled i za volantem. Sedmičkou se ale vše změnilo. Jak ve verzi GTI, tak R s pohonem všech kol, vypínatelnou stabilizací, funkčním brzdovým systémem i tlumením.

Kdo by to s okruhovým ježděním myslel skutečně vážně, bude stačit nasadit výkonnější brzdové obložení, tlumiče například od KW Automotive, skořepinová sedadla a za hezké peníze s rozumnými provozními náklady vznikne velmi rychlý a spolehlivý tracktool pro trénink i skvělou řidičskou zábavu.

Osmé generaci GTI se věnujeme v blogu „JE DOSTATEČNĚ HOT?“. Byla to poslední šance pořídit si GTI s manuální převodovkou. Aktuální modernizovaná 8,5 už je ve standardu vybavena dvouspojkovou převodovkou DSG. To platí pro základní GTI, okruhově zaměřený Clubsport i vrcholné R. Popravdě tím, jakou cestou DSG za poslední roky prošlo, si troufáme říci, že je lepší volbou než nijak zajímavá manuální skříň. Poslední generace DSG řadí mimořádně rychle, perfektně reaguje na povely řidiče a při každodenním provozu řadí dostatečně hladce až na výjimky při popojíždění v kolonách nebo parkování.

Ještě v sedmé generaci je převodovka při skutečně sportovní jízdě docela zásadně limitovaná hlavně při podřazování před prudkou zatáčkou, kdy skutečně dlouho kalkulovala s přeřazením do vysokých otáček. Nebo naopak často zařadila s váhavou prodlevou, během čehož řidič zařadil znovu a výsledkem byla o dva stupně vyšší rychlost, což zkazilo ladnost sportovní jízdy. Zkrátka pádla byla bez jasné odezvy a často nebylo jisté, že převodovka udělá to, co řidič zmáčkne na voliči nebo volantu. Dnes je manuální režim skutečně manuální a převodovka reaguje tak, jak si představujeme. Ani už nepůsobí tak křehce a zranitelně jako předchozí generace.

TENTO GOLF JE PŘIPRAVEN NA SKUTEČNÉ SPORTOVNÍ SVEZENÍ!

Podobně jako inovovaná převodovka je povedený dvoulitrový motor EA888 evo4, který je tady s námi pěknou řadu let a je stále lepší a lepší. Dokonce i přes implementaci filtru pevných částic má stále ostrou reakci na plyn a pro tuto jednotku typicky lehký pocit a chuť po vysokých otáčkách. S volitelným výfukem Akrapovič navíc i moc hezký zvuk. Podle nás je to bezesporu jeden z nejlepších dvoulitrových motorů na trhu bez ohledu na kategorii auta.

Ukázkově plynulý je průběh výkonu ve středních a vysokých otáčkách. Dokonce i těsně před omezovačem má motor neustále tendenci ochotně zrychlovat. Popravdě pokud bychom přemýšleli o upgradu Golfu GTI například pro trackdays, tak motor bude to poslední, co bychom doporučili upravovat.

Verze Clubsport má dokonce pro trackdays dobře nastavený podvozek, a to jak pružiny, tlumiče, stabilizátory, tak samotnou geometrii. Auto hezky zatáčí celé a netahá zadní nápravu za volantem. Jednak toto nastavení výrazně snižuje opotřebení pneumatik, ale také nedotáčivost a řidič získává hlavně v rychlých pasážích obrovskou míru jistoty a stability.

Celkově je verze Clubsport s vyšším výkonem rovných 300 koní versus 265 u standardního GTI a výkonnější brzdovou soustavou s dvoudílnými brzdovými kotouči skvělým základem pro volné jízdy na Nordschleife okruhu Nürburgring. Kdo by to s okruhovým ježděním myslel skutečně vážně, bude stačit nasadit výkonnější brzdové obložení, tlumiče například od KW Automotive, skořepinová sedadla a za hezké peníze s rozumnými provozními náklady vznikne velmi rychlý a spolehlivý tracktool pro trénink i skvělou řidičskou zábavu.