Základní Golf GTI s manuální převodovkou není ultimativní sportovní hatch. Vůbec to ale nevadí, protože svoje poslání plní více než dobře! Dokonale totiž navazuje na myšlenku prvního GTI z 80.let.
Už dávno neplatí, že vedle sebe můžete postavit všechny ostré hatchbacky a srovnávat jejich vlastnosti. Tato oblíbená kategorie sportovních aut se hlavně v podlesním desetiletí začalo rozvíjet několika směry. Některé modely a jejich verze jsou primárně určené pro každodenní použití a v zásadě nabízejí jen výkonný motor a jiný setup podvozku. Naopak, některé jsou téměř okruhové speciály se silniční homologací.
Základní Golf GTI patří spíš do té první kategorie, proto je dobré být při hodnocení objektivní a nesrovnávat jej s radikálním Renaultem Mégane R.S. Trophy R nebo nejnovější Hondou Civic Type-R, která nejen řádově dražší, ale také výkonnější a ostřeji naladěná. Rovnocennou konkurencí Golfu GTI je Hyundai i30 N nebo Ford Focus ST. Nabízejí podobně výkonné motory a kombinaci sportovního charakteru s každodenní použitelností.
Motor EA888 patří k nejlepším dvoulitrům na trhu!
Proč Golf GTI?
Spousta lidí si Golf GTI bez ohledu na ročník výroby kupuje kvůli jeho image a my to chápeme. První generace GTI z 80.let stála společně s Peugeotem 205 GTI, Simcou 1100TI, Renaultem 5 Gordini u zrodu kategorie ostrých hatchbacků. Nejoblíbenější je samozřejmě hlavně na domácím německém trhu. Všimnout si toho můžete například během volných jízd na Nürburgringu, kde patří Golf GTI k nejčastějším předokolkám v různých fázích úprav pro okruhové ježdění. Není tedy divu, že nejnovější sportovně laděná verze GTI Clubsport nabízí dokonce speciální jízdní režimu přímo pro tuto závodní trať.
Hlavním zdrojem zábavy je čtyřválcový motor EA888 naladěný na 245 koní, který najdeme od Golfu GTI, přes Octavii RS, Leona Cupru až po Audi S3. V nejvýkonnějších specifikacích přesahuje výkon 300 koní, pracuje s manuální i dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol i čtyřkolkou s mezinápravovou spojkou Haldex. Svým projevem patří bez nadsázky k nejlepším dvoulitrovým turbomotorům na trhu. Má příkladně lineární průběh výkonu a neztrácí nadšení ani těsně před zásahem omezovače. Máte z něj pocit, že má mnohem lehčí pohyblivé komponenty než konkurenční dvoulitry. Jeho točivý charakter dokonce příliš nepokazil ani filtr pevných částic. Vlastně je docela škoda posledních zpráv, kdy VW oznámil konec vývoje spalovacích motorů. Proto se v budoucnu dočkáme spíše jen vylepšení této jednotky, ale už asi ne nové generace. Je tedy dobré si tento povedený motor pořádně užít, dokud je v nabídce.
S motorem je standardně spojena šestistupňová manuální úpevodovka vybavená elektronicky řízeným diferenciálem VAQ mezi předními koly. Jde vlastně o elektrohydraulickou spojku Haldex páté generace mezi předními koly. Základem spojky jsou dva souosé hřídele. Vnitřní s přírubou procházející dutým vnějším hřídelem, který je v celku s nábojem spojky a jsou na něm uloženy její vnitřní lamely. Součástí systému je elektrické čerpadlo generující tlak hydraulické kapaliny přes řídicí ventil na pracovní píst stlačující sadu lamel.
Tlak hydraulické kapaliny ovládaný elektrickou pumpou je závislý na celé řadě vstupních informací. Tou zásadní je detekce prokluzu kol pomocí snímače ABS a ESP. Pokud k němu dojde při jízdě v zatáčce, o čemž systém informuje natočení volantu, je okamžitě přenesen větší točivý moment na vnější kolo s principiálně lepší trakcí. K přenosu momentu dochází rotací vnějšího dutého hřídele. Čím je zmíněný rozdíl momentů na jednotlivých kolech větší, tím se lamelová spojka víc uzavře.
Zjednodušeně řečeno pracuje VAQ ve třech režimech. Při jízdě rovně bez prokluzu kol jsou lamely rozevřeny. Druhým režimem je částečné sevření lamel při zatáčení nebo mírném prokluzu. Třetím stupněm je plné uzavření spojky například když jedním kolem najedete na led a druhé je na suchém asfaltu.
Není ostrý, ale zábavný ano!
U sportovního auta není důležitý jen pohon, ale hlavně podvozek. Nejnovější Golf GTI je postavený na inovované platformě MQB. Používá tedy vyspělé zavěšení s víceprvkovou nápravou vzadu. Ta obecně lépe tlumí nerovnosti, než levnější řešení s torzní tyčí používané u některých konkurentů. Za příplatek navíc můžete dostat adaptivní tlumiče s opravdu širokými možnostmi nastavení tuhosti v individuálním jízdním režimu. Zajímavostí je také přední náprava s pomocným hliníkovým rámem z předchozí generace GTI Clubsport.
Výsledkem je mnohem větší stabilita přední nápravy. Poznáte ji jak při brzdění, tak při nájezdu do zatáčky. Společně s malými převisy karoserie a trochu tužším naladění podvozku, než u předchozí generace se Golf GTI tolik nenaklání na přední vnější kolo. Ve volantu díky tomu skvěle cítíte, co si můžete ještě dovolit. Díky vypínatelné stabilizaci umí Golf GTI předvést i efektní přetáčivé smyky, jak můžete vidět v našem videu.
Hlavně teď na kluzkých jarních okreskách, které se střídají mokrý povrch a zbytky zimního posypu. Musíte ho k tomu ale trochu vyprovokovat. Třeba prudkým ubráním plynu v nájezdu do zatáčky nebo lehkým ťuknutím do brzy. Golf při tomto jízdním stylu dokáže hlavně při jízdě z kopce vykroužit hezky dlouhý smýček. A to je značný pokrok ve srovnání s předchozí generací, která byla naladěna mnohem neutrálněji a sterilněji. Takže teď není základní GTI jen rychlý univerzál, ale umí řidiče zapojit do akce.
V čem je konkurence lepší?
Pokud postavíme základní Golf GTI, ne ostřejší Clubsport, proti i30 N a Focusu ST bude při opravdu ostrém stylu jízdy trochu pozadu. Obě zmíněná auta v čele s i30 N jsou o trochu schopnější při sportovní jízdě. Hlavně i30 N má ještě ostřeji naladěný motor, výkonnější brzdy a více mechanického gripu. Rozdíl poznáte také na výjezdech ze zatáček. Samosvorný diferenciál i30 N má rychlejší nástup a poskytuje více trakce.
Golf GTI je naopak nejlepší společník na každodenní ježdění. Je nejkomfortnější a vybavený modernějšími technologiemi. Na dotykový displej a logiku infotainmentu si bude chvíli zvykat, ale grafické provedení je skutečně povedené a působí seriózněji než v obou zmíněných konkurentech.
Pro koho je Golf GTI?
Základní Golf GTI si nikdo nekoupí jako druhé auto do rodiny na víkendové nebo okruhové ježdění. Je to každodenní společník s výkonným motorem a zábavně naladěným, ale stále komfortním podvozkem, který vás ničím neotravuje. Pokud hledáte akčnější svezení je tady verze Clubsport s ještě výkonnějším motorem, schopnějším podvozkem a odolnějšími brzdami. Kdo má trochu větší budget doporučujeme rovnou verzi R s pohonem všech kol, který je v zásadě stejný jako v nejnovější Audi RS3. Díky dvojici spojek rozdělující výkon mezi pravé a levé zadní kolo dokáže docela jednoduše driftovat. Je tedy senzační pro zimní zábavu!