TOYOTA GR86 RAEDER MOTORSPORT

21.11.2024

Obecně k tuningu a performance úpravám sportovních aut přistupujeme hodně střízlivě. Jsou však dílny, kterým plně důvěřujeme a těšíme se na každý jejich nových projekt. Jednou z takových dílen je Raeder Motorsport se sídlem na Nürburgringu.

Na našem blogu řešíme nejrůznější úpravy sportovních aut pravidelně. Ať už se bavíme o našich vlastních projektech, zákaznických autech nebo testech nejrůznějších performance komponent. Tentokrát se budeme věnovat našemu oblíbenému autu, Toyotě GR86, kterou komplexně upravil jeden z nejrenomovanějších úpravců Raeder Motorsport. Tuto společnost založili v roce 2001 bratři Nicolas a Martin Raederovi. V počátcích se soustředili na konstrukci, vývoj a servis aut pro různé závodní série. Patřily mezi ně i oblíbené speciály V8 Star, Lamborghini Gallardo nebo Ford GT. V roce 2008 se portfolio společnosti rozšířilo založením silničního oddělení, které se věnuje individuálním úpravám, s jejichž pomocí lze optimalizovat auta všech značek pro použití na závodních okruzích nebo hobby závodech.

Zlomové bylo senzační vítězství Audi TT RS týmu Raeder Motorsport v závodě 6h ADAC Ruhr Cup 2011. To vzbudilo zájem Olafa Mantheye. Netrvalo dlouho a v roce 2013 došlo k fúzi Manthey Racing GmbH a Raeder Automotive GmbH. Značka Raeder Motorsport je tak pod záštitou Manthey Racing GmbH stále považována za špičku na okruhové scéně, zejména pro individuální ladění odpružení, kompletní přestavby na takzvané „ringtool“ a renovace aut.

To, že jste na správném místě, poznáte okamžitě na recepci. Celé prostředí ve stylu motorsportu srší skvělou atmosférou a tým zaměstnanců je z velké části složený ze závodních jezdců. Proto dokonale rozumí zvláštním, individuálním přáním zákazníků a dokážou se aktivně vcítit do jejich potřeb. Právě to je v této oblasti, jak už asi sami chápete, extrémně důležité. Zkrátka je to dílna na tom správném místě s těmi správnými lidmi.

Zásadní vliv na vylepšené chování auta má primárně podvozek.

Dost povídání a pojďme se podívat na testovanou Toyotu GR86 upravenou pro volné jízdy a trackdays na Nordschleife okruhu Nürburgring. O Toyotě GR86 a Subaru BRZ jsme toho napsali už skutečně hodně. Podrobně jsme se také věnovali základní technice a servisu tohoto dostupného sportovního auta v blogu ZÁBĚH A PRVNÍCH 5000 KM. S oběma auty jsme za poslední dva roky najezdili desítky tisíc kilometrů na silnicích a různých závodních tratích a dokonale známe všechny plusy i mínusy. Pojďme si je tedy jen ve zkratce připomenout.

Výhodou je jednoznačně klasická koncepce motoru uloženého vpředu s pohonem zadních kol. Motor boxer je navíc uložen hezky nízko, což má zásadní vliv na těžiště auta společně s lehkou hliníkovou kapotou a střechou. Motor je atmosféricky plněný a na výběr je manuální i automatická převodovka. Standardem je samosvorný diferenciál Torsen, interiér je přehledný, ergonomický a provozní nálady minimální.

Jenže jako všechno na světě ani GR86 a BRZ nejsou dokonalé. Motor působí trochu utrápeně a bez chuti do života. Uložení pohonného ústrojí je hodně měkké a při prudké akceleraci nebo puštění plynu nepříjemně poskakuje v karoserii. Auto je celkově poměrně nízké, ale sedadlo řidiče mohlo nabídnout skutečně lepší posez. Ve srovnání s kompaktními hatchbacky je to sice mnohem lepší, ale například v novém BMW M2 se skořepinovými sedadly sedíte mnohem blíže podlaze. Rozhodně dokonalý není také diferenciál Torsen, který se při odlehčení jednoho ze zadních kol rozpojí a na velmi kluzkém povrchu nefunguje příliš dobře. Největší slabinou GR86 a BRZ jsou ale tlumiče. Kvalitní asfalt a jízda v nízkých rychlostech je v pořádku. Tedy závodní okruhy, jako jsou Sosnová u České Lípy nebo ještě Autodrom Most, jsou v pořádku. Na větších závodních okruzích je ale podvozek skutečně hodně měkký. Naopak na silnicích s náročným povrchem a horizonty je jízda nepředvídatelná a auta uskákaná. Často se rozhoupe hlavně zadní část natolik, že je to skutečně nebezpečné.

Úpravce Raeder Motorsport si všechny tyto nedostatky evidentně uvědomil během testování, protože je eliminoval. Zásadní vliv na vylepšené chování auta má primárně podvozek. Klíčové jsou tlumiče a pružiny KW V4 Clubsport s individuálním nastavením přímo pro Nordschleife. Tlumiče se však dají bez problémů používat na jiných závodních okruzích i na veřejných silnicích. Nabízejí 16 kliknutí odskoku, které mají zásadní vliv na tuhost. Ne expanzních nádobkách, kterými jsou tyto tlumiče vybaveny, je navíc možné nastavit v rozsahu šesti kliknutí pomalou kompresi a ve 14 kliknutích rychlou kompresi. Každý řidič si tak může podvozek vyladit k dokonalosti podle toho, kde s ním jezdí, jak s ním jezdí a jak je auto dál upravené. Vliv mají například použitá kola a pneumatiky nebo tuhost karoserie. Tedy zda je auto v sériovém stavu nebo má šroubovaný, či dokonce navařený závodní rám. Obecně tato vyšší řada podvozků vychází ze závodních systémů KW Competiton a používá kvalitní materiály pro dlouhou živostnost. Popravdě, jezdili jsme v GR86 s tlumiči KW V3 a Öhlins Road & Track, ale toto je skutečně o level lepší svezení. Už se nemůžeme dočkat, až tento hardware otestujeme v příštím roce přímo na Nordschleife, kam evidentně patří. Raeder Motorsport je totiž proslulý perfektními zkušenostmi a laděním podvozkových systémů právě pro tuto trať.

Dalším klíčovým vylepšením pro okruhové použití jsou čtyřpístkové brzdiče Brembo na přední nápravě a kompletní osazení obložením Endless a opletenými brzdovým hadicemi pro ještě lepší pocit z brzdového pedálu a přesnost ovládání. Výkonnější brzdy přenášejí svůj masivní výkon skrze širší pneumatiky Dunlop Direzza obuté do lehkých disků s rozměry 9×17. Aby se dokázaly brzdy, podvozek i přilnavé pneumatiky projevit naplno, byla vyztužena karoserie. V přední části pomocí rozpěrné tyče a v zadní šroubovaným rámem Wiechers. Ten pochopitelně slouží také jako bezpečnostní prvek.

Interiér dostal celou řadu detailů, jako je Alcantarou čalouněný volant, ale také klíčové prvky pro lepší ergonomii.

Interiér dostal celou řadu detailů, jako je Alcantarou čalouněný volant, ale také klíčové prvky pro lepší ergonomii. K těm patří sedadla Recaro a šestibodové bezpečnostní pásy Schroth. Pro sedadlo řidiče zvolil Raeder Motorsport model Recaro SPG, který je za nás výrazně lepší než dostupnější a hodně oblíbený model Pole Position. Zadní sedadla pochopitelně ustoupila šroubovanému rámu. Společně s lehkou lithiovou baterií snižují hmotnost již tak poměrně lehkého auta.

Několik změn se odehrálo také pod kapotou. Protože bylo toto auto zamýšleno pro trackdays, dostal motor vylepšené chlazení motorového oleje a takzvaný oil pan baffle kit. Tedy díl do motorové vany zabraňující odlévání olejové náplně v rychle projížděných zatáčkách. Ano, je to řešení jedné z hlavních slabin nového motoru boxer s označením FA24D. No a díl, který má vliv na výkon, projev motoru a jeho reakci, jsme si nechali na konec. Je to kompletní výfuk Milltek včetně motorových svodů. U tohoto výfuku ceníme hlavně minimalistické a opravdu nádherné koncovky. Ty jsou navíc po náročném používání na závodním okruhu zabarveny do modrého odstínu.

Jak tento balíček úprav funguje v reálném světě? Rozdíl je skutečně znatelný už při nastartování. Nejde jen o samotný zvuk výfuku, ale výrazně intenzivnější pocit spojení s autem skrze skořepinové sedadlo. Jemné vibrace procházející celým tělem jasně informují řidiče o aktuálních otáčkách motoru a mnohem lépe se také odhadují jeho reakce, protože průběh výkonu je dokonale plynulý. Přestože nedošlo k žádnému zásadnímu zvýšení výkonu, je motor mnohem zábavnější a nepůsobí tak obyčejně a utrápeně. Mnohem příjemnější jsou také reakce při prudké akceleraci nebo naopak puštění plynového pedálu. U sériového auta se často stane, že se celé pohonné ústrojí, tedy motor, převodovka i diferenciál pohnou v karoserii. Působí to levně a nedůvěryhodně. To se naštěstí u auta od Raeder Motorsport neděje. Máte tedy nejen mnohem lepší spojení s technikou, ale také důvěru.

Důvěra je pochopitelně podpořena i v zatáčkách díky již zmíněnému sedadlu Recaro SPG a šestibodovým pásům. To je základní úprava patřící do každého auta pro trackdays. Více na téma závodní a sportovní sedadla najdete v našem blogu CHCETE ZRYCHLIT? NASTAVTE SI SPRÁVNĚ SEADLO!. Během našeho testu bylo typické počasí pro pohoří Eifel. Tedy četné přeháňky a jen zřídka suchý asfalt. O to více jsme ocenili dokonalé spojení s autem a informace proudící od pneumatik s tuhými bočnicemi a senzačního podvozku.

Ano, abychom dokázali podvozek otestovat naplno, bylo by nutné udělat několik ostrých kol na Nordschleife. Nicméně i dynamické svezení po silnicích v okolí městečka Adenu nám prozradilo precizní nastavení a povedenou geometrii podvozku. Bylo evidentní, že se GR86 od Raeder Motorsport cítí nejlépe v rychlých pasážích. K našemu překvapení není ale auto nijak ultimativní a je dobře ovladatelné i na silnici s horším povrchem a v úzkých serpentinách. Stačí jen protáhnout brzdění hluboko do zatáčky a zadní část auta se předvídatelně sklouzne a pomůže autu zatočit. To hlavně při jízdě na mokru z kopce. Stačí tedy jen navázat na lehkou přetáčivost plynem a auto projede dokonale přesným smykem celou zatáčku bez zbytečných náklonů a houpání. Jediné, co bychom ještě pro tuto zábavu přidali, je lamelový samosvorný diferenciál. Tlumiče KW mají totiž výrazně kratší zdvih než ty sériové a zadní vnitřní kolo občas ztratí trakci, protože diferenciál Torsen se zkrátka rozpojí. Jsou to však limitní situace, které na závodním okruhu příliš často nenastanou.

Výsledkem je tedy auto, které je dramaticky stabilnější, ovladatelnější, předvídatelnější, robustnější a vydrží jezdit na závodním okruhu celý den. Navíc žádná z úprav řidiče nijak nelimituje při jízdě na veřejných silnicích. Pokud je tedy vaše GR86 nebo BRZ víkendovka čistě pro zábavu, rozhodně si tento balíček zaslouží. Navíc se konečně dočkáte emocí hodných skutečného sportovního auta.