TEST PNEUMATIK GOODYEAR EAGLE F1 SUPERSPORT R

23.07.2024

Výkonných pneumatik pro sportovní auta inspirovaných motorsportem je na trhu celá řada. Není tedy vůbec jednoduché orientovat se v jednotlivých modelech. Na našem blogu se proto pneumatikám věnujeme pravidelně. Tentokrát jsme otestovali velmi nadějnou směs Goodyear pro silniční i trackday použití.

Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou auta s povrchem pod koly. Je vám tedy určitě jasné, jak moc jsou důležité nejen pro sportovní jízdu. Na našem blogu a také Instagramu se pravidelně věnujeme testům letních i zimních pneumatik a radíme, jak je správně používat na silnici i závodním okruhu. Správné huštění a provozní teploty jsou totiž klíčové k dosažení maximálního výkonu.

Díky pravidelným novinkám od největšího prodejce pneumatik v česku pneumatiky.cz máme možnost testovat ty nejzajímavější dostupné směsi. Na začátek letní sezóny 2024 jsme pro naše Subaru BRZ zvolili výkonnou směs Goodyear Eagle F1 SuperSport R. Ta by měla být alternativou například oblíbené směsi Michelin Pilot Sport Cup 2, kterou máme na první generaci BRZ, tedy téměř stejném autě, otestovanou z předchozích sezón na silnici i Nordschleife okruhu Nürburgring.

Pneumatika Goodyear Eagle F1 SuperSport R je podle slov výrobce směsí pro sportovní auta inspirovaná závodní tratí a motorsportem. Zlepšené vlastnosti směsi byly optimalizovány pomocí trakčních pryskyřic. Ty zajišťují zlepšený záběr při akceleraci i zatáčení. Vyšší stabilita by měla být zajištěna pomocí spojovacích můstků, které byly zabudovány do první drážky profilu. Dalším plusem by měla být minimální deformace běhounu zásluhou stabilní krycí vrstvy. Co to ale znamená v praxi?

Technologie ze světa motorsportu!

POCIT Z ŘÍZENÍ

Přezutí BRZ ze standardních Michelin Pilot Sport 4 na Goodyear Eagle F1 SuperSport R je znatelný okamžitě po ujetí prvních několika stovek metrů. Eagle F1 SuperSport R mají totiž výrazně tužší bočnice. Okamžitě tedy na volantu i v sedačce cítíte mnohem více informací o povrchu pod koly. To by asi nebylo překvapením ve srovnání se zmíněnými, o několik tříd méně sportovními Pilot Sport 4. Jenže Eagle F1 SuperSport R jsou z pohledu přesnosti řízení a zprostředkování zpětné vazby mnohem lepší než Pilot Sport Cup 2, které mají hlavní slabinu právě v měkkých bočnicích. Samozřejmě to má i druhou stránku. Tužší bočnice a celkově poměrně tuhá směs pneumatiky přenáší do interiéru trochu více vibrací a hluku. Za nás naprosto pochopitelná vlastnost výkonných letních směsí pro sportovní použití, ale raději na ni upozorňujeme.

SUCHO

Suchý a kvalitní asfalt dává Eagle F1 SuperSport R nejvíce šancí projevit silné stránky. Ty vycházejí ze zmíněných pevných bočních a odolné směsi běhounu. Na pneumatiku se dá hodně tlačit, aniž by nadměrně trpěla opotřebením nebo deformacemi. Současně máte velmi dobrý přehled o tom, co se děje pod koly díky dobré zpětné vazbě i plynulé ztrátě trakce. Hodně se nám líbí, že auto na Eagle F1 SuperSport R je obratnější, přesnější a ostřejší.

Naopak trochu zvláštní je rozdíl výkonu v pomalých technických pasážích a v rychlých zatáčkách, do kterých se auto plynule položí a pneumatiky mají čas reagovat. Opora v táhlých rychlých pasážích je tedy perfektní a kontrola auta velmi přesná. Goodyear se tedy evidentně soustředil na rychlé úseky a závodní okruhy. Jakmile ale chcete od pneumatiky bezprostřední změny směru nebo oporu vnější přední pneumatiky ve vracáku začínají se projevovat slabiny. Jako by pneumatika najednou vyměkla a žkvejkla se pod náporem odstředivých sil. Snižuje to nejen důvěru, ale reálně mechanickou přilnavost. To samé platí při rychlé změně směru jízdy během driftu nebo rozhození před zatáčkou takzvaným skandinávským švihem. Popravdě jsme takto nekonzistentní chování u letní pneumatiky ještě nezažili. V této oblasti má například zmíněná Cup 2 od Michelin navrch. Nicméně ztrácí zase měkkou bočnicí a menší zpětnou vazbou.

MOKRO

Podle očekávání je Eagle F1 SuperSport R na mokrém asfaltu slabší než některé na suchu méně výkonné směsi, jako jsou Michelin Pilot Sport 4 S nebo Continental SportContact 7. Nicméně ztráta plynulosti je plynulejší a předvídatelnější než u Cup 2 nebo Trofeo R. Určitě to nebude na žádné rychlé časy na závodním okruhu za deštivého dne, ale zábavné driftování na mokré trati nebo okresce je velmi dostupné a bezpečné. To samé platí i při intenzivním brzdění. Stačí jen plynulejší nástup brzdného účinku a přenos je i na mokru velmi dobrý.

GOODYEAR EAGLE F1 SUPERSPORT R

Tato pneumatika nás překvapila hlavně v intenzitě přenosu informací a bezprostředních reakcích při dynamické jízdě v rychlých zatáčkách. Velmi dobrá je také na mokru, kdy je ztráta přilnavosti dostatečně předvídatelná. Zklamáním jsou schopnosti v pomalých a technických pasážích, ve kterých nedokáže přední nápravě poskytnout dostatek mechanického gripu při prudkých změnách směru jízdy. Přesto, že je tato směs v mnoha oblastech lepší a zajímavější než Michelin Pilot Sport Cup 2, zůstáváme prozatím na straně francouzského výrobce.