První jízda s novou M3 a M4

01.04.2021

Na nová eMka jsem se hodně těšil. Moje představa vypadala asi takto. Kombinace přesnosti podvozku M2 CS a kultivovanosti nového motoru, který znám z X4 M. Přeplňovaný šestiválce S58 je totiž mnohem lépe ovladatelný než motor použitý v předchozí generaci M3, M4 a M2.

Nejnovější M3 a M4 jsou dost možná poslední generace bez elektrifikace. V základní specifikaci mají podélně uložený řadový šestiválec, pohon zadních kol a manuální převodovku. Tedy přesně to, co chceme! Nebo ne? Spíš ne, protože věřím, že většina aut se prodá s pohonem M xDrive a automatickou převodovkou. Ta je mimochodem klasická s hydroměničem a osmi rychlostmi. Tedy už to není dvouspojka jako dřív.

Obě auta docela výrazně přibrala na hmotnosti. BMW sice použilo hliník a karbon na spoustě karosářských dílů, ale bezpečnostní předpisy a požadavky zákazníků na výbavu dali inženýrům docela zabrat. Dalších 40 kg přidaly dodatečné výztuhy karoserie. Každé kilo výztuh navíc kompenzuje skvělá pevnost karoserie a přesnost podvozku. Ten je mimochodem zásadně komfortnější než v předchozí generaci. To právě zásluhou pevné karoserie, která dovolila použít měkčí naladění podvozku při zachování požadované ovladatelnosti.

Možná nepůsobí tak výbušně, ale právě díky tomu jsou nová eMka čitelnější a ovladatelnější.

Jaký je náš názor po prvních kolech na závodním okruhu v Mostě?

 

Motor

Dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec S58 má velmi odlišných charakter od předchozí generace. Je výrazně plynulejší v nižších otáčkách, snadněji se dávkuje při jízdě na limitu přilnavosti a zároveň si ponechal docela ostrou špičku blízko omezovači otáček. Možná nepůsobí tak výbušně, ale právě díky tomu jsou nová eMka čitelnější a ovladatelnější. To se bude hodit hlavně při rychlé jízdě na okreskách.

Převodovka

Základem je šestistupňový manuál. S tím zatím zkušenost nemáme. Takže tedy jaký je volitelný automat? BMW použilo prakticky identickou převodovku jako u M5 a M8. Údajně pro její lepší odolnost. Pravý důvod sice nevíme, ale rozhodně není špatná. Pocitově reaguje možná trochu pomaleji než původní dovuspojka, ale to může být i softwarovým nastavením.

Pro získání kvalitního názoru jsme prozatím nenajeli dostatek kilometrů. Každopádně blízko omezovači je dobré myslet na včasné zařazení jako u M5. Výhodou je skvělá kontrola v manuálním režimu. Pokud řadíte alespoň trochu inteligentně neexistuje situace, kdy by převodovka nereagovala nebo zazmatkovala, jak to dělá například koncernové DSG.

 

Výhodou nové převodovky je skvělá kontrola v manuálním režimu.

Pozice za volantem a řízení

V nové M3 i M4 se sedí trochu blíž k podlaze a hlavně už základní sedadla jsou výrazně komfortnější i funkčnější v zatáčkách než tvrdé a kluzké sedáky v předchozí generaci. Příplatkové karbonové skořepiny mají vtipnou vychytávku v podobě částečně demontovatelné hlavové opěrky. Vznikne díky tomu místo pro použití bezpečnostní přilby při jízdě na závodním okruhu.

Volant je pro BMW klasicky tlustý a měkčený, takže opět ztrácíte trochu citu v řízení. Škoda, že BMW nevěnuje volantům sportovních modelů trochu více pozornosti. Odlišností od klasických volantů jsou jen tlačítka zkrácené volby jízdních režimů M1, M2 a nová karbonová pádla manuálního řazení. Volant navíc nejde nastavit do úplně ideální polohy a je trochu vysoko.
Co se ale povedlo je řízení. To je o třídu lepší než u předchozí M3, M4 i než z M2 CS. Je ostřejší a zbavilo se nepříjemné gumovitosti starších BMW.

Podvozek

Naladění tlumičů, pružin a stabilizátorů je mnohem měkčí než dříve. Trochu mi připomíná starou E92 s V8. Je ale mnohem přesnější a lépe tlumí nerovnosti i náročné obrubníky na závodním okruhu. Velký podíl na tom má zmíněná pevná karoserie. Nová M3, M4 tak bude mnohem lepším autem na běžných silnicích a bude zároveň díky lepší trakci rychlejší a snadněji ovladatelná.

Už nebude působit tak napruženě a ostře ani na okruhu. Někomu to možná bude připadat jako krok zpět. Za nás je to vítaná změna. Je dobré myslet na fakt, že se bavíme o silničních autech. Pro okruhové použití jsou v nabídce příslušenství připraveny manuálně nastavitelné tlumiče KW V3 odladěné přímo pod dohledem BMW.

Jak jsme si nová eMka užili na okruhu v Mostě se můžete podívat v krátkém videu Stratos Auto.