V Čechách máme dva zajímavé závodní okruhy, Autodrom Most a Automotodrom Brno. Jasně, ještě zábavnou Sosnovou. Ta je ale spíš na trénink přetáčivých smyků, než opravdové okruhové ježdění. Navíc všechny tyto okruhy dávají smysl hlavně v autech se zadním pohonem. Jenže jak jistě víte, v západním Německu existuje jedno místo, kde předokolky fungují zatraceně dobře. Ano, je to Nordschleife okruhu Nürburgring. Právě tato neuvěřitelná trať je jedním z důvodů, proč jsem si pořídil MINI JCW.
První díl o našem MINI končil výměnou tlumičů a pružin. Standardní nastavení z fabriky nebylo vysloveně špatné. Jenže když z auta vyndáte většinu interiéru, jednoduše rozhodíte balanc a jízdní vlastnosti budou slušně řečeno mizerné. Dlouho jsem přemýšlel a vymýšlel jakou cestou se vydat. Zvolit hotový kit od jednoho z renomovaných výrobců nebo zkusit nějakou zakázkovou výrobu? Abych řekl pravdu, z předchozích zkušeností „pokus omyl“ na různých autech jsem se rozhodl pro cestu, kterou volí většina německých úpravců, hobby řidičů ale i závodních týmů včetně těch továrních. Ano, mám na mysli firmu KW Suspension.
Na mé rozhodnutí měl zásadní vliv také náš další projekt BMW 330i E90. Během sezony 2020 jsme s ním odjeli asi pět tisíc okruhových kilometrů s podvozkovým kitem KW Clubsport. Z toho asi 90 % na Nordschleife, kde podvozek fungoval perfektně. Navíc se s ním dá bez problém jezdit po běžných silnicích. Pochopitelně na okresce nefunguje geometrie nastavená pro Nordschleife, ale kvalita jízdy je velmi dobrá. Logicky je u naší 330i obrovskou výhodou koncepce podélně uloženého motoru s pohonem zadních kol, ale technologie tlumičů přece zůstává.
Zadání pro mechaniky znělo jasně. Setup pro Nordschleife.
Sázka na jistotu
Objednal jsem tedy s trochou očekávání KW Clubsport i na své MINI. Dvoucestné tlumiče s možností nastavení odskoku v 16 krocích a komprese ve 12 krocích. Nastavení tedy dokáže ovlivnit stabilitu a čitelnost auta ale i komfort a trakci. Součástí jsou samozřejmě výškově nastavitelné pružiny a horní unibal uložení pro širší možnosti nastavení geometrie s negativním odklonem. Objednání komponentů i samotnou instalaci jsem svěřil dílně Šenkýř Motorsport.
K tomu jsem měl hned několik důvodů. Majitel Robert Šenkýř má mnohaleté zkušenosti ze závodního prostředí a zároveň je oficiálním distributorem značky KW Suspension pro český trh. Důvěra je na tomto místě naprosto přirozená. Instalace podvozků a dalších performance i závodních komponent je v této brněnské dílně každodenní rutinou. Zkušenosti a pečlivost mechaniků potvrzují nejen úspěchy v závodech, ale i jeden z nejnovějších projektů BMW M2 Competition Trackday Evo. Robert Šenkýř s tímto autem homologovaným pro silniční provoz zajel čas 1:42 na okruhu v Mostě a 7:17 BTG na Nordschleife.
Zpět ale k mému MINI. Zadání pro mechaniky znělo jasně. Setup pro Nordschleife. Auto šlo o 5 cm níž a odklony předních kol na maximální hodnotu co dovoluje přední nastavitelné uložení. Mechanikům se podařilo perfektní nastavení na vahách. Dosažené diagonální vyvážení v poměru 50:50 je velmi důležité pro stabilitu a ovladatelnost. Nastavení útlumu i odskoku zůstalo pro první fázi testovacích kilometrů v defaultním nastavení podle doporučení výrobce. Ještě před odjezdem z dílny dostalo MINI potřebnou péči a přes diagnostiku bylo smazáno několik chyb, které vznikly odstraněním velké části interiéru včetně bezpečnostních pásů a audiosystému. Bylo nutné překalibrovat také elektrický posilovač řízení. Začal totiž pravděpodobně po předchozí výměně polyuretanového uložení předních ramen hlásit chybu a při pomalé jízdě nutil auto mírně zatáčet doleva. Naštěstí stačilo několik resetování kalibračního systému řízení a během 15 minut bylo opět vše v pořádku.
Základní nastavení doporučené KW funguje senzačně i na okreskách.
Hmotnost je důležitější než výkon
Celková hmotnost se 75 kg řidičem a ¾ nádrže je lehce přes 1250 kg. Popravdě jsem čekal trochu nižší čísla ale i tak je úspora hmotnosti přibližně 50 kg ve srovnání se sériovým autem. Nejvíce ušetřila výměna standardních brzd a kol. Celkem 20 kg neodpružené hmotnosti. Další hmotnost ušetřila závodní sedadla Sparco a odstranění zadních sedadel. Naopak nějaká kila navíc zase přidaly rozpěrné výztuhy karoserie. Každopádně je ještě velký prostor pro další úsporu hmotnosti hlavně na přední nápravě. Lehká baterie mínus 20 kg nebo kapota z kompozitního materiálu atd.
Na první seznamovací kilometry jsem rovnou vyrazil na necelých 5 minut vzdálený brněnský okruh. Hned po ujetí prvních kol bylo jasné, že jde o změnu k lepšímu. Vyšší stabilita při brzdění, lepší vyvážení a méně náklonů při prudkém brzdění evidentně ulevilo předním brzdám a více zapojilo i zadní nápravu. Největší rozdíl je však v rychle projížděných zatáčkách, kde je auto výrazně stabilnější a v technických pasážích zase výrazně ochotněji mění směr. V táhlé zatáčce navíc podvozek perfektně čitelně reaguje na ubrání plynu nebo přibrzdění levou nohou. MINI si tak zachovalo hravost a ochotu k přetáčivosti z čeho mám největší radost. Není to totiž auto na rekordní časy, ale hlavně na zábavu.
Týden na to jsem vyrazil na podzimní víkendové jízdy na Nordschleife, kde MINI krom okreskového ježdění stráví nejvíce času. Předem jsem trochu věděl, že na této trati se projeví výrazné snížení a menší ET závodních kol. Asi už víte kam mířím. Ano podběhy dostanou zabrat. Na brněnském okruhu s kvalitním povrchem a minimem míst s velkou kompresí podvozek o podběhy neškrtl ani jednou. Jenže ring plný převýšení, horizontů a vysokých obrubníků je výrazně náročnější. Hned v prvních kolech se potvrdilo, co jsem čekal. Tedy všechny čtyři podběhy prodřené. Jasně, šlo by to řešit zvýšením světlé výšky nebo jiným ET kol. Jenže jiné ET kol nepřipadá v úvahu vzhledem k rozměrným brzdovým třmenům na přední nápravě a naopak zvýšením auta bych přišel o trochu přesnosti i stability.
Nekonečný příběh
Podběhy tedy projdou pro příští sezonu mírnou úpravou a podvozek dostane tužší nastavení pro jízdy na Nordschleife. Základní nastavení doporučené KW funguje senzačně na okreskách a auto je s ním poddajné a v některých situacích dokonce komfortnější než se sériovými tlumiči. Jenže na ringu se nebojím výrazného přitvrzení. Mám totiž raději tuhé nastavení kdy auto mírně doskočí, než když se zavlní. Stejným procesem jsme si prošli i u naší 330i, kterou jsme výrazně přitvrdili a auto bylo okamžitě přesnější ale i čitelnější. Zkrátka je jednodušší jet s ním rychle.
MINI možná časem dostane ještě tužší stabilizátory, ale nejdříve potřebuje samosvorný diferenciál a několik dalších drobností. Každopádně s tímto „základním“ balíčkem pro hobby okruhové svezení na ringu je to velký posun k lepšímu. Auto vydrží jezdit na trati celý den bez známek nadměrného opotřebení. Správná pozice za volantem se závodními sedadly, schopný a čitelný podvozek včetně odolných brzd jsou taková základní trojka pro hezké svezení. Nemusíte díky tomu řešit žádné okolní vlivy a můžete se soustředit čistě na jízdu.