MINI Cooper SE (J01)

07.08.2024

Evoluce ikonického hatchbacku pokračuje v té nejčistší podobě. Je stylovější, modernější, udržitelnější a doslova napěchovaný moderními technologiemi. Při vývoji byl kladen mimořádný důraz na slavnou historii i motokárové jízdní vlastnosti. Po prvním svezení v Katalánsku odhadujeme, že toto bude bestseller ve světě prémiových kompaktů!

Pátá generace třídveřového MINI se oficiálně představila v září minulého roku v čistě elektrickém provedení. S téměř půlročním zpožděním dorazila také verze s tříválcovými a čtyřválcovými zážehovými motory. Na první pohled by se mohlo zdát, že čistě elektrická verze se od té spalovací liší jen typem pohonného ústrojí. Realita je však trochu jiná. Elektrický MINI Cooper s kódovým označením J01 je postaven na zcela nové platformě, zatímco verze se spalovacím motorem označená F66 vychází ze čtvrté generace F56. Při podrobném zkoumání obou aut vedle sebe si navíc všimnete rozdílných detailů. Zatímco F66 se spalovacími motory jasně odkazuje designem i použitou technikou na předchozí generaci F56, čistě elektrická J01 je skutečně od základu nové auto.

Vše začíná už samotným minimalistickým designem, který sice striktně dodržuje tradiční proporce karoserie, ale zároveň dělá velký krok do budoucnosti. A sloupek čelního skla není tak vzpřímený, přední nárazník má minimum otvorů pro chlazení, zmizely všechny chromované ozdobné prvky karoserie nebo například blinkry v předních blatnících, kliky dveří jsou nově zapuštěné a pro poslední tři generace typické plastové lemy blatníků zcela zmizely. Výsledkem je nejen futurističtější design zdůrazňující použití elektrického pohonu, ale také velmi nízký součinitel odporu vzduchu cx = 0,28. Ten pochopitelně pomáhá snižovat aerodynamický hluk s potřebou energie.

Po ujetí více než 150 km klesla kapacita akumulátoru jen o přibližně 25 %.

Ještě radikálnější proměnou prošel interiér. Ten je opět inspirovaný první generací z roku 1959. Je podobně puristický s minimem ovládacích prvků a nechybí ani centrálně umístěný rychloměr. Ten pochopitelně není analogový, ale digitálně zobrazený na velkorysém OLED displeji se senzačním rozlišením a matnou povrchovou úpravou krycího skla. Samotný displej s tenkými rámečky i grafika nového operačního systému dávají interiéru high-end nádech. Společně se špičkovými materiály, povrchovou úpravou a precizním zpracováním působí interiér prémiově na pohled i dotek. Za zmínku jistě stojí textilní čalounění palubní desky, výplně dveří i sedadel v několika barevných provedeních z recyklovaného polyesteru.

Atmosféru v interiéru dokreslují nové režimy MINI Experience pojmenované Core, Green a Go-Kart, každý se specifickým designem uživatelského rozhraní. V rámci volitelné výbavy jsou k dispozici další až čtyři jízdní režimy. V kombinaci s volitelně dostupným MINI projektorem na zadní straně displeje dokáže palubní desku rozzářit do odpovídajících barevných schémat vybraného jízdního režimu. Tyto vizuální zážitky umocňují nové akustické zvuky vytvořené digitálním systémem MINI Sounds. Repertoár zahrnuje jedinečné jízdní zvuky v interiéru, nezaměnitelný vnější zvuk, nejrůznější znělky pro jízdní režimy a 30 nových zvukových signálů pro informační a výstražné funkce, jako jsou například aktivní ukazatele směru jízdy nebo upozornění na nízkou kapacitu akumulátoru.

Tím se rovnou dostáváme k jednomu z nejdůležitějších témat elektrického MINI, tedy rychlosti nabíjení. Základní Cooper E je možné nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu 75 kW a výkonnější Cooper SE až 95 kW, přičemž obě verze se dokážou nabíjet střídavým proudem o výkonu 11 kW. Jednoduše řečeno Cooper SE se na rychlonabíjecí stanici dobije z 10 na 80 % za necelých 30 minut. Při plném nabití uvádí automobilka MINI dojezd 305 km pro Cooper E s baterií o kapacitě 40,7 kWh a 402 km pro Cooper SE zásluhou většího akumulátoru s kapacitou 54,2 kWh. V katalánských kopcích, kde jsme testovali výkonnější Cooper SE s větší kapacitou akumulátoru se dojezd 400 km, se jevil jako skutečně reálný. Po ujetí více než 150 km klesla kapacita akumulátoru jen o přibližně 25 %. Při jízdě na klikatých úzkých silnicích jsme přitom poměrně často využívali potenciál elektromotoru s výkonem 160 kW/218 k a okamžitě dostupným točivým momentem 330 Nm. Evidentně tedy velmi efektivně fungovala rekuperace při brzdění během sjezdu z katalánských kopců zpět k pobřeží.

Dynamika výkonnějšího Cooper SE je pro příměstské cestování více než dostatečná. Akcelerace ze semaforů i pružné zrychlení při předjíždění je okamžitá. Dynamika a celková stabilita při dálničním cestování je na tak malé auto až překvapivá. Nejzábavnější jsou ale pochopitelně serpentiny a klikaté okresní silnice. Cooper SE je díky rychle reagujícímu elektromotoru s dostatkem výkonu, tuhé karoserii, velmi dobrému vyvážení podvozku s tuhým, ale zároveň poddajným nastavením zábavně obratné, lehkonohé a zároveň robustní. Perfektně tedy navazuje na předchozí generace. Pověstný pocit z řízení motokáry je sice trochu nadsazený, ale rozhodně nový Cooper SE patří k řidičsky nejzábavnějším elektrickým kompaktům na trhu. Nečekejte však žádnou rebelskou zábavu, ale spíše precizní a okamžitě reagující auto s přesným řízením a suverénním podvozkem, který funguje i na náročném a rozbitém asfaltu.

Mezigeneračně udělalo elektrické třídveřové MINI po jízdní stránce obrovský krok kupředu. To jak z pohledu kultivovanosti, tak zábavy za volantem. Je navíc stylové, nadčasové a nabízí inovativní high-end prvky výbavy. Skutečnost, že jde o povedený produkt, potvrzuje i zájem zákazníků. BMW, pod které automobilka MINI spadá, oznámilo ve své nedávné výroční zprávě, že tato novinka je na následující čtyři měsíce zcela vyprodána. Není tedy divu, že BMW Group investuje do továrny v anglickém Oxfordu 600 milionů liber na rozšíření výrobní linky pro nová elektrická MINI. Do roku 2030 chce navíc automobilka MINI projít komplexní transformací ke zcela elektrické značce.