Na začátku byla pouhá myšlenka automobilového nadšence a dobrodruha. Výsledkem je nekompromisní pracovní offroad vyvinutý pro ty nejnáročnější úkoly. Je skoro k neuvěření, že nově vzniklá automobilka dokázala na evropský trh sužovaný přísnými limity uvést auto s takto poctivou technikou zcela bez elektrifikace. Grenadier si nejen proto zaslouží pozornost a respekt!
Na našem blogu se primárně věnujeme okruhovému ježdění a sportovním autům. Díky tomu, že nespadáme pod žádný mediální dům, ani nemáme placené partnerství s žádnou automobilkou, píšeme jen o tom, co nás baví a jak nás to baví. Proto na našem blogu najdete jen ta nejlepší řidičská sportovní auta, ale občas pro zpestření přidáme něco z úplně jiného světa, jako například FORD BRONCO – DOKONALÝ OFFROAD. Jednou z dalších takových výjimek je INEOS Grenadier. Tento nekompromisní pracovní offroad má totiž nejen zajímavou historii se skutečným příběhem, ale také promyšlenou konstrukci, špičkové zpracování, ověřenou techniku mnichovského BMW, a hlavně jedinečný charakter. Není to totiž žádný zmatený kříženec Defenderu a Géčka. Je to auto s jasným cílem a zaměřením!
Není to totiž žádný zmatený kříženec Defenderu a Géčka. Je to auto s jasným cílem a zaměřením!
Možná vůbec značku INOES neznáte a slovo Grenadier slyšíte poprvé. Začneme proto hezky od začátku. INEOS Automotive je dceřinou společností skupiny INEOS, předního výrobce petrochemických látek, speciálních chemikálií a ropných produktů. V celkem 36 výrobních podnicích zaměstnává přes 26 000 lidí a její výrobní síť zahrnuje 194 provozních závodů ve 29 zemích světa. Materiály vyráběné společností INEOS zlepšují téměř všechny aspekty moderního života od nátěrových hmot přes plasty, textilie až po technologie, léky nebo mobilní telefony. V roce 2019 dosáhly tržby společnosti INEOS přibližně 61 miliard USD. To už je docela slušný základ na to začít si dělat radost. No a když milujete auta, není nic lepšího než si nechat vyvinout vlastní.
První myšlenka na výrobu vlastního offroadu se zrodila v hlavě předsedy společnosti INEOS Sira Jima Ratcliffea, automobilového nadšence a dobrodruha. Psal se rok 2017 a Sir Ratcliffe si na základě svých vlastních potřeb všiml mezery na trhu. Chybělo mu jednoduché, funkční, pracovní 4×4 navržené tak, aby vyhovovalo moderním požadavkům a spolehlivosti. Mimochodem, přesně požadavkům celé řady zaměstnanců IONES. Při zrodu myšlenky seděl Sir Ratcliffe s přáteli v londýnské hospodě Grenadier, po které se tento speciální offroad, jak už asi chápete, jmenuje. Záhy byla založena společnost INEOS Automotive, která na vývoji nového auta spolupracovala s těmi největšími jmény v oboru. To mimochodem můžeme vidět na některých detailech inspirovaných konkurencí. To ale neznamená, že by byl Grenadier bez vlastních myšlenek. Ba naopak, je plný senzačních a inovativních nápadů, pro které si Grenadier nesmírně ceníme.
Překážky? Pro tohle auto zábavná výzva!
INEOS Automotive vzala vývoj skutečně za správný konec. Přizvala ke zrodu ty nejlepší firmy z oboru. To je nejen finančně a časově efektivní, ale hlavně to dává potenciál vzniknout špičkovému produktu. Grenadier má proto pro skutečný offroad nepostradatelnou rámovou konstrukci, robustní podvozek s tlumiči Sachs a pružinami Eibach, odolné nápravy dodala specializovaná firma Carraro, rozvodovku špička v oboru Tramac, brzdy Brembo, převodovku ZF, řadové šestiválcové motory jsou od mnichovského BMW, výfuk od Eberspächer a nešetřilo se ani na detailech, jako jsou sedadla Recaro.
Podobně nekompromisní bylo i testování před finálním uvedením auta na trh. Během více než 2 milionů testovacích kilometrů v terénu i na asfaltu po celém světě vývojový tým testoval odolnost a spolehlivost v nejnáročnějších klimatických podmínkách. Nejvíce času strávily testovací prototypy v Africe, Americe a Austrálii. Výsledkem je mimořádně odolný stroj s permanentním pohonem všech kol a redukční převodovkou. Za zmínku stojí hlavně brodivost 800 mm, světlá výška 264 mm či nájezdový úhel 35,5°. Konkrétně námi testované auto od DAJBYCH 4×4 bylo navíc vybaveno celou řadou funkčního příslušenství včetně přepracovaného podvozku, terénních pneumatik nebo navijáku, díky čemuž byla průjezdnost terénem a hlubokým blátem impozantní, ale k tomu se ještě dostaneme.
Ještě než začneme samotnou jízdou, musíme zmínit interiér. Ten dokonale kombinuje mechanické analogové ovladače s nejmodernější technikou včetně plnohodnotné konektivity po vzoru prémiových automobilek, jako jsou BMW nebo Land Rover. K dispozici tak máte nejmodernější infotainment, kvalitní audio, přičemž skvělým kontrastem jsou robustní kovové přepínače důležitých funkcí auta nebo vypouštěcí ventily v podlaze pro mytí interiéru hadicí s vodou, jako u správného offroadu.
Tak, a konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Začneme asfaltem a městským provozem. Grenadier je docela velké, a hlavně vysoké auto. To je fakt, se kterým musíte počítat nejen při parkování, ale i proplétání městskou džunglí. Naštěstí je to promyšlený offroad, který těží ze svých výhod i ve městě. Auto je tedy hranaté a výhled z něj perfektní do všech směrů. Přesně tedy víte, kde která hrana auta končí. Pro nováčky bude možná trochu matoucí jízda vpřed a odhad vzdálenosti od krajnice nebo středové čáry. Po stranách svažující se kapota může evokovat trochu jiné než reálné rozměry, ale je to skutečně jen o zvyku. Na poměry skutečných 4×4 je slušná i obratnost auta v úzkých ulicích. Popravdě ale třeba takové Géčko nebo nový Defender jsou přece jen agilnější. Jenže tato dvě auta mají v dnešní době a svých aktuálních generacích trochu jiné zaměření a nejsou to tak radikální offroady.
Když se sen stane realitou!
Jakmile vyrazíte ze spárů velkoměsta je jízda po asfaltových okreskách naopak překvapivě dynamická. To také díky sanačním motorům BMW. Naše testované auto mělo za nás ten správný, a tedy benzinový motor B58. To je mimochodem stejný motor, jaký najdeme například v BMW M340i nebo Toyotě GR Supra. Pochopitelně je zcela jinak naladěný pro jízdu primárně v terénu a dominantní je tedy točivý moment v nízkých a středních otáčkách. V kombinaci s takzvaným šnorchlem neboli prodlouženým sáním pro brodění v hluboké vodě má motor senzační turbo zvuk. Je to podobný zvukový efekt, jako když dáte na zmíněná dvě auta karbonové sání Eventuri. Vtipný a zábavný detail.
Zpět ale k podvozku na asfaltových okreskách. Přes rozměry a vysokou hmotnost Grenadier skvěle zatáčí, když trefíte to správné tempo. Musíte ho do zatáček pokládat plynule a dát podvozku trochu času. Potom elegantně zatočí, až máte skoro pocit, jako by zadní náprava měla funkci vektorování točivého momentu anebo přibrzďovala jednotlivá kola pro lepší zatočení. Tady je to však docíleno skvěle trefenou geometrií podvozku, která dodává jízdě příjemný pocit lehkosti a ladnosti.
Ten nezmizí ani při náhlém odbočení na prašnou nebo šotolinovou cestu. Grenadier tlumí drobné nerovnosti a kameny s naprostou suverénností a robustní pevná karoserie na rámu dodává pocit neohroženosti. To dokonce i při přejezdu docela velkých nerovností, pokud nejsou vysloveně ostré, jako například odtokové kanály lesní cesty nebo velké kořeny. Jenže jízda v terénu není o rychlosti, ale správné technice. To platí s narůstající náročností terénu. V brdských lesích nedaleko vojenského prostoru, kde máme naše oblíbené lesní cesty, je skutečně náročný terén, a hlavně senzační krajina. Mix prašných cest s velkými kameny, hlubokými kolejemi od obrovských kol harvestorů často plných bláta a zrádných kaluží, popadané stromy nebo vymleté staré cesty v prudkých svazích, kam se málokdo odváží.
Popravdě ani naše odvaha nedostala tuto 4×4 na limit. Ten je totiž s celou řadou úprav a zvýšeným podvozkem tak daleko, že musíte být skutečně zdatný offroad nadšenec nebo spíše profík. Jelikož je tato disciplína pro nás spíše zpestřením a plně se zaměřujeme na sportovní a okruhová auta, namazal si nás Grenadier takzvaně na chleba. S naprostou suverénností projel vše, co jsme si pro něj nachystali, aniž by s tím měl sebemenší potíže. A to jsme ho skutečně nešetřili!
Po společném docela náročném víkendu jsme jej vůbec nechtěli vracet. Dobrodružná povaha a celkově charakter auta se skvělým motorem a poctivou mechanickou technikou byl v této moderní a uspěchané době krásným zpestřením. Je téměř k nezaplacení mít k dispozici moderní auto, které není nijak negativně zasaženo přísnými legislativními nařízeními EU. Toto je skutečně plnotučné auto, které si jde svou vlastní cestou a všem ostatním evropským automobilkám ukazuje zdvižený prostředníček, přestože je ve skrytu duše velký džentlmen.