HONDA CIVIC TYPE R (FL5) – NEJLEPŠÍ PŘEDOKOLKA?

23.06.2023

Pevná karoserie, charakterní motor, výkonné brzdy, schopný podvozek a ergonomický interiér. To je dobrý základ pro slušné sportovní auta. Bohužel to ale nestačí. Potřebujete ještě dokonalý setup, který je výsledkem pečlivé práce stovek inženýrů a testovacích jezdců. Hondě se podařilo najít brilantní kombinaci všechno potřebného!

Moc dobře si pamatuji na jízdu s první generací Civicu Type R. Vysokootáčkový motor s okamžitou reakcí, jemná a přesná převodovka a povedený podvozek s docela ostrou geometrií. Auto bylo perfektně ovladatelné, čitelné a neprotestovalo při drsném zacházení. O to větší očekávání jsem měl od Integry Type R, která je stále v očích mnoha lidí i odborníků nejlepší předokolkou všech dob. Přiznám se, že motor Integry je doslova návykový stejně jako převodovka a dokonale rozmístěné pedály. Bohužel jsem řídil kousek s upraveným podvozkem, který nebyl zrovna trefou do černého. Nicméně obě tato auta si dodnes velmi dobře pamatuji, takže evidentně byla řidičsky zatraceně zajímavá.

Sportovní verze s označením Type R mají více než 25 letou tradici!

Ještě živější vzpomínky mám na předchozí generaci Civicu Type R v limitované edici bez klimatizace, rádia a dalších zbytečností s vylepšeným podvozkem a brzdami. Najel jsem s ním několik kol v Mostě, Brně, Bilster Bergu i na Nordschleife. Časy, které tohle auto dokázalo zajet mě hodně překvapily. Most za 1:53 na obyčejných pneu Continental ve dvou lidech a zdaleka ne v plném nasazení? Nordschleife hned v prvním seznamovacím kole během volných jízd v provozu a opět se spolujezdcem pod 8 minut? Nemluvě o schopnostech tohoto auta na veřejných silnicích, kde mu horko těžko stačily výrazně výkonnější hathcbacky, jako je MB AMG A45 S nebo Audi RS3. Od nového Civicu Type R FL5 jsem tedy měl skutečně velká očekávání!

Pozitivní byla hned první zkušenost. Nová generace FL působí skutečně hodnotně. Design konečně není tak extravagantní a zpracování i použité materiály skutečně odpovídají ceně. Interiér dokonce působí prémiově. Dokonale kombinuje každodenní použitelnost se sportovními prvky. Senzačně vypadají červeně čalouněná sedadla odkazující na předchozí generace sportovních modelů Honda. Jsou překvapivě měkce polstrovaná a skutečně pohodlná, přičemž mají velmi dobrou oporu těla i ergonomii. Povedený je také Alcantarou čalouněný volant s odpovídajícím průměrem věnce, tloušťkou i tvrdostí. Nechybí tradiční hliníková hlavice řadicí páky a zajímavou novinkou je digitální přístrojový štít s několika grafickými režimy a diodami indikujícími otáčky motoru. Čitelnost, grafické zpracování a hlavně možnosti zobrazení jízdních dat jsou skvělé a jasně inspirované motorsportem. Obecně při pohledu na exteriér, tak interiér je evidentní, že má vše svůj účel i funkci a to skutečně oceňuji!

Proč máme rádi nový Civic Type R?

Pevná karoserie:

Karoserie nového Civicu Type R je tužší o 15 % díky rozsáhlému použití lepidel v její konstrukci. Přes výrazné zvýšení tuhosti nenarostla nijak zásadně hmotnost. Novinka FL5 je o pouhých 28 kg těžší než předchozí FK8. To dokonce i přes nárůst rozměrů. Konkrétně rozvor se prodloužil o 36 mm a rozchod o 15 mm. Bohatší je také výbava, která je společně s přísnějšími bezpečnostními limity hlavním důsledkem několik kilogramů navíc. Vyšší pevnost poznáte hlavně v rychlosti reakcí řízení a při přejezdu nerovností, kdy karoserie prakticky nevibruje ani se výrazně nekroutí. 

Perfektní pozice za volantem:

Interiér je jedním z největších překvapení FL5. Minimalistický design, perfektní ergonomie i promyšlenost ovládacích prvků a hlavně materiály odpovídající o kategorii dražším autům, což není u japonské produkce zvykem. Palubní deska s integrovaným digitálním přístrojovým štítem je elegantní, moderní a stylově odkazuje na ikonické modely z 90.let. Práve digitální přístrojový štít se povedl opravdu mimořádně. Vypadá podobně jako v závodním autě a zobrazuje i podobné jízdní informace včetně diodové indikace otáček motoru.

Největším peckou jsou ale červeně čalouněná sedadla umístěná blízko podlaze. Na rozdíl od většiny hatchbacků tedy nesedíte s tolik pokrčenýma nohama, ale pozice připomíná spíš klasická sportovní auta s pohonem zadních kol. Tedy nataženější nohy a volant blízko tělu. Volant je rovněž velmi dobře promyšlený. Má odpovídající průměr věnce a není zbytečně tlustý ani měkce polstrovaný. Blízko volantu na vysokém středovém tunelu najdete pro sportovní Hondy typickou hliníkovou hlavici řadicí páky a v její blízkosti mechanická tlačítka pro nastavení jízdních režimů. Vlastně všechna tlačítka v novém Civicu jsou mechanická. Dotykový je pouze displej infotainmentu. Tedy krok „zpět“ a správným směrem!

Celkově působí interiér a ovládací prvky hodnotně a důvěryhodně. Popravdě z celého auta máte příjemný pocit robustnosti a odolnosti i při opravdu hrubém zacházení a sportovním tempu.

Interiér je dokonalý! Jak z pohledu designu tak ergonomie!

Vylepšený motor:

Ano, technický základ včetně pohonného ústrojí je sice prakticky stejný jako u FK8. Nicméně všechny komponenty prošly výrazným vylepšením. Hlavně motor K20C1 je působivější než kdy předtím. Jeho projev připomíná spíš velký atmosférický motor než přeplňovaný dvoulitr a síla v celém spektru otáček je více než dostačující. Ještě působivější jsou reakce motoru a lehkost s jakou se vytáčí v posledních třech tisících před omezovačem otáček. Důvodem je mimo jiné o 18% lehčí setrvačník snižující setrvačnost o 25%.

Vysoký točivý moment s lineárním nástupem, relativně nízká hmotnost a ostrý motor tedy navazují na typický charakter sportovních Hond minulých let, které byli vybaveny atmosféricky plněnými motory. Vůbec špatný není dokonce ani zvuk motoru. V nižších otáčkách je jasně slyšet přeplňování a naopak těsně před omezovačem kovový zvuk vysokootáčkového motoru. Není však nijak výrazný z důvodu použití filtru pevných částic.

Převodovka:

Motor je výhradně spojen s manuální šestinovou převodovkou. Z dnešního pohledu by se k Civicu více hodila moderní dvouspojková převodovka, ale musím uznat, že manuální skříň použitá v FL5 je mimořádně povedená. Vůbec vám nebude vadit, že je pomalejší než zbytek auto protože je vypiplaná téměř k dokonalosti. Relativně krátké dráhy řazení s mechanickým chodem a adekvátním odporem dodávající jízdě příjemné spojení s technikou. To i díky tvaru hlavice řadicí páky, která je mimochodem docela blízko volantu díky vysokému středovému panelu.

Řazení je díky přesnosti převodovky a spojky na poměry manuálních převodovek rychlé a efektivní. Standardem jsou elektronické meziplyny neboli vyrovnání otáček motoru při podřazování pro lepší plynulost. Tato funkce jde nezávisle na zvoleném jízdním režimu deaktivovat.

Nejnovější Civic Type R s kódovým označením FL5 navazuje na předchozí generace designem i jízdním projevem!

Odolné brzdy:

Chválím Hondu, že nepodcenila výkon brzdové soustavy. Poddimenzované brzdy jsou jednou z největších frustrací, jakou můžete u sportovního auta zažít. Typickým příkladem je například Ford Fiesta ST nebo Golf GTI/R. Nový Civic Type R používá prakticky stejný hardware jako předchozí model po modernizaci. Tedy pevné třmeny Brembo s dvoudílnými kotouči na přední nápravě a ventilovanými na zadní. Přední brzdy jsou navíc efektivně chlazené náporem vzduchu skrze náfuky přímo v předním podběhu. Velmi dobré je také brzdové obložení se sportovní směsí. Tepelná odolnost je skutečně vynikající stejně jako modulace brzdového tlaku.

Radikální nastavení podvozku:

Novinkou FL5 je individuální jízdní režim. Můžete si tedy konečně nastavit ostrý motor a komfortní tlumení což dříve nebylo možné. To se hodí hlavně při okreskovém použití. Na závodním okruhu určitě budete jezdit hlavně v režimu +R. Tedy nejostřejším možném setupu, který je skutečně radikální. Obecně nový Type R příliš neuznává kompromisy a i v nejměkčím komfortní nastavení není úplně poddajný na náročném povrchu. Vlastně je docela často až příliš tuhý a nerovnosti doslova přeskakuje podobně jako i30 N Project C od Hyundai.

Novinka je zkrátka více okruhově zamřené auto než starší generace. FL5 dokáže jet extrémně rychle a stabilně ve vysokých rychlostech a dlouhých zatáčkách, které jsou typické například pro Brno, Spa nebo Nordschleife. Na těchto závodních okruzích bude FL5 brilantní a neskutečně rychlý. Na silnici vás ale občas může překvapit nebo i vyděsit. Vyžaduje tedy pevnou ruku, ale zároveň vás dokáže odměnit milimetrovou přesností a podmanivou ovladatelností. Závěr? Tohle auto je bez nadsázky úroveň GT aut od Porsche!