Vylepšená Cupra Leon nepřináší žádnou revoluci. Je naopak skvěle promyšlenou evolucí, která nám nadšeným řidičům nabízí vše, co potřebujeme ke skutečně sportovnímu svezení bez omezení každodenní použitelnosti. O to víc nás mrzí, že taková auta rychle mizí z evropského trhu.
Ještě před několika lety jsme rozhodně nepatřili mezi fanoušky sportovně laděných aut koncernu Volkswagen. Byla z našeho pohledu designově nezajímavá, jízdně téměř bez emocí a vlastně ani technicky nenabídla nic skutečně konkurenceschopného. Časy se ale mění a koncern Volkswagen zapracoval napříč všemi modelovými řadami všech svých automobilek. Za poslední dobu se nám například moc líbil Golf GTI s manuální převodovkou, Golf R se zábavně naladěným pohonem všech kol, velmi schopná RS 3 se skvěle znějícím pětiválcem nebo praktická, ale extrémně rychlá RS 4 Avant.
Stranou rozhodně nebyly ani automobily Cupra. Popravdě patřily hlavně díky předchozí generaci modelu Leon k našim nejoblíbenějším autům postaveným na platformě MQB. Předchozí Leon ve své nejvýkonnější verzi se stal totiž díky svému poměru ceny a výkonu velmi oblíbeným autem nejen pro sportovní okreskové svezení, ale také pro trackdays. Díky svému výkonnému a spolehlivému motoru, odolnému brzdovému systému a skutečně dobře naladěnému podvozku se velmi rychle po uvedení na trh stal oblíbeným nástrojem pro Nordschleife okruhu Nürburgring. V kategorii sportovních hatchbacků tak ve své době vytlačil dosluhující a velmi schopný Renault Mégane R.S. a překonal dokonce i v Německu velmi oblíbený Golf GTI. Byla doba, kdy během volných jízd a trackdays jezdil doslova jeden Leon za druhým. Hodně tomu pomohla i dostupnost tuningových a závodních dílů pro úpravy, kterým se věnovalo hned několik renomovaných dílen nejen přímo na Nürburgringu
Leon s dvoulitrovým motorem i v dostupnějším testovaném provedení VZ odpovídá svojí technikou vrcholnému Golfu GTI Clubsport.
S příchodem aktuální generace najednou tento typ vyšuměl a velmi rychlý a schopný Leon začal mizet nejen ze závodních okruhů, ale i silnic. Pravděpodobně se na tom podepsalo zvýšení ceny nového modelu postaveného na vylepšené platformě MQB Evo. Teď tady máme poslední verzi pro sezónu 2025, která prošla evoluční modernizací. Přestože nepřináší žádné převratné změny, je za nás Cupra Leon přesně taková, jaká by měla být. Tedy velmi rychlá, na poměry koncernu Volkswagen emotivní a hlavně odolná při skutečně sportovním nasazení. To vše bez jakéhokoliv omezení pro každodenní použití ve srovnání se základními verzemi modelu Leon.
PROČ MÁME NOVOU CUPRU LEON RÁDI?
Nejenže máme tento model spojený se zmíněnou historií, ale toto auto je skutečný sportovní nástroj. Ano, není to tak radikální svezení, jako například Honda Civic Type R, ani nečekejte mechaničnost extrémně povedeného Hyundai i30 N. To ale neznamená, že je nový Leon nezajímavé auto. Ba naopak, hlavně v této době, kdy už novou i30 N nekoupíte a Civic Type R nenabízí ani volitelně automatickou převodovku. Hlavní konkurent je tak z vlastních řad a není to nikdo jiný než poslední generace Golfu GTI. Jenže Leon s dvoulitrovým motorem i v dostupnějším testovaném provedení VZ odpovídá svojí technikou vrcholnému Golfu GTI Clubsport. Přeplňovaný motor TSI má rovných 300 koní, mezi předními koly je ve standardu uzávěrka diferenciálu, přední náprava je vybavena masivními dvoudílnými kotouči a nechybí ani adaptivní tlumiče se širokou možností nastavení. Tím to ale nekončí. Za příplatek je možné zvolit výbavu VZ Extreme, která navíc přidává skutečně povedená anatomická sedadla, která může Golf GTI jen tiše závidět, podobně jako extrémně výkonnou brzdovou soustavu Akebono vybavenou pevnými brzdovými třmeny místo plovoucích a kotouči o rozměrech 375 x 36 mm, lehkými kovanými koly o průměru 19” a spoustou dalších užitečných prvků pro skutečné sportovní svezení.
Znamená to tedy, že je nová Cupra Leon ideálně ve specifikaci VZ Extreme nejlepší současnou předokolkou z nabídky koncernu Volkswagen? Podle nás je to nejlepší FWD postavené na platformě MQB vůbec. Nehledě na kvalitní technický základ a precizní naladění celého auta se navíc nabízí téměř nekonečné možnosti aftermarket úprav pro okruhové ježdění, jak jsme zmínili ve spojitosti s předchozí generací ostrého Leonu.
Konečně se dostáváme k jízdě a pocitu z nového Leonu. Co vám udělá radost okamžitě po nasednutí do interiéru, je ergonomie a pozice za volantem. Pochopitelné na poměry kompetencí hatchbacků. Sedadlo řidiče jde posunout relativně blízko k podlaze, volant má velký rozsah nastavení a výhled z auta je velmi dobrý. S modernizací se také velmi zlepšilo ovládání klíčových prvků auta. To jak zásluhou úplně nového infotainmentu, ale hlavně mechanických tlačítek na volantu včetně několika chytrých zkratek pro rychlé volby jízdních režimů a nastavení stabilizačního systému. Popravdě jen bychom volili trochu jiné uspořádání, a to startování v blízkosti voliče převodovky místo nastavení stabilizačního systému, které mohlo být právě naopak na volantu společně s voličem jízdních režimu. Zkrátka opačné pořadí by bylo logičtější i pohodlnější pro ovládání.
Nejdůležitější je však technika. Klíčovým je motor s rychlou reakcí, lineárním nástupem výkonu a turbomotor s velkou chutí po vysokých otáčkách. Motor TS naladěný na 300 koní působí příjemně lehkým dojem a v jakékoliv jízdní situaci z něj nemá řidič pocit, že by jej nějak trápil nebo přemlouval. Zkrátka neustále zrychluje s radostí a nadšením. To už se nám líbilo i u předchozí generace této povedené jednotky. S úsměvem přemýšlíme, jak by ještě víc ožil po demontáži filtru pevných částic a katalyzátoru, což jistě udělá většina majitelů, kteří si tento hatch pořídí pro trackdays zábavu.
S motorem je standardně spojena dvouspojková šestirychlostní převodovka DSG. Tato skříň se za poslední generace dramaticky zlepšila. Nejenže konečně v manuálním režimu skutečně reaguje, jak řidič očekává a vyžaduje. Samotné řazení pod plným plynem a při podřazování je navíc výrazně rychlejší a dodává dynamiku jízdě i díky emotivními zvuku při přeřazení, který vydává výrazně hlučnější výfuk než ve zmíněném Golfu GTI. Přestože je poslední generace DSG převodovky mnohem lepší než dříve, stále podle nás nedosahuje kvalit dvouspojkové převodovky N NDC používané v i30 N. Jednoduše řešeno nepůsobí tak robustním a odolným dojmem a rovněž odezva pádel řazení není tak bezprostřední a mechanická.
V čem ale Leon VZ exceluje – hlavně ve výbavě VZ Extreme – jsou brzdy a nastavení podvozku.
JÍZDA NA ZÁVODNÍM OKRUHU NEBUDE ŽÁDNÝ PROBLÉM!
V čem ale Leon VZ exceluje – hlavně ve výbavě VZ Extreme – jsou brzdy a nastavení podvozku. S Leonem totiž můžete bez problémů vyrazit na závodní okruh a užít si několik ostrých kol. Právě pro zmíněnou a hodně oblíbenou Nordschleife bude celkové nastavení auta velmi dobré. Naopak na klikatých okreskách bychom přivítali trochu hravější geometrii podvozku. Nový Leon je zkrátka až příliš neutrálně nastavený a snaží v každý okamžik o maximální stabilitu a trakci. Pokud vás tedy baví jízda na limitu nebo přetáčivé nájezdy do zatáček, bude to chtít hodně velké provokace k akci.
Pokud tedy vysloveně toužíte po přetáčivé zábavě a dokonalé ovladatelnosti na limitu přilnavosti pneumatiky, bude lepší volbou delší Cupra Leon SP neboli Sportstourer. S delší a v zadní části těžší karoserií kombi se totiž mnohem lépe pracuje. Přenos hmotnosti při rychlé změně směru je efektivnější a plynulejší. Přetáčivost se tedy dá vyvolat mnohem snadněji a má skutečný efekt pro jízdu díky větší setrvačnosti zadní nápravy. Tím ale výhody španělského kombi nekončí. Vrcholné provedení VZ Extreme má totiž stejnou techniku jako Golf R. Tedy dvoulitrový motor naladěný na 333 koní a pohon všech kol s chytrým rozdělováním točivého momentu pro zábavné drifty, který známe například i z Audi RS 3.
Takže kdo hledá moderní sportovní hatch bez elektrifikace s hmotností pod 1 500 kg hlavně pro jízdu čistou stopou, bude pravděpodobně s Leonem ideálně v provedení VZ Extreme velmi spokojený. Kdo chce s autem trochu víc pracovat nebo si užívat driftování na sněhu, je jasnou volbou kombi Leon SP opět s volitelným balíčkem VZ Extreme. Pokud jste tedy fanoušky koncernových aut a chcete to nejemotivnější z nabídky, určitě jste na správném místě. Tato zábava totiž brzy skončí. Španělská automobilka Cupra chce být totiž od roku 2033 čistě elektrická.