Každý chce na závodní trati zrychlit. Většinou platí, že největší slabinou je samotný řidič. To už jsme ale řešili několikrát. Navíc pravidelně pořádáme kurzy sportovní jízdy zaměřené na odstranění tohoto nedostatku. Se sebezdokonalením souvisí i správně nastavené a fungující auto. Bez perfektně čitelného auta nelze jezdit bezpečně na limitu. Úplným základem je správná pozice za volantem a dobrá ergonomie interiéru.
Správná pozice za volantem se dá najít i u sériového auta. Stačí si zapamatovat základní pravidla nastavení sedadla. S jejich znalostí bude otázkou několika okamžiků, než si najdete ideální pozic prakticky v jakémkoliv autě. Jasně, že v každém autě se nesedí jako v Porsche 911 nebo Subaru BRZ. Vždy se však dá najít alespoň rozumný kompromis, který výrazně pomůže ovladatelnosti i bezpečnosti.
Při nasednutí do auto je prvním krokem nastavení sedadla do co nejnižší polohy. Tak nízko jak je to jen možné s ohledem na dostatečný výhled z auta. Sedadlo blíže k podlaze nejen snižuje těžiště, ale hlavně dodá řidiči lepší pocit při bočních přetíženích společně s lepší kontrolu nad autem. Asi každý zná ten nepříjemný pocit při rychlé projeté zatáčce ve vysokém SUV. Působí na něj mnohem vetší boční síly protože sedí výrazně výš než v klasickém hatchbacku nebo sedanu.
Sedadlo blíže k podlaze nejen snižuje těžiště, ale hlavně dodá řidiči lepší pocit při bočních přetíženích společně s lepší kontrolou nad autem.
Dalším faktorem při nastavení sedadla je vzdálenost od pedálů. Nohy by měly být i při plném vyšlápnutí spojkového a brzdového pedálu v mírném pokrčení. Jestli je s plně vyšlápnutou spojkou levá noha zcela natažená, je to špatné znamení. Omezí to přesnost ovládání pedálů a zvýší riziko zranění při nehodě. Možná to může někomu připadat zvláštní, ale natažené nohy jsou výrazně zranitelnější než mírně pokrčené. Pravá noha by měla být patou stále na podlaze, aby umožnila rychlé a stabilní natočení z plynového pedálu na brzdový.
Krokem číslo tři je nastavení sklonu opěradla a pozice volantu. Opěradlo by mělo být v co nejvzpřímenější poloze. Ne však natolik, aby to bylo vysloveně nepříjemné. Vzpřímená pozice přináší lepší výhled z vozu a lepší kontrolu volantu. Ten by mel být co nejblíže tělu. Tak, aby se zapěstí natažené ruky dotýkalo jeho horní hrany. Při držení volantu by lokty měly svírat úhel přibližně 45 stupňů. Nezapomeňte držet volant s citem. Křečovité držení vás připraví o informace od přední nápravy. Posledním krokem je nastavení všech tří zpětných zrcátek.
Cesta za dokonalou ergonomií
Moderní sportovní auta mají docela slušně vyřešená sedadla s dostatečným bočním vedením i širokou možností nastavení. Nic ale nehradí skořepinová sedadla a závodní bezpečnostní pásy. Rozhodně je to jedna ze základních úprav, kterou jednoznačně doporučujeme. Určitě se vyplatí mnohem víc než sportovní výfuk nebo snížené tlumiče. Skořepinová sedadla pomohou přesnému doladění pozice za volantem, zprostředkují výrazně více informací o chování auta, umožní instalaci závodních pásů a vítaným bonusem je snížení hmotnosti.
Většina výrobců nabízí sedala v několika rozměrech, takže si každý vybere přesně podle svého těla. Než si sedadlo objednáte rozhodně si do stejného modelu zkuste reálně sednout. Zaměřte se na oporu stehen, ramen a výšku sedáku. Vyplatí zamyslet se i nad šířkou sedadla v oblasti ramen. Jestli máte menší auto jako je například MX-5 nemusí se sedadlo vejít do interiéru. Volba materiálu čalounění, barvy a individuálních nápisů už je tou poslední drobností.
Koupí samotného sedadla vše jen začíná. Je nutné vyřešit postranní držáky, uchycení do podlahy auta a v případě potřeby pojízdný mechanismus pro nastavení vzdálenosti od volantu. Postranní držáky jsou prakticky univerzální a není nutné kupovat je od stejného výrobce od kterého máte sedadla. Největším oříškem je uchycení do podlahy vozu. Když budete mít štěstí nabídne některý z renomovaných výrobců konzoly přímo pro vaše auto. Další možností je individuální výroba nebo univerzální držáky, které se následně upraví pro konkrétní aplikaci.
Skořepinová sedadla pomohou přesnému doladění pozice za volantem, zprostředkují výrazně více informací o chování auta, umožní instalaci závodních pásů a vítaným bonusem je snížení hmotnosti.
Ke skořepinovým sedadlům neodmyslitelně patří vícebodové bezpečnostní pásy. Zajišťují pevné uchycení těla v sedadle pro maximální kontrolu nad vozem a pochopitelně bezpečnost. Bohužel mnoho řidičů i mechaniků dělá základní chyby při jejich instalaci. Nevhodně nainstalované pásy mohou způsobit více škod než užitku. Z naší zkušenosti doporučujeme rozhodně šestibodové pásy, které zabraňují posouvaní těla v sedadle směrem dolu a dopředu. Jednotlivé pásy musí být upevněny pevnostními šrouby ve zpevněných částech karoserie nebo konstrukce sedadla.
Hlavní funkci by měl vykonávat břišní neboli boční pás. Ten se utahujte mnohem pevněji než horní ramenní pásy. Břišní pás by měl být uchycen co nejblíže ke konstrukci sedadla, tak aby pásy byly co nejkratší. Kotvící body břišních pásu nesmí být výrazně širší než samotné sedadlo. Horní ramenní pásy se upevňují ideálně do bezpečnostního rámu za sedadly ve vzdálenosti 200 mm. Kdo ve svém autě bezpečností rám nemá může nouzově použít závity po zadních bezpečnostních pásech, které poskytnou dostatečnou pevnost. Sklon pásu by však ideálně neměl přesáhnout 20 stupňů. Při instalaci ramenních pásu ve vzdálenosti na 500 mm od sedadla určitě doporučujeme pásy za opěradlem překřížit.
Nezanedbejte detaily
Ke správně nastavené pozici za volantem patří ještě několik drobných ale podstatných detailů. Mnohdy přehlížený je tvar nebo tloušťka sériového volantu. S tím mají problém převážně eMkové BMW. Jejich současné volanty jsou až absurdně tlusté a měkčené což mimo jiné rychle unavuje ruce. Nemusíte to hned řešit komplikovanou výměnou za závodní volant s ideální tvarem. Levná a relativně rychlá možnost je přečalounění sérového volantu. Nepřijdete tak navíc o celkem důležitý airbag. Pozor také na všelijaké nekvalitní vychytávky pro zkrácení řazení. Zkrácení drah zní sice lákavě ale často bude chod řadicí páky výrazně tužší a méně přesný což ve výsledku prodlouží dobu řazení. Někdy jen pro lepší pocit stačí vyměnit hlavici řadicí páky. Ideálně za alternativu ve tvaru koule. Co se naopak rozhodně vyplatí je volba správné obuvi. Za nás jsou nejlepší volbou kotníkové závodní body, které zpevní nohu a zpřesní ovládání pedálů.
Když máte vychytané všechny mechanické záležitosti je dobré zaměřit se na sebe. Všichni známe obecné poučky, jak sledovat cestu před sebou a jak používat pedály při sportovní jízdě. Tomu se můžeme věnovat podrobněji někdy příště. Každopádně si všechny technicky osvojte postupně a nové způsoby se učte na bezpečných místech při klidnější jízdě a ideálně pod dohledem zkušeného instruktora. Když se chcete svézt naplno použijte techniky, které znáte na 100 % a můžete se sami na sebe spolehnout. Nezapomeňte, že při sportovní jízdě jde hlavně o zábavu.