CATERHAM SEVEN 485 FINAL EDITION – NEFILTROVANÁ ŘIDIČSKÁ ZÁBAVA

30.09.2024

Říká se, že současná sportovní auta už nejsou tak zábavná jako dřív. Také tomu věříte? Možná jen špatně hledáte. Caterham Seven 458 rozhodně není stroj, kterému chybí mechaničnost a už vůbec ne emoce. Toto auto vás totiž při řízení doslova pohltí.

V tomto blogu se zaměříme čistě na emoce. Vynecháme tedy povídání o britské automobilce Caterham a přeskočíme zdlouhavý popis technických parametrů modelové řady Seven. To jsou témata, kterým se věnujeme v tomto blogu. Takže rovnou k věci. V ruce totiž držíme klíče od nejvýkonnějšího produkčního Caterhamu s atmosféricky plněným motorem.

Svět ze sedadla Caterhamu se standardním, tedy hodně úzkým podvozkem a stísněnou kabinou vypadá úplně jinak než z jakéhokoliv jiného auta. Levý loket přesahuje hranu karoserie a trčí ven z interiéru. Dlaní navíc v pohodě dosáhnete na asfalt, aniž byste museli ruku natáhnout. Váš zadek je v karbonové skořepině asi 10 cm nad asfaltem a před sebou nemáte žádné čelní sklo. V sedadle vás pevně drží čtyřbodové pásy a jedinými ovládacími prvky jsou tři pedály, hlavice řadicí páky a miniaturní volant MOMO. Není tady žádný posilovač řízení ani brzd, žádné ABS ani žádné tlačítko RESTART. Je to stroj, který má kořeny v 50. letech minulého století. Je však evolucí vyladěný k dokonalosti a obdařený špičkovou moderní technikou. A přesně tento mix, který může znít trochu bizarně, je naprosto kouzelný. Je totiž zdrojem obrovských emocí a jedinečného charakteru.

Svět ze sedadla Caterhamu se standardním, tedy hodně úzkým podvozkem a stísněnou kabinou vypadá úplně jinak než z jakéhokoliv jiného auta.

Nastražte všechny smysly!

Že to bude velká zábava, vám dojde okamžitě po nastartování atmosféricky plněného dvoulitru Ford Duratec. Otřese celým autem, vyštěkne kovovým zvukem a po ustálení na volnoběžných otáčkách jemně vibruje skrze tuhé uložení, díky čemuž přenáší dokonalé informace přímo do vaší páteře. Polstrování karbonových skořepin je totiž skutečně minimalistické. Je to ale dobře, protože máme dokonalé spojení nejen s motorem, ale celým šasi auta. Zároveň se nemusíte bát, že bude jízda nepříjemně tvrdá, protože to hlavní odfiltrují poddajné manuální tlumiče Bilstein s pružinami Eibach. Dokonalé spojení s technikou auta navíc umožňuje zmíněná absence všech posilovačů. Ve volantu a pedálech tak cítíte detaily, které pro vás budou dost možná velkou novinkou, pokud nemáte dosavadní zkušenost s tímto typem aut.

Po ujetí asi 10 kilometrů rychle zjistíte, že jste prakticky součástí auta. Nejenže si ho doslova obléknete pro jeho minimální rozměry, ale hlavně se na něj dokonale napojíte. Všechny pohyby volantem, řadicí pákou nebo práce s pedály vycházejí přímo z vás, aniž byste nad tím museli nějak extra přemýšlet. To, co děláte, proč to děláte a kdy to děláte je důsledkem obrovského množství informací, které k vám proudí v jakémkoliv tempu. Je úplně jedno, jestli se potulujete krajinou po horské silnici nebo jedete totálně na hraně na závodním okruhu. Vždycky budete vědět, jaký máte mít zařazený rychlostní stupeň, jak moc je potřeba zatočit volantem nebo jak intenzivně stlačit brzdový pedál, aniž by se zablokovala kola bez asistence ABS. Jednoduše budete přesně vědět, co máte dělat. Je to krásný a osvobozující pocit hlavně po přesednutí z běžného plechového sportovního auta, které často váží 3x víc než Caterham Seven.

Popravdě tuto zábavu ale nedostanete úplně zadarmo. Je za volantem potřeba také trochu něco umět. Pokud s Caterhamem Seven 458 rovnou vypálíte na plný plyn bez potřebného seznámení se s technikou, může velmi rychle nastat mrzení. Toto auto ocení jasné, ale zároveň citlivé povely. Jakmile budete nerozvážní a zbrklí, nebude se s vámi kamarádit. Prostě si postaví hlavu a neposlechne. Snadno tak může být na nájezdu do vracáku nedotáčivý, při pokusu o přetáčivý výjezd jedovatě kousavý, a pokud nebudete respektovat správnou stopu v rychlých pasážích, raději ani nechceme domýšlet. Jenže podle nás je to správně. Perfektní zážitky si totiž musíte zasloužit. Snadno dostupný průměr tady nefunguje a nikoho nezajímá.

Že to bude velká zábava, vám dojde okamžitě po nastartování atmosféricky plněného dvoulitru Ford Duratec.

Budete ho nenávidět i milovat!

Jakmile ale za volant sedne slušný řidič, je souhra se 485 fantastická. Ano, existuje spousta rychlejších, exotičtějších a vlastně i emotivnějších aut. Jenže tento stroj je něco jiného, něco jedinečného a nenahraditelného. KTM X-Bow jezdí úplně jinak a je to spíše schopnější Audi TT bez střechy, Ariel Atom 4 je brutální high-end stroj s neskutečným talentem, ale zaměřený čistě na výkon, Sigma WR je vyspělejší a modernější, jenže postrádá emoce, ale Caterham Seven 485 je tou správnou esencí řidičské zábavy. Je jemný a zároveň odhodlaný, umí komunikovat jako žádné jiné auto, které jsme řídili, má neskutečnou atmosféru v kabině a ta radost, jakou dělá nejen vám, ale i všem kolemjdoucím, je nepopsatelná. Je ryzí, upřímná a věčná. Je to kus nejen britské historie. Je to obrovská část automobilového světa několika posledních dekád. Dokáže vás totiž vrátit zpět do roku 1957, kdy to celé začalo.

Z toho předprodukčního auta, ve kterém jsme se svezli, bude vycházet limitovaná série 60 kusů modelu Seven 458 Final Edition. Tedy nejvýkonnějšího atmosféricky plněného Caterhamu těchto dnů určeného pro trhy EU. Kdy a čím bude nahrazen, zatím není jasné. Caterham pracuje nejen na svém prvním elektromobilu, ale také na elektrické verzi modelu Seven. S těmito projekty držíme palce, ale zároveň doufáme, že se ještě dočkáme dalšího Caterhamu se spalovacím motorem točícím 9 tisíc otáček, podobně jako tento neskutečný Seven 485. Ještě jednou díky za takové dny!

No a pokud chcete zažít atmosféru těchto lehkých britských strojů, není nic jednoduššího než si domluvit testovací jízdu nebo rovnou kurz driftování přímo na Nürburgringu. Přejeme hodně zábavy přátelé!