BMW XM LABEL – NEJVÝKONNĚJŠÍ BMW HISTORIE

19.12.2024

BMW se věnuje kategorii SUV více než 25 let a udává v tomto segmentu směr hned v několika oblastech. Jednou z nich je bezesporu dynamika. SUV z Mnichova totiž nejen skvěle akcelerují, ale také zatáčejí. Jsou navíc překvapivě řidičsky zábavná.

Oslavu 50. výročí divize BMW M jsme si asi všichni představovali trochu jinak. BMW nám dalo provokativní supervýkonné SUV XM a trochu zvláštní kupé 3.0 CSL, které je vlastně „jen“ vylepšenou M4 G82. Zkrátka, kdo čekal nějakou supersportovní placku odkazující na legendární M1, má prostě smůlu. Je to velká škoda, protože BMW má na skladě opravdu zajímavou techniku, ze které by se dalo něco poskládat. Jako fanoušky mnichovské automobilky nás to trochu mrzí. Na druhou stranu máme tady celou řadu skvělých BMW M modelů od M2 přes M3, M4, M5 a nově také ve verzích Touring, což je skvělá zpráva. Nechybí ani opravdu nabroušené verze CS, které míří na závodní okruhy s vylepšenou aerodynamikou, vyšším výkonem a nižší hmotností.

Ale zpět k tématu, kterým je XM. Konkrétně XM Label, tedy nejvýkonnější BMW M historie. Tentokrát se ale nebudeme podrobně věnovat technice ani popisu auta po stránce designové. Zaměříme se čistě na dynamické schopnosti této 2,7 tuny vážící věci s výkonem 748 koní a 1000 Nm. Ano, čtete správně. Elektrifikovaný šestiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel má v tomto SUV skutečně parametry supersportovních aut.

Nejenže BMW schopnostmi tohoto auta úspěšně obelhává fyzikální zákony, ještě důležitější je, že se v Mnichově naučili dokonale sladit spalovací motor s elektromotorem umístěným v převodovce ZF.

JEN RYCHLÉ NEBO I ZÁBAVNÉ?

Má to nějaký smysl? Popravdě ano. Nejenže BMW schopnostmi tohoto auta úspěšně obelhává fyzikální zákony, ještě důležitější je, že se v Mnichově naučili dokonale sladit spalovací motor s elektromotorem umístěným v převodovce ZF. Akcelerace, reakce motoru i ovladatelnost plynového pedálu jsou opravdu ze světa skutečných sportovních aut. Stejně tak rychlost řazení a kalibrace automatické převodovky. Díky perfektní kontrole můžete pravou nohou skutečně ovládat takto těžké SUV, podobně přesně jako klasické sportovní kupé. Pocit vysoké hmotnosti a obřích rozměrů karoserie je díky tomu zdárně eliminován. Akcelerace působí suverénně a samozřejmě, řazení je rychlé a v tom správném režimu skutečně efektivní. Rychlost řazení se dá nastavit ve třech stupních a často je tou správnou prostřední, méně agresivní možnost. Nejrychlejší řazení je v některých situacích až příliš ultimativní. Například v nižších rychlostech při průjezdu technickými pasážemi může vyvolat ztrátu plynulosti a zbytečně znervózní celé auto.

Celkově pohonné ústrojí včetně pohonu všech kol xDrive působí robustně a seriózně, pokud jedete na 90 % schopností auta. Jakmile opravdu začnete tlačit na pilu a projíždět zatáčky přetáčivým smykem, je hlavně z pohonu všech kol a zadního diferenciálu cítit, že se dostává na limit mechanických schopností. To se ale bavíme o situacích, do kterých XM dostane jen skutečně malé procento majitelů. Přece jen vnímáme XM spíše jako stylovku než skutečný nástroj pro sportovní jízdu.

Čemu ale ostré tempo rozhodně nevadí, jsou brzdy. Ano, 2,7 tuny plus 1000 Nm a brzdy zvládají ostrý sjezd prudkými serpentinami. Tento výkon je podobně obdivuhodný jako schopnosti pohonného ústrojí. Celkově je XM auto, které řidiče nepřestává překvapovat svými schopnostmi, robustností a do jisté míry i ovladatelností. Málokteré auto z kategorie super výkonných SUV totiž dokáže v zatáčkách a na brzdách takové kousky jako XM. Navíc je jízda i docela zábavná a řidičsky zajímavá, což se například o Audi RS Q8 říci nedá. Jasně, není to ideální volba na víkendovou projížďku, ale tam toto auto rozhodně nemíří. Cílem XM je šokovat, provokovat a zaujmout. Právě to se mu daří perfektně a určitě za to sbírá pro BMW M důležité body. Nicméně pořád se nemůžeme zbavit představy této pohonné jednotky v něčem placatém a o 1000 kg lehčím.