Máme velkou radost, že je realita docela jiná než články na internetu nebo hospodské diskuze. Jako nadšení řidiči se totiž máme v roce 2023 zatraceně dobře. Sportovní auta, která aktuálně sjíždějí z výrobních linek jsou bez nadsázky mistrovská díla s často téměř závodní technikou. Tak třeba tato nová M3 CS inspirovaná okruhovými GT speciály je ultimativní trackday auto s pětimístným interiérem. Její jízdní projev budete milovat a současně nenávidět! Proč? Během okamžiku totiž odhalí vaše řidičské nedostatky!
Novou generaci eMkových BMW chválíme horem dole. Jsou to senzační auta dokonale kombinující každodenní použitelnost a řidičkou zábavu. M3, M4 i M2, kterou jsem nedávno poprvé řídili udělala obrovský krok kupředu ve všech oblastech. Dramaticky lepší je zpracování, interiér, ergonomie, pozice za volantem, ale hlavně technika. Motor je mnohem jemnější, jeho průběh snáze kontrolovatelný, řízení ostřejší a přesnější, brzdy výkonnější a odolnější. Hlavním přínosem je však pevná karoserie, měkčeji naladěný podvozek a překalibrovaný samosvorný diferenciál. Díky tomuto kombu mají všechna nová eMka dramaticky větší mechanickou přilnavost a hlavně trakci. Konečně se s nimi tedy dá jet skutečně rychle na jakémkoliv typu silnic.
Dobře jsou tady také negativa. Tak třeba často diskutovaná vysoká hmotnost. Ano nová eMka jsou těžká, ale BMW nikdy nedělalo vysloveně lehká auta. Vyšší hmotnost má své důvody. Je to zmíněná pevnost karoserie, bezpečnostní výbava a komfortní prvky. Je totiž důležité uvědomit si, že eMková BMW nejsou jednoúčelové sportovní stroje, ale zábavná auta pro každý den. Pro hardcore řidiče a příznivce okruhového ježdění jsou potom speciální verze CS nebo CSL. Ty jsou ostřeji naladěné, odlehčené a většinou limitované počtem vyrobených kusů.
Rozdíl proti klasické M3 a M3 Competition poznáte okamžitě při prvním zatočení.
Na výlet i závodní okruh!
Konkrétně M3 CS přijíždí s vylepšeným motorem naladěným na 550 koní, upravenou geometrií podvozku, tužším naladěním pružin, tlumičů i stabilizátorů, ostřejším setupem zadního aktivního diferenciálu pro ještě větší míru trakce a odlehčenou karoserií se spoustou karbonových panelů. Popravdě nebudeme rozebírat všechny technické detaily, protože jich je skutečně celý balíček, který by zasloužil samostatný článek. Pro nás je důležitý finální setup, který je mnohem ultimativnější, než jsme čekali.
Rozdíl proti klasické M3 a M3 Competition poznáte okamžitě při prvním zatočení. Díky větším negativním odklonům kol, tužšímu naladění podvozku a překalibrovanému posilovači řízení zatáčí M3 CS, jako skutečné sportovní auto. Tedy extrémně rychle, přesně a zároveň předvídatelně. Díky nové kinematice podvozku jasně cítíte, jak M3 CS zatáčí pocitově všemi koly. Jako by do zatáček „padala“ jen pouhým pohybem zápěstí bez sebemenšího přemlouvání. Čím rychleji jedete, tím je tento efekt markantnější a rychle pochopíte, že tohle auto potřebuje trochu jiný jízdní styl. Stačí jen rychlá ostrá brzda před zatáčkou, lehký pohyb volantem a celé auto se přirozeně stočí do vnitřku zatáčky, aniž by přední náprava trpěla nadměrným zatížením.
Ještě větší změnou oproti klasické M3 je okamžik, ve kterém můžete naložit plný plyn. Je to totiž současně se zatočením a povolením brzdy. M3 CS má tolik mechanického grip zadní nápravy, že se dá bez nadsázky srovnávat s Porsche 911, které má motor uložený za zadní nápravou. Je to obrovská změna, kterou jsme u BMW M doposud nepoznali.
Agresivní nastavení podvozku a masivní mechanický grip vám bude dělat velkou radost na závodním okruhu a při jízdě po širokých silnicích s perfektním asfaltem.
Nic vám nedá zadarmo!
Jsou jen dva okamžiky, kdy M3 CS bojuje s trakcí. Tím prvním je řazení. Osmistupňová automatická převodovka ZF dostala nový software a v nejostřejším režimu řadí brutálně rychle a „cuknutí“ při přeřazení občas sebere na okamžik přilnavost zadním pneumatikám. Je tedy lepší zvolit druhou ze tří rychlostí řazení, pokud jedete na povrchu s menší mírou přilnavosti. Druhým a na veřejných silnicích trochu nebezpečných okamžikem jsou horizonty a nerovnosti. Tuhé stabilizátory a trochu pomalejší rebound tlumičů odpovídající okruhovému nastavení podvozku nedokáže kopírovat tak rychle nerovnosti jako běžná M3. Pro někoho se možná paradoxně právě proto projeví vysoká hmotnost auta i nejistota při jeho řízení na limitu a náročném povrchu.
Agresivní nastavení podvozku a masivní mechanický grip vám bude dělat velkou radost na závodním okruhu a při jízdě po širokých silnicích s perfektním asfaltem. Jakmile se ale budete chtít svézt dynamicky na klasické české okresce, bude lepší volbou kultivovanější M3 Competition. Díky měkčímu naladění bude čitelnější na limitu a za ním lépe kontrolovatelná. Přetáčivé smyky s M3 CS totiž vyžadují skutečně pokročilé řidičské dovednosti a „pořádné koule“!