50 JAHRE BMW M

04.10.2022

Rok 2022 je pro naší oblíbenou mnichovskou automobilku ve znamení dlouho očekávaných novinek a proměn. Tou největší událostí je bezesporu 50 leté výročí BMW M. Jako poděkování za skvělá sportovní auta jsme uspořádali setkání napříč všemi generacemi na brněnském závodním okruhu.

Sportovní divize BMW M slaví 50 let od svého založení. Za tuto dekádu vznikla dokonalá symbióza světa motorsportu a hobby sportovního ježdění. Od samého počátku bylo auta se znakem M vyvíjena v úzké spolupráci se závodním oddělením BMW Motorsport a technika byla přímo inspirována závodními speciály. Dnes tomu není jinak a aktuální generace eMkových BMW disponují tou nejvyspělejší technikou. Důkazem přímého propojení závodních a silničních aut je například M2 CS Racing nebo aktuální M4 GT4, které jsou poháněny produkčním motorem a převodovkou bez zásadních mechanických úprav. Z okruhových speciálů zase přebírají silniční auta prvky podvozkových komponentů a konstrukčních řešení. Určitě si pamatujete oranžovou M3 GTS generace E92, která byla prvním eMkovým autem se zadní nápravnicí napevno přišroubovanou ke karoserie bez použití silentbloků. Takto bychom mohli pokračovat několika dalšími odstavci, ke kterým se vrátíme v některém z našich dalších blogů.

Na své si přišli milovníci přetáčivých smyků i čisté stopy.

Pro nás, nadšené řidiče, je důležitý hlavně výsledek. Tedy jízdní vlastnosti eMkových BMW na silnici i závodním okruhu během trackdays. Proto jsme setkání majitelů BMW M uspořádali na Automotodromu v Brně. Tento největší český závodním okruh nabízí totiž skvělé dlouhé zatáčky s převýšením v kombinaci s náročnými technickými pasážemi. Na své si tak přišli milovníci přetáčivých smyků i čisté stopy. Na trať vyrazily dokonce i historické a velmi vzácné kousky.

V boxech nechyběla vystavená limitovaná edice M4 GTS, která je takovým mnichovským ekvivalentem Porsche GT3 RS. Kupé s vařeným bezpečnostním rámem, karbonovými skořepinovými sedadly, šestibodovými závodními pásy, aerodynamikou inspirovanou závodním M4 GT4 nebo mechanicky nastavitelnými tlumiči KW je vskutku zajímavým kusem techniky. Z klasických aut většinu zákazníků zaujala první generace sedanu M5 s motorem z kultovního závodního speciálu M1 nebo luxusní kupé 850 CSi s atmosféricky plněným dvanáctiválcem, který poháněl legendární McLaren F1.

Návštěvníci si mohli vyzkoušet oficiální herní simulátor BMW se špičkovým hardwarem Fanatec.

Boxy zdobila nejen zajímavá eMková BMW historie a současnosti. Díky spolupráci s dealerem Stratos Auto si návštěvníci mohli vyzkoušet oficiální herní simulátor BMW se špičkovým hardwarem Fanatec, který není jen výrobcem herních volantů a příslušenství. Již několikátou sezonu v řadě dodává volanty do závodních a soutěžních speciálů pro podniky mistrovství světa.

Stejně jako historie BMW M, je pestrá současnost a věříme, že bude i budoucnost. V tomto roce byla představena nová generace ultimativního M4 CSL, dlouho očekávaného M3 Touring a brzy se odhalí top model XM, který je teprve druhým vozem vyvinutým výhradně sportovní divizí BMW M. My se ale nejvíce těšíme na druhou generaci BMW M2, která dorazí začátkem příštího roku. Podle zkušeností, jaké máme s aktuální generací M3 a M4 věříme, že půjde o jedno z nejlepších sportovních aut s cenou do dvou milionů korun. Tím to ale zdaleka nekončí! BMW ještě chystá speciální a opravdu exkluzivní reinkarnaci modelu 3.0 CSL, závodní hybridní placku pro vytrvalostní závod v Le Mans a první čistě elektrické eMko se čtyřmi elektromotory.