Nejnáročnější motoristický závod? Možná se vám jako první vybaví Rallye Dakar nebo 24h Le Mans. Ve skutečnosti je však vrcholem 24hodinový závod v německém pohoří Eifel. Na letošním již 51.ročníku jsme se stali součástí závodního týmu Bulldog Racing s tovární podporou automobilky MINI.
Vytrvalostní závody na Nürburgringu jsou jedinečné hned z několika důvodů. Na této velmi náročné a nebezpečné závodní trati s délkou více než 25 km soupeří v jeden okamžik okolo 150 vozů. Ty jsou sice rozděleny do několika kategorií podle výkonu motoru nebo rozsahu technických modifikací, ale startují současně letmým startem po prvním zahřívacím, neboli formačním kole. Hned po prvních odjetých kolech tedy dojíždí nejrychlejší speciály kategorie GT3 poslední nejpomalejší skupinu o celé kolo. Během dlouhého závodu se tedy startovní pole několikrát kompletně promíchá. To dokonce i v TOP30, protože během 24hodin závodu se vždy objeví celá řada nepředvídatelných okolností, jakými jsou zásadní změny počasí, technické závady, nevydařené zastávky v boxech, časové penalizace nebo v tom nejhorším případě nehody.
MINI John Cooper Works pro nižší třídu VT2, která se příliš neliší od produkčního vozu.
Právě četnost nehod a výkyvy počasí jsou pro vytrvalostní závody na Nürburgringu typické. To je dáno, jak zmíněnou pestrostí startovního pole, tak vysokým počtem vozů na úzké a technické, ale zároveň extrémně rychlé tati. Velikost celého areálu často způsobí, že během jednoho kola mohou řidiči zažít suchou trať s modrou oblohou, přívalový déšť, kroupy nebo nebezpečnou mlhu. Extrémně proměnlivé počasí se mění doslova každých několik minut. Proto je při tomto závodě mimořádně důležitá znalost trati, zdejších podmínek a souhra celého týmu při komunikaci a plánování zastávek v boxech například pro výměnu pneumatik, brzdového obložení, jezdců nebo tankování. Špatné rozhodnutí přezout na „mokré“ pneumatiky těsně před příchodem deště a během výměny nestihnout dotankovat nádrž do plna stojí drahocenný čas.
Tým Bulldog Racing, se kterým jsme se závodu zúčastnili sídlí přímo v Nürburgu, místní podmínky zná tedy dokonale. Srdcem týmu jsou dva závodní vozy MINI John Cooper Works. Jedno z nich bylo prvním MINI, které se po desetileté přestávce zúčastnilo legendárního 24hodinového závodu na Nürburgringu. Závodní vůz inspirovaný historickým MINI z 60. let je lakováno v klasickém červenobílém barevném schématu a připraveno pro třídu SP3T. V roce 2023 tým dokončil stavbu svého druhého závodního MINI John Cooper Works pro nižší třídu VT2, která se více blíží produkčním vozům.
MINI pro třídu VT2 má v zásadě kromě závodního rámu a dalších bezpečnostních prvků, jako je například hasící systém nebo palivová nádrž pouze odlehčenou karoserii, závodní tlumiče KW Suspension, výkonnější brzdový systém AP Racing na přední nápravě a samozřejmě lehká kola a závodní pneumatiky Pirelli. Pro tento závod a kategorii VT2 jsou k dispozici „suché“ pneumatiky v jedné směsi a takzvané „mokré“ pro jízdu v dešti. Pro tento konkrétní závodní vůz byl jako základ použit MINI John Cooper Works v limitované edici 1to6 Edition, který měl právě zde během závodního víkendu premiéru. Edice 1to6 se odlišuje několika stylistickými detaily karoserie a interiéru. Tou hlavní vlastností od klasického F56 JCW je manuální šestistupňová převodovka, která ji dala název a pro tuto aktuálně nejvýkonnější verzi třídveřového MINI již není standardně k dispozici.
První zmíněné MINI pro vyšší kategorie SP3T je „postaveno“ na vrcholném MINI John Cooper Works GP s dvoulitrovým přeplňovaným motorem pohánějícím kola přední nápravy skrze automatickou převodovku vybavenou samosvorným diferenciálem Torsen. Pro závody byl tento vůz zásadně vylepšen. Kromě přepracovaného podvozku a brzdového systému byla na rozdíl od JCW pro kategorii VT2 výrazně upravena aerodynamika pomocí předního spliteru, výrazného zadního křídla a difuzoru. Bohužel toto MINI po velkém zklamání odstoupilo z kvalifikace pro defekt přední levé pneumatiky, která poškodila velkou část zavěšení, jež by tým nestihl do závodu opravit.
Finiš na druhém místě ve třídě VT2 s opravdu silnou konkurencí znamená obrovský úspěch!
Naopak velmi dobře si během kvalifikace i celého závodu vedlo MINI JCW řízené Charlie Cooperem, tedy vnukem legendárního konstruktéra Johna Coopera, po kterém nesou jméno sportovní verze MINI. O sedadlo řidiče se tento ambasador značky MINI dělil s jezdci Krageningsem, Mönchem, Sauerbreiem. Charlieho Coopera jsme se ještě před startem závodu zeptali na několik otázek. Zajímala nás hlavně jeho příprava na takto náročný závod a přednosti vozu MINI JCW s manuální převodovkou. „V předchozím letech jsem odjel několik závodů série MINI Challenge. To hlavně v Koreji a Číně. Byla to skvělá průprava, protože tato závodní série je velmi kontaktní. První kola na Nürburgringu jsem absolvoval teprve na podzim loňského roku s vozem MINI JCW GP během volných jízd, takzvaných Touristenfahrten. Skutečný trénink jsem ale podstoupil začátkem sezóny 2023 během závodu NLS. Přínosný byl také trénink před samotným 24h závodem, kdy jsem absolvoval první kola na Nordschleife okruhu Nürburgring za úplné tmy. Našemu autu skutečně věřím! Má sice nižší výkon než konkurence, ale je mnohem rychlejší a obratnější v technických pasážích. Navíc vypadá skvěle a každý přece miluje MINI!“
Velkou část závodu se JCW pohybovalo ve třídě VT2 na čtvrté nebo nejhůře páté pozici, a to i přes několik drobných technických problémů. První se objevil okolo půlnoci a byl způsoben vynecháním závodního palivového systému, který nedostatečně zásobil motor benzinem. Tato závada znamenala více než hodinovou zastávku v boxech a komplikovanou opravu. Naštěstí se JCW brzy vrátilo a rychle upevnilo svoji čtvrtou pozici ve třídě. Necelé čtyři hodiny před koncem závodu poničil kus pneumatiky čidla na levém zadním zavěšení což znamenalo výpadek elektroniky řízení podvozku. Naštěstí závada nebyla natolik dramatická a JCW po několikaminutové odstávce mohlo pokračovat v plném nasazení.
Během poslední hodiny dokonce dokázalo stíhací jízdou JCW týmu Bulldog Racing poskočit ze čtvrté na druhou pozici, kterou si udrželo až do cíle! Finiš na druhém místě ve třídě VT2 s opravdu silnou konkurencí znamenal obrovskou radost celého týmu. Navíc s vozem, který byl dodělán necelý týden před závodem, a nezbylo tedy příliš času na testování techniky. Nicméně použitý hardware i finální setup vycházel z bohatých zkušeností týmu Bulldog Racing s vozy MINI. Přesto je druhé místo obrovský úspěch a důkaz odolnosti vozů MINI jejichž technika vychází z mateřského BMW, vždyť motor včetně chlazení, převodovka a spousta dalších komponent byla zcela sériová, tedy identická jako u produkčního silničního vozu.
Vrcholné kategorii SP9 Pro kraloval prakticky po celou dobu závodu lokální tým Frikadelli Racing s vozem Ferrari 296 GT3. Vůbec poprvé tak v tomto náročném závodě vyhrál závodní vůz Ferrari což je pro italskou automobilku obrovská událost. Během 24 hodin ujeli jezdci Bamber, Catsburg, Pittard a Fernandez celkem 4084 km, čímž stanovili nový rekord 162 odjetých kol. K dosažení tohoto úctyhodného výsledku pomohlo mimo jiné i mimořádně dobré počasí. Během celého závodu výjimečně nepřešlo a v ranních hodinách nebyla ani pro tuto oblast typická ranní mlha. Pouhých 26.911 sekundy za Ferrari dojelo do cíle BMW M4 GT3 týmu ROWE RACING. Pro samotný tým i BMW Motorsport je druhé místo skutečný úspěch, protože tento vůz je v ostrém závodním nasazení teprve první sezónu. Třetí místo na stupni vítězů si zajistil tým Mercedes-AMG Team Bilstein s osmiválcovým vozem Mercedes-AMG GT3.