Nordschleife okruhu Nürburgring jsme projeli už celou řadou zajímavých strojů. Od Porsche GT3 až po různá závodní auta. Máloco se ale vyrovná zážitku s otevřeným a extrémně lehkým Caterhamem. Prozradíme vám proč.
Sezóna 2024 je u nás v cornes.cz doslova ve znamení lightweight aut. Po testu české a velmi vydařené Sigmy WR na závodním okruhu i našich oblíbených okreskách jsme vyrazili do Polska na hromadný test britských automobilek Morgan, Arial a Caterham. Hned další týden jsme strávili několik dnů v pohoří Eifel s dvojicí Caterhamů Seven.
Jedním z nich byl právě testovaný 340R. Nabídka Caterhamu pro EU se bohužel pro nás výrazně liší od domácího britského trhu. Máme k dispozici docela okleštěné verze, které musejí splňovat přísné emisní limity. Model 340 je takový zlatý střed mezi tříválcem 170, 600 a vrcholným 485, ke kterému se dostaneme v našem dalším testu. Jen ve zkratce zmíníme, že základní 170 a 600 s přeplňovaným tříválcem Suzuki váží neuvěřitelných 440 kg! To už se bavíme skoro o hmotnosti motorky a ne auta.
Zpět ale k našemu 340R, který má sice hmotnost 560 kg, ale zase jej pohání charismatický atmosféricky plněný dvoulitr Ford Duratec naladěný na 168 koní. Ten je kombinovaný s manuální pětistupňovou převodovkou a volitelný balíček R Pack navíc přidává nepostradatelný samosvorný diferenciál, Sport Suspension Pack s tlumiči Bilstein, karbonovou přístrojovou desku, kompozitní skořepinová sedadla, čtyřbodové bezpečnostní pásy, Momo volant a celou řadu dalších užitečných prvků. Náš testovací kus měl navíc bezpečnostní rám, čelní sklo, karbonová sedadla, alcantarové čalounění a senzační zelené lakování.
Pokud znáte MX-5, nebo v ní dokonce pravidelně jezdíte, budete si v Caterhamu trochu připadat právě jako v tomto roadsteru.
Na závodní okruh i klikatou okresku!
Model 340 je vlastně nástupcem oblíbeného 275, který je na poměry Caterhamu jakýmsi univerzálem pro okreskové svezení i trackdays. Přesně toto zaměření skvěle splňuje naše testovaná 340R ve zmíněné konfiguraci s čelním sklem a sundavacími dveřmi. Při výletním tempu se s ním dá bez problému jezdit bez helmy, aniž by do interiéru příliš foukalo. Popravdě je jízda v rychlostech okolo 100 km/h příjemnější než například v Mazdě MX-5. Pokud znáte MX-5, nebo v ní dokonce pravidelně jezdíte, budete si v Caterhamu trochu připadat právě jako v tomto roadsteru. Sedíte podobně u zadních kol s nataženýma nohama, v interiéru nemáte příliš místa v žádném směru a při jízdě si primárně užíváte točivý motor a přesnou manuální převodovku. Jen s tím rozdílem, že v Caterhamu je vše násobně intenzivnější, emotivnější a z řidičského pohledu dokonalejší.
Ještě než se dostaneme k samotné jízdě, zmíníme techniku a zpracování modelu 340R. Popravdě Caterham udělal v poslední dekádě obrovský krok kupředu, co se týče kvality výroby, materiálů a také spolehlivosti. Jedním z důvodů je příval investic od nového japonského majitele, a hlavně zásadní modernizace továrny, ve které se tato auta ručně montují, připravují na závody a také opravují po velkých nehodách. Naše testovaná 340R působila nejen robustním dojmem, ale měla celou řadu nádherných detailů jako Alcantarou potaženou palubní desku, karbonová sedadla s alcantarovým čalouněním a efektním kontrastním prošíváním, mimořádně povedený volant s precizním odnímatelným mechanismem nebo nová LED zadní světla, která hodně změnila design zadní části, ač mají na první pohled stejný tvar jako ta stará.
Na všechny tyto srandy ale zapomenete okamžitě po nastartování. Motor jako všechno ostatní je totiž pevně spojený s rámem auta. Je to nejen zábavné, ale hlavně užitečné. Díky tomu dokonale vnímáte otáčky motoru, jeho reakce a vaše pravá noha díky tomu jasně pozná, jak moc tlačit na plynový pedál. Úplně stejně je to s brzdou, volantem nebo informacemi od zadních kol procházejících do vašeho zadku skrze karbonovou skořepinu. V jakékoliv rychlosti přesně víte, co se děje a co máte dělat. Tak intenzivní spojení techniky s řidičem může z dnešní produkce nabídnout skutečně málokteré auto. Troufám si tvrdit, že se tomu nedokáže vyrovnat ani Ariel Atom 4, ač je výrazně technicky dokonalejší a schopnější.
V reálném světě je tato vlastnost extrémně důležitá. Proč? Protože s 340R můžete jet relativně snadno na úplné hraně, ale zároveň vás bude bavit i při pomalém výletním tempu při západu slunce. Stačí jen mít tu správnou cestu. U nás v Česku tedy ideálně Krušné hory nebo Šumavu kombinující rychlé přehledné zatáčky a prudké vracáky. V těch rychlých vás bude bavit stabilita a v pomalých obratnost. Auta od Caterhamu mají pro okreskové ježdění ještě jeden velký bonus a opět spojený s nízkou hmotností. Je to schopnost tlumit nerovnosti. Zapomeňte na tupé rány do karoserie, odskakování nebo nestabilitu na nekvalitním povrchu. Dokonce i 340R se sportovními tlumiči Bilstein našlapuje s takovou jemností, že si ji prostě okamžitě zamilujete.
Teď ale k tomu nejdůležitějšímu tohoto testu, a tím je ostré tempo na Nürburgringu. Popravdě jezdit rychlostmi okolo 200 km/h v otevřeném autě bez ABS na této trati, kde nikdy nevíte, ve které zatáčce bude nabourané auto nebo kluzká olejová skvrna, je docela zábavná výzva. Není tedy dobré pustit se do bezhlavého zdolávání rekordů hned v prvním kole. Je důležité nejdřív pochopit, jak auto funguje v jednotlivých pasážích, jaké jsou podmínky na trati a hlavně, jak na vás reagují ostatní řidiči v normálních „plechových“ autech. Caterham Seven je totiž skutečně maličké a nízké auto, které může spousta řidičů ve zpětném zrcátku přehlédnout.
Popravdě Caterham udělal v poslední dekádě obrovský krok kupředu, co se týče kvality výroby, materiálů a také spolehlivosti.
Na plný plyn!
Naše první kolo bylo tedy skutečně seznamovací a vůbec ne zaměřené na výkon. Nicméně i tak bylo emotivní. Díky extrémně nízkému posedu máte pocit, že v zatáčkách sedíte rovnou na trati. Vtipné je, jak obrovským dojmem působí ostatní auta, která se pohybují v těsné blízkosti, a zábavné je také vnímání vnějšího prostoru, a hlavně všech zvuků, které jsou v běžných autech utlumené. Je to asi jako když hrajete počítačovou hru a najednou si nasadíte 3D brýle a kvalitní sluchátka.
Vlastně to netrvá příliš dlouho a zjistíte, že s 340R jedete docela rychle a vůbec to není náročné a namáhavé. Rychlé zatáčky jsou suverénní a ty pomalé technické neskutečně zábavné. Vše se děje tak nějak samo a přirozeně. Jakoby na vás díky minimální hmotnosti auta nepůsobily žádné odstředivé síly. Rychle tedy získáte důvěru a začnete pořádně tlačit na pilu. Zatáčky na druhý rychlostní stupeň se dají projíždět v lehkém powerslide a ty rychlé téměř bez brzdění. Třeba takový Flugplatz je neskutečný kalup a Fuchsröhre projede Caterham, jako kdyby tam dole v tom neskutečném klesání nebyla žádná komprese. Vlastně celou Nordschleife toto auto neuvěřitelně „narovnává“. Jako by někdo srovnal všechny nerovnosti a horizonty do dokonalého hladkého povrchu. Jediné místo, kde se 340R na okamžik odlepí od povrchu, je skok v pasáži Pflanzgarten.
No, jenže každá mince má dvě strany. 340R je geniální v jakékoliv zatáčce tohoto senzačního závodního okruhu, ale Nordschleife má také spoustu rychlých pasáží a rovinek. Právě to jsou místa, kde 340R ztrácí. Jednoduše i přes nízkou hmotnost není tak rychlá jako většina ostatních sportovních aut. Brzy se tak stane, že vás budou předjíždět různá Porsche, která jsou v první zatáčce otravnou brzdou a na rovince zase o několik metrů okamžitě odjedou. Skvěle to můžete vidět v druhé části našeho videa v tomto blogu. Jakmile ale máte ideálně volnou trať nebo podobně rychlého a kvalitního řidiče ve srovnatelném autě, je jízda nezapomenutelný zážitek.
340R je minimalistické auto postavené pro velké zážitky. Musíte ale vědět, kdy a kam s ním jet. Pokud se všechno sejde, je jízda opravdu podmanivá a plná emocí. Pamatujte ale, že tento stroj by nemělo být vaše jediné sportovní auto v garáži, ale zdroj zábavy, když na to máte náladu. Jako bonus bude obrovskou motivací stát se lepším řidičem. 340R totiž doslova touží po přesných a jasných povelech. Pokud to s řízením myslíte opravdu vážně a jste ochotni těm nejlepším zážitkům něco obětovat, je 340R správnou volbou.