Dokáže obyčejné, technicky podprůměrné a levně vyrobené auto zajet rozumný čas na náročné závodní trati jako je Nordschleife? S chytrými úpravami asi ano! My jsme si však dali mnohem náročnější úkol: Udělat z absolutně nezajímavého koncernového hatchbacku řidičsky zábavné auto na závodním okruhu i na běžných silnicích.
Je to více než rok, co jsme začali s projektem Škody Fabia RS. Ve zkratce připomeneme, že nám šlo o zjištění, zda je možné z docela nudného koncernového auta udělat řidičsky zajímavý stroj. Podvozek i motor tak prošly kompletní generálkou a nejdůležitější komponenty byly nahrazeny ověřenými performance nebo závodními díly. Nově složený motor dostal kované vnitřnosti, upravenu olejovou vanu zamezující odlévání oleje v zatáčkách, olejový chladič a celou řadu dalších vylepšení.
Pozadu nezůstal ani podvozek, který dostal tuhé závodní uložení, tlustší stabilizátory a tlumiče KW Clubsport. Také jsme odlehčili a zpevnili karoserii, interiér dostal skořepinová sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy Sabelt. Jednotlivých změn a vylepšení je vlastně už tolik, že si je prakticky všechny ani nepamatujeme. Nicméně k věci: Je nyní Fabie RS rychlejší a hlavně zábavnější?
Nalezení odpovědi nám zabralo skutečně hodně času i energie. To hlavně z důvodu skryté závady, jejíž příčinou bylo špatné složení motoru. Ten byl svěřen do péče renomované firmy, která má na svědomí vývoj a stavbu motorů pro závodní rallye vozy nejen značky Škoda. Očekávání tedy bylo minimálně takové, že vše proběhne podle plánu v odpovídající kvalitě. Bohužel to byl omyl, jak tomu u mechanických prací bývá velmi často.
V renomované a všemi opěvované dílně byly nainstalovány nevhodné ventilové pružiny!
Motor během prvních záběhových kilometrů začal ve vyšších otáčkách vynechávat. Chod byl nevyrovnaný a výkon slabší než před repasí. Fabia strávila pod odborným dohledem několik hodin na motorové brzdě za nemalou sumu. Výsledek? Nikdo nevěděl, co je příčinou špatného spalování a testování skončilo klasickou odpovědí: „Tak tohle jsme ještě nikdy neviděli. Vždycky na všechno přijdeme a tohle se nám ještě nikdy nestalo.“
Začala tedy fáze pátrání a hledání možných příčin svépomocí. Po několika nezávislých doporučeních dostal motor Fabie snad všechna nová čidla a elektrické i mechanické díly ovlivňující chod motoru. Nakonec se při zpětném rozboru zjistilo, že příčinou byla samotná mechanická repase motoru. V renomované a všemi opěvované dílně byly nainstalovány nevhodné ventilové pružiny.
Problém byl tedy vyřešen a motor běžel. Šli jsme tedy „poladěnou“ Fabii otestovat na známé okresky. Přestože posilovač řízení prošel kalibrací, aby dostal alespoň trochu citu, byla jízda slušně řečeno nejistá. Trochu připomínala první generaci počítačových herních simulátorů. Jedinou funkcí volantu bylo tedy nasměrování auta doleva nebo doprava. Volant tedy postrádal jakýkoliv cit a zpětnou vazbu. Předchozí věta je skoro klišé, ale v tomto případě skvěle sedí.
Mrtvý totiž není jen volant, ale celé šasi. Informace od auta proto nedostáváte ani od sedadla!
Řízení nezachránily ani jinak výborné tlumiče od KW Automotive. Ty jsou ve srovnání se sériovými výrazně robustnější a v kompresích nebo při přejezdu nerovností nejdou do dorazů. Je z nich cítit opravdu velký potenciál, a to jsou prozatím v základním setupu. Mechanickému gripu pomohly také tužší stabilizátory, takže vysoká a úzká Fabia při zatočení nepadala na přední vnější kolo. To společně s většími negativními odklony předních kol dělalo zásadní rozdíl ve srovnání se standardním setupem Fabie RS, nebo Pola GTI, což jsou prakticky identická auta. Bohužel je vám to celé vlastně úplně k ničemu, když nevíte, jak rychle můžete jet. Mrtvý totiž není jen volant, ale celé šasi. Informace od auta proto nedostáváte ani od sedadla. Jízda je tedy spíše odhadováním než řízením.
Výsledek celého projektu? Vlastně ještě horší než u našeho dalšího projektu, kterým je BMW 330i. Tam to ale nebyl takový průšvih především díky skvělé technické koncepci BMW. Negativní stránku příběhu našeho BMW 330i sehrály především neprofesionální zásahy mechaniků. Bohužel s tím jsme se ale setkali i u této Fabie.
Můžeme tak konstatovat, respektive potvrdit všeobecně známou skutečnost, že koncernová auta typu Škoda Fabia a VW Polo je možné udělat opravdu rychlými, ale přesto se rozhodně nestanou vyloženě zábavnými. Druhou stránkou věci je kvalita a pečlivost mechaniků, s čímž se setkáváme ve všech zmíněných případech už dlouhou dobu a opakovaně. Existuje na to však jednoduchá rada: Kupujte si funkční auta z fabriky, která pro sportovní jízdu nepotřebují žádné mechanické úpravy ani zásahy. Když už nebude nazbyt, vybírejte si dílnu opravdu pečlivě. Sami jsme vám teď dali dva příklady toho, jak to může dopadnout.