SUBARU BRZ – ZÁBĚH A PRVNÍCH 5000 KM

24.11.2023

S naším BRZ máme najeto prvních 5000 km, během kterých se podívalo na horské silnice, závodní okruh, dostalo nové náplně, modifikovanou geometrii i první technická vylepšení. Jaké jsou silné a naopak slabé stránky jedné z nejdostupnějších zadokolek na trhu?

České zastoupení Subaru nám udělalo obrovskou radost. Původně se druhá generace BRZ ZD8 neměla vůbec dostat na český trh. Nakonec jich bude více než 100! Na výběr je hned z několika barev karoserie, manuální i automatická převodovka a volitelně je k dispozici aero paket STI. Pro naše v pořadí již druhé BRZ jsme zvolili stříbrnou metalízu a manuální převodovku. Po prvních ujetých 5000 km se s vámi podělíme o zkušenosti ze zajíždění, servisu a instalace technických modifikací. Protože už jsme o novém BRZ napsali skutečně hodně, budeme se věnovat jen novým poznatkům a zážitkům.

Nepoužívejte jinou viskozitu motorového oleje než doporučuje výrobce!

Zajíždění a první kilometry

Subaru doporučuje během prvních 1600 km příliš nenamáhat motor a držet se pokud možno pod 4500 otáčkami. Z naší zkušenosti je rozhodně prospěšné dodržet tento postup, ale také během prvních stovek km střídat co nejčastěji otáčky. Tedy jezdit převážně po klikatých silnicích, jejichž profil vás nutí často řadit. Konstantní jízda po dálnici rychlostí 110 km/h na šestý převodový stupeň totiž není ideálním zajížděcím režimem. Jezděte tedy do prvních cca 1500 km šetrně, ale občas motor klidně vytočte a sešlápněte plynový pedál až na podlahu. S naskakujícími kilometry klidně častěji a častěji. Zahřívání motoru před dynamickou jízdou snad ani nemusíme zmiňovat. BRZ má na digitálním přístrojovém štítu perfektně přehlednou grafiku s hodnotami teplot motorového oleje a chladicí kapaliny. Jednoduše se tedy můžete řídit podle zobrazených hodnot.

Záběhový servis

Subaru sice nenařizuje záběhový servis po dosažení zmíněných 1600 km, ale rozhodně jej doporučujeme. Buďto rovnou v autorizovaném servisu po dohodě s přijímacím technikem nebo v kvalitním servisu, který používá ideálně OEM komponenty a správné náplně.

S naším BRZ jsme najeli 1500 km, přičemž posledních několik set kilometrů bylo poměrně dynamických. Během prvního záběhového servisu jsme vyměnili motorový olej, včetně filtru, výpustního šroubu a O kroužku. Novou náplň i šrouby včetně magnetického výpustního dostal také diferenciál. Náplň v diferenciálu vypadala mimochodem mnohem více zanesená kovovými částečkami než v motorovém oleji. Zkrátka ozubená kola šnekového diferenciálu si po prvních kilometrech hezky sedla.

Protože budeme využívat naše BRZ naplno, dostane nové náplně v motoru i diferenciálu každých 5000 km. Při každé druhé nebo třetí výměně dostane novou náplň také manuální převodovka. Oleje používáme na doporučení výrobce a dodavatele náplní přesně podle mazacího plánu. Nenechte se zmást neověřenými zdroji a internetovými diskuzemi a nepoužívejte jiné než doporučené specifikace. Například motoru rozhodně neprospějete použitím oleje s viskozitou 5W-40 nebo vyšší. Pro správnou funkci motoru doporučujeme zůstat u předepsané 0W-20.

První vylepšení a nastavení geometrie

Protože naše BRZ nemělo od prvních kilometrů dokonale seřízenou geometrii a volant nebyl rovně, dostalo hned při prvním servisu individuální nastavení. Cílem byla větší agilita a perfektní kontrola při jízdě na limitu. Přední kola proto dostala větší negativní odklon, drobný rozběh a zadní kola se ze sbíhavosti přiblížila nule. Výsledkem je větší stabilita při nájezdu do zatáčky a plynulejší přechod zadní nápravy do přetáčivosti. Jednoduchá a účelná modifikace, kterou doporučujeme každému. Hodnoty však vždy zvolte podle svého jízdního stylu nebo po diskuzi s technikem.

Další drobnou, ale efektivní modifikací je brzdové obložení. BRZ má velmi odolnou brzdovou soustavu a při správném zacházení zvládne opravdu náročné podmínky. Pouhou výměnou brzdového obložení s tou správnou směsí však docílíte ještě lepších výsledků, a hlavně přesnější modulace brzdného účinku. Možná jste si všimli, že brzdový pedál u nového BRZ je trochu „gumový“ bez jasné odezvy. Správné desky jsou elegantním řešením tohoto drobného nedostatku.

Někomu možná ještě udělají radost opletené brzdové hadice pro ještě více citu a brzdová kapalina s vyšším bodem varu. Pozor však na vysloveně závodní kapaliny, které podléhají rychlejší degradaci, je tedy nutná častější výměna. Pozor také na pokusy s výběrem brzdového obložení nebo aftermarket brzdových kotoučů. Raději nám napište e-mail nebo rovnou zavolejte a rádi vám s výběrem pomůžeme.
Modifikací je na novou generaci BRZ už celá řada a spousta z nich skutečně perfektně funguje, dodává autu více přesnosti, ostrosti i ovladatelnosti. Konkrétní produkty vám odhalíme v některém z dalších článků na našem blogu!

BRZ není stvořeno pro jízdu v příliš vysokých rychlostech a zdolávaní rekordů. Je to auto pro řidičskou zábavu a trénink.

Jízda na závodním okruhu

Subaru BRZ i Toyota GR86 jsou primárně auta na veřejné silnice. Pro maximální zábavu navíc musíte najít tu správnou silnici. Čím užší a čím techničtější úsek vyberete, tím více se budete bavit. BRZ není stvořeno pro jízdu v příliš vysokých rychlostech a zdolávaní rekordů. Je to auto pro řidičskou zábavu a trénink. Každým ujetým kilometrem na té správné silnici budete lepším řidičem. BRZ vám totiž každou řidičskou chybu nebo nepozornost dá jasně najevo. Ne zákeřností, ale jasnou informací se ztrátou plynulosti, ladnosti a hlavně rychlosti.

Může být tedy takové auto zajímavé na závodním okruhu? Jasně! Například dokonalým startem je Sosnová u České Lípy, kde si osvojíte nejen správné jízdní návyky, ale také první přetáčivé smyky. Ostudu s BRZ neuděláte ani na větším okruhu, jako je například Autodrom Most, kde fungovala skvěle už první generace. Jen musíte počítat s tím, že nebudete patřit k nejrychlejším na trati.

No a co legendární Nordschleife okruhu Nürburgring? Má vůbec smysl brát BRZ na takto náročnou a rychlou trať? Za nás určitě ano. To hlavně když s Nordschleife začínáte. BRZ je na této nebezpečné a technicky složité trati skutečně předvídatelné a „hodné“ auto. Dá vám díky tomu dostatek prostoru pro trénink samotné stopy. Jakmile však zrychlíte, budete pravděpodobně potřebovat lepší pneumatiky a tlumiče. BRZ s okreskovým setupem je přece jen příliš měkké a v některých pasážích Nordschleife s narůstajícím tempem trochu znejistí. Není to však nic nebezpečného, jen jednoduše cítíte, že auto má na mnohem víc. Je to však snadno a relativně dostupně řešitelný „problém“.

Jakmile na Nordschleife nebo jakémkoliv jiném závodním okruhu zaprší, bude vaše BRZ jedním z nejzábavnějších aut široko daleko. Kontrola na mokru je i přes měkké naladění a méně schopný diferenciál Torsen senzační. Jízda dveřmi napřed je intuitivní, zábavná a plynulá. Na mokru bychom s BRZ mohli jezdit po Nordschleife celý den dokola, jak můžete vidět na našem videu níže!