PORSCHE 911 CARRERA T – OKRESKOVÝ SPECIÁL

22.04.2024

Carrera T je druhou nejdostupnější verzí modelové řady 911. Pro nás je ale jednou z nejlepších. To hlavně pokud se bavíme o dynamickém okreskovém ježdění! V čem spočívá její talent?

Stuttgartská automobilka Porsche zná recept snad na všechno. Do svých aut montuje jedny z nejemotivnějších motorů, nejschopnějších podvozků, nejodolnějších brzdových systémů a nejpromyšlenějších inovativních prvků a technologií. Nezřídka její produkty stanovují laťku v segmentu sportovně laděných aut, přičemž třetí generace puristického kupé Carrera T není výjimkou!

Co vlastně znamená označení „T“? Porsche 911 Carrera T je zkratka pro touring, jejíž historie sahá až do roku 1968. Označuje cestovní auta nabízející puristický jízdní zážitek a nadstandardní sportovní výbavu. Poprvé se na produkční 911 objevila v roce 1973. Debut zažila v roce 2017 opět u modelu 911 v generaci 991. Od té doby byl tento koncept úspěšně implementován v několika dalších modelech, jako jsou 718 Cayman T, 718 Boxster T nebo Macan T. Nejaktuálnějším modelem je historicky teprve třetí generace 911 Carrera T generace 992. Ta se opět drží úspěšného receptu, tedy základního motoru, odlehčené karoserie, sportovně laděného podvozku a dalších klíčových prvků výbavy pro intenzivní řidičský zážitek.

Základní motor a puristické sportovní svezení? Že to zní jako hloupost? Omyl! Motor sice pochází z úplně základní verze Carrera, ale produkuje 385 koní a 450 newtonmetrů točivého momentu již pod hranicí dvou tisíc otáček. Dvakrát přeplňovaný plochý motor o objemu tři litry je standardně spojen se sedmistupňovou manuální převodovkou a volitelně je k dispozici dvouspojková osmirychlostní skříň PDK. Standardem je také o 10 mm snížený sportovně laděný podvozek PASM s možností rozšíření o natáčecí zadní nápravu. Tím nejzásadnějším vylepšením je však elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který je jako u všech jiných sportovních aut klíčem k perfektní ovladatelnosti i řidičské zábavě.

Jenže u Porsche má vše opodstatněný důvod a tím je dokonalá ovladatelnost auta při dynamickém tempu!

Reálná úspora hmotnosti je tedy asi okolo 10 kg!

Pro umocnění puristického pocitu při jízdě je Carrera T o pár desítek kilogramů lehčí. To hlavně zásluhou odlehčených skel, lehčí baterie, absence zadních sedadel nebo menšího množství akustické izolace podobně jako v ostřeji laděné GT3. S výslednou hmotností 1 470 kg je Carrera T o 35 kg lehčí než základní Carrera. Jenže popravdě je to trochu marketingový fígl. Porsche uvádí sice poměrně velkou úsporu hmotnosti, jenže standardně je Carrera T vybavena lehčí manuální převodovkou a základní Carrera dvouspojkovou převodovkou PDK. Reálná úspora hmotnosti je tedy asi okolo 10 kg.

Důležitější než technická data a tabulky je však samotná jízda. Pokud s jakýmkoliv Porsche nejezdíte každý den, budete potřebovat několik desítek kilometrů na aklimatizaci. Žádné Porsche totiž není láska na první pohled nebo v tomto případě spíše dotek. Nehledě na model nebo jeho verzi působí většina aut od Porsche trochu odtažitě, neohrabaně a těžkopádně. Je to však jen o zvyku a důvodem je specifická kalibrace ovládacích prvků. Ty působí ve srovnání s většinou ostatních aut dnešní produkce trochu „zatuhle“. Jenže u Porsche má vše opodstatněný důvod a tím je dokonalá ovladatelnost auta při dynamickém tempu. Jakmile překonáte prvotní pocit neohrabanosti, otevřou se vám nové a vlastně přirozené možnosti ovládání auta, které ve vás potlačila moderní auta jiných výrobců s výrazně aktivnějším nastavením posilovače řízení, brzd a obecně nadmíru citlivými ovládacími prvky. Porsche to má tak trochu postaru a pro zatočení volantu nebo sešlápnutí plynového pedálu je zkrátka potřeba více energie. Pohyby jsou ale díky tomu mnohem předvídatelnější, ladnější a jízda plynulejší a efektivnější.

Postupně začnete posouvat brzdné body hluboko do vnitřku zatáček!

Jakmile si zvyknete na kalibraci ovládacích prvků a hbité reakce přední nápravy začnete autu postupně důvěřovat a chápat jeho přednosti. Brzy si všimnete, že s každým ujetým kilometrem jste s autem čím dál více „srostlí“. Postupně začnete posouvat brzdné body hluboko do vnitřku zatáček a využívat přednosti koncepce s motorem uloženým za zadní nápravou. Ta dovoluje nejen extrémně pozdní brzdění, ale také dodává masivní trakci při akceleraci. Motorem zatížené pneumatiky dokáží na suchém asfaltu přesnost prakticky kdykoliv, veškerý točivý moment je bez sebemenšího prokluzu. To se hodí hlavně na horských silnicích plných ostrých vracáků. Jakmile zaprší nebo zasněží, úroveň mechanického gripu se logicky snižuje. Pořád je však ve srovnání s ostatními auty s pohonem zadních kol nesrovnatelně lepší.

Za celých několik stovek kilometrů na zasněžených alpských silnicích jsme nezažili situaci, kdy by se Carrera T nerozjela do prudkého kopce. Zásluhu na tom má i poměrně rychle reagující samosvorný diferenciál. Přes mimořádnou porci mechanického gripu za jakýchkoliv podmínek však nepočítejte s nijak rychlou jízdou ve stylu sportovních čtyřkolek. Proč tomu tak je, když má Carrera T tak mimořádně dobrou trakci? Na kluzkém povrchu a hlavně sněhu totiž příliš nefungují přenosy hmotnosti. Předek se tak při brzdění „neponoří“ jako na suchém nebo jen mokrém asfaltu a nedokáže tak efektivně přenést hmotnost na kola přední nápravy. Carrera T tak na sněhu a ledu nedokáže zatočit tak bryskně a předvídatelně jako auta s motorem uloženým na přední nápravě. Výsledkem je omezený limit jak rychlosti, tak práce s hmotností auta při nájezdu do zasněžených zatáček. Takzvaný skandinávský švih funguje, ale není to technika, na kterou se můžete stoprocentně spolehnout ve všech zatáčkách. Jízdní styl na sněhu ovšem musíte přizpůsobit prakticky s každou verzí modelu 911. Poměrně pomalé je i zrychlení z ostrých zatáček. Zadní pneumatiky mají sice nadmíru mechanického gripu, jak jsme si řekli, ale jejich šířka je na sněhu hodně limitující. Pořád ale z vracáku odjedete rychleji než s většinou jiných zadokolek.

Práce tlumičů a celého podvozku nemá konkurenci!

Přes drobné nedostatky koncepce motoru uloženého vzadu je odměnou při jízdě na jakémkoliv povrchu mechanický projev auta. To jak bezprostředně a zároveň elegantně auto s řidičem komunikuje, už jsme zmínili. Dalším obrovským bonusem je tuhost karoserie, odolnost podvozku a brzdového systému, díky čemuž řidič dostává pocit skutečně dobře postaveného auta, kterému nevadí ani to nejtvrdší zacházení. Práce tlumičů a celého podvozku na náročném povrchu nemá v této cenové kategorii produkčních aut konkurenci. Z našich zkušeností to nejsou pozitivní pocity jen z nových aut s nájezdem několika stovek kilometrů, ale i více používané 911 generace 992 a s nájezdem několika desítek tisíc kilometrů působí stále solidně a bez známek nadměrného opotřebení.

Pokud bychom si měli vybrat 911 z aktuální generace 992 pro čistě silniční zábavu a výlety na horské silnice, bude právě verze Carrera T naší volbou. Pokud pro vás není podmínkou atmosféricky plněný motor použitý v GT3, GT3 Touring a GT3 S/T, nepřinesou vám tyto ostřejší a výrazně dražší auta nic zásadního navíc. Naladění podvozku Téčka je totiž naprosto fantastické na všechny typy okresek. Poměrně tuhé a zároveň poddajné tlumiče a geometrie s menší porcí mechanického gripu pro snadnější ovládání auta na limitu přilnavosti je fajn okreskový bonus, brzdový systém s přehledem zvládá hodně ostré tempo zásluhou dostatečného přívodu čerstvého vzduchu pro chlazení, řízení sice není tak ostré jako v GT3, ale pořád je dostatečně dobré, aby vám dělalo neustálou radost, samosvorný diferenciál a odlehčený interiér je ve standardu stejně jako v GT3 a zadní natáčecí nápravu si můžete zakliknout v konfigurátoru podobně jako skořepinová sedadla. Nic víc kromě výběru jednoho ze 110 odstínů karoserie nebudete potřebovat.

A co motor? Nebude to nuda ve srovnání s vysokootáčkovým čtyřlitrem v GT3? Popravdě dvakrát přeplňovaný třílitr nezní tak emotivně, netočí tak vysoké otáčky a nahoře nejede jako šílený. Jenže na horské klikaté silnice je reálně využitelnější přeplňovaný motor. Je lépe zpřevodovaný hlavně s dvouspojkovou převodovkou PDK, má dostupnější točivý moment a z ostrých vracáků nemusíte auto trápit na první převodový stupeň, aby dostatečně zrychlilo. Nehledě na ovladatelnost auta při jízdě bokem, kdy porce točivého momentu hraje pouze ve váš prospěch. Jednoduše řečeno Carrera T je reálně funkčnější a efektivnější, ale nemá takové koule ve vysokých otáčkách! Tady už skutečně záleží jen na vašich preferencích!