Novinky na okruhu v Sosnové

26.07.2022

Do Sosnové u České Lípy jezdíme minimálně jednou měsíčně. Při každé návštěvě sledujeme rychle se měnící areál zásluhou rekonstrukce odstartované na podzim 2021. Už po necelém roce intenzivních prací je trať výrazně delší, rychlejší, přehlednější a hlavně bezpečnější.

Autodrom Sosnová je technická trať vybudovaná v roce 1977 připomínající svým profilem kombinaci okresní silnice a závodního okruhu. Je to tedy ideální první krok pro bezpečné získání okruhových zkušeností. Naučíte se zde nejen pravidla jízdy na okruhu, ale také si snadno otestuje limity svého auta. Několik širokých a přehledných zatáček ideálních pro trénink přetáčivých smyků doplňují technické pasáže, které vás naučí práci s hmotností auta při zatáčení, akceleraci a brzdění.

Autodrom Sosnova
Autodrom Sosnova

Bezpečnostní úpravy zahrnují mimo jiné betonová svodidla mezi tratí a parkovištěm.

Nový asfalt a prodloužená zadní část

Bezesporu největší novinkou autodromu v Sosnové je vyasfaltovaná zadní původně šotolinová část. Celková délka okruhu díky tomu narostla na 1,6 km s průměrnou šířkou 12 m. Nová zadní část je zároveň nejrychlejším úsekem celého okruhu. Rekonstrukce asfaltu se dočkalo i několik dalších zatáček. Největší rozdíl poznáte v levotočivém vracáku podél hlavního parkoviště. Konečně tato zatáčka, na kterou navazuje ostrá pravá s cílovou rovinku poskytuje dostatek gripu i na mokrém povrchu což výrazně eliminuje časté nehody v tomto úseku.

Společně výměnou asfaltu došlo na modernizaci svodidel a dalších zádržných systémů. Původní do sebe prošroubované pneumatiky naplněné pískem nahradila betonová svodidla. Ta nově dělí mimo jiné i hlavní parkoviště od trati. Při nehodě na trati se díky tomu majitelé zaparkovaných aut nemusí obávat případného poškození. Za nás rozhodně efektivnější řešení než původní pletivový plot.

Vylepšené únikové zóny

Do ostré levotočivé zatáčky v nově vyasfaltované zadní části se brzdí z rychlostí výrazně překračujících 100 km/h. To i v případě, že do Sosnové vyrazíte s Mazdou MX-5. Právě z důvodu vysokých rychlostí je součástí tohoto úseku nově vybudovaná úniková zóna. Ta kombinuje hlubokou vrstvu kačírku s hliněným valem. Vylepšením prošlo i několik dalších únikových zón v celém areálu.

K dalším bezpečnostním vylepšením patří systém semaforů, které doposud na okruhu v Sosnové chyběly. Signalizují například nehodu, nečistoty na trati nebo konec volných jízd. Možná jste si také všimli nového systému závor, které slouží k regulaci provozu na trati. Ty během našich akcí budou vždy otevřené, jelikož jezdíme ve formátu „open pitlane“. Tedy bez časových limitů.

Autodrom Sosnova

Vylepšená trať bude nejen bezpečnější, ale díky novému asfaltu také šetrnější k pneumatikám.

Jako na všech ostatních závodních okruzích je areál Autodromu Sosnová monitorován kamerovým systémem. Ten prošel výraznou modernizací a nově „vidí“ do všech úseků trati. Měření hluku je strašákem všech majitelů upravených aut. Měření dB probíhá pouze namátkou v případech, že je podezření na extrémně hlučný výfuk.

Rekonstrukce parkoviště a kropená dráha

Během následujících měsíců se dočkáme nově vyasfaltovaného parkoviště, takže konečně žádná zaprášená auta. Finišují také práce na sociálních zařízeních. Přenosné záchodové budky tak brzy nahradí plnohodnotné toalety s umývárnou. V plánu je ještě jedno velké překvapení, které udělá radost hlavně milovníkům přetáčivých smyků! A to kompletní systém kropení dráhy. Pokud půjde vše podle plánu, dočkáme se mokré Sosnové i v slunných letních dnech, dokončení kropícího systému je naplánováno na tento podzim.