JAK ŘÍDIT GR YARIS

29.12.2022

Všichni ho chceme řídit, spousta lidí dokonce říká, že je to nejlepší auto posledních let, tuneři na něm vydělávají velké peníze a Toyota nestíhá vyrábět. Ano, GR Yaris se stal doslova legendou a odstartoval hvězdnou kariéru nově vzniklé sportovní divize Gazoo Racing. S obrovskou slávou je ale spojena celá řada mýtů. To hlavně o použité technice a stylu řízení. Kde je pravda?

GR Yaris zažívá obrovský boom. Pomyslný nástupce skutečných homologačních speciálů Lancer EVO a WRX STI dnes totiž nemá přímou konkurenci. Toyotě se tento tříválcový hothatch navíc mimořádně povedl! Odkaz na soutěžní speciály totiž není jen marketingový blábol, ale skutečnost, kterou si užíváte každým ujetým kilometrem. Musíte ale vybrat tu správnou cestu, počasí i náladu. GR Yaris vám totiž nedá nic zadarmo. Musíte ho nejdřív pochopit a poznat!

Pokud už roky jezdíte s WRX STI nebo Lancerem EVO bude vám na seznámení stačit několik zatáček. Navnímáte jen fungování elektronicky řízené mezinápravové spojky, zvyknete si na kratší rozvor a minimální převisy karoserie. Kdo ale nemá zkušenosti se sportovní čtyřkolkou a prozatím jezdil jen s předokolkou nebo zadokolkou, bude možná během prvních kilometrů trochu zklamaný. Proč? Protože pokud s GR Yarisem pojedete jako se zadokolkou, bude jízda neplynulá a nedotáčivá. Pokud naopak pojedete jako s výkonnou předokolkou, budete zbytečně pomalí ve všech ostrých zatáčkách.

K využití plného potenciálu GR Yarise potřebujete stručně řečeno mix zkušeností z aut všech typů pohonu. Musíte umět nabrzdit pozdě do zatáčky s odsazenou zádí jako s ostrou předokolkou, musíte mít rychlé reakce na kontra pro přetáčivé zadokolkové výjezdy a v hlavě přepnuto na plný plyn jako u aut s pohonem všech kol. GR Yaris totiž funguje nejlépe na limitu přilnavosti pneumatik s lehkým prokluzem všech kol a pod plným plynem. Jedině tak donutíte vícelamelovou mezinápravovou spojku pořádně sepnout a poslat potřebnou porci výkonu na zadní kola. Proč? Protože jen tak odstraníte veškerou nedotáčivost, o které se ve spojení s GR Yarisem neustále mluví. Není to totiž chyba techniky a větší odklony přední nápravy vás nezachrání. Je to chyba přístupu a jízdního stylu.

Budete potřebovat vysokou nájezdovou rychlost!

Správný jízdní styl pro GR Yaris

V zásadě je to velmi prosté. Jízda s GR Yarisem je založena na třech pilířích:

  • vysoká rychlost
  • plný plyn
  • ruční brzda

Rychlost potřebujete ke správnému fungování u všech sportovních aut. U GR Yarisu to ale platí dvojnásob. Proč? Protože kompaktní karoserie s minimálními převisy, krátkým rozvorem a širokým rozchodem kol potřebuje mnohem více energie, aby začala fungovat fyzika. Tedy náklony karoserie, zatížení přední nebo zadní nápravy podle potřeby ke správnému průjezdu zatáčky a přenosu hmotnosti při brzdění.

Zkrátka krátký zadek bez převisu rozhodíte takzvaným skandinávským švihem mnohem náročněji než u delšího Lanceru EVO nebo WRX STI. Potřebujete tedy větší nájezdovou rychlost, rychlejší ruce a taky víc odvahy. GR Yarise musíte před zatáčkou na brzdách „rozhodit“ opravdu agresivním pohybem volantu jinak se ani nehne ze stopy nebo ještě hůř prvně ztratí grip přední pneumatiky. Přechod do přetáčivost je při takovém nájezdu do zatáčky samozřejmě ve spojení s krátkým převisem hodně ostrý a rychlý.

Jenže budete ho k efektivní i zábavné jízdě potřebovat. Pokud totiž jen tupě přijedete před zatáčku, zabrzdíte a přidáte plný plyn s očekáváním efektního přetáčivého průjezdu, nic moc se nestane. Prostě jen rychle projedete zatáčku a když ji špatně trefíte tak ještě vyjedete po čumáku ze stopy. To znamená, že do ostrých vracáků potřebujete nájezd ve vysoké rychlosti s odsazeným zadkem. Pokud se ale necítíte na rozhazování auta volantem na brzdách, zkuste jednodušší a bezpečnější ruční brzdu.

Jak na to? Je to docela snadné! Zkrátka při nájezdu do zatáčky a opuštění brzdového pedálu krátce ale razantně zatáhnete ruční brzdu. Opravdu jen na okamžik a rovnou jděte na plný plyn. V ostrém vracáku se nebojte prvního rychlostního stupně. Pokud je mokro, klidně vás z přetáčivosti vytáhne i dvojka, ale pamatujte na plný plyn. Jakmile uberete a všechna kola se přestanou protáčet pod plynem, tak elektronika odpojí mezinápravovu spojku a při opětovném přidání plynu máte v prvním okamžiku auto prakticky jen s pohonem předních kol. Znamená to, že předek auta odcestuje ze stopy a z hezkého smyku je kostrbatý výjezd jako s nedotáčivou předokolkou. Cílem je tedy udržet auto po celou dobu průjezdu v prokluzu všech čtyř kol. Proto potřebujete vysokou nájezdovou rychlost, plný plyn a jasné ostré zatažení ruční brzdy. Pamatujte, že ruční brzda se před zatáčkou tahá jen jednou. Pokud se to nepovede napoprvé, je už pozdě něco dohánět.

Zatáčky v rychlostech nad 80 km/h pochopitelně nevyžadují použití ruční brzdy pro ten správný čtyřkolkový průjezd. Do rychlejší zatáček je ideální najíždět podobně jako s rychlou předokolkou. Tedy s odlehčenou zadní nápravou na brzdách. Cílem je dostat auto do lehké přetáčivosti tak, aby se připravilo do zatáčky už mírně natočené na nájezdu a vy jste mohli jít rovnou na plný plyn a výjezd, aniž by bylo nutné příliš zatáčet volantem. Výrazně tím omezíte nedotáčivost a zrychlíte průjezd, protože můžete jít okamžitě na plný plyn zásluhou trakce pohonu všech kol. Na suchém i mokrém asfaltu v rychlostech okolo 100-130 km/h vás čeká jen občasné mírné kontra. Úhel při nájezdu se pochopitelně mění podle rychlosti a poloměru zatáčky. V hodně rychlých pasážích a při správné práci s plynem a přenosy hmotnosti budete točit volantem mnohem méně než při jízdě čistou stopou.

Plný plyn je jediná cesta ke správnému průjezdu!

Pokud se ale ještě necítíte na práci s hmotností auta ani ruční brzdou, zkuste začít krátkým přetáčivým výjezdem z vracáku. Zkuste si najít nějakou zatáčku, která trochu víc klouže a máte v jejím okolí dostatek prostoru. Ideální je například vracák za cílovou rovinkou na okruhu v Sosnové. Přetáčivosti pod plynem docela snadno docílíte v režimu Sport tím, že zatočíte přední kola výrazně víc do vnitřku zatáčky, než je potřebné pro plynulý výjezd. Tím jak „utáhnete“ stopu ztratí přední pneumatiky částečně trakci a chytrá elektronika víc sepne mezinápravovou spojku a pošle točivý moment na zadní kola. Výjezd je potom dost podobný jako u auta s pohonem zadních kol. Jen nesmíte polevit na plynu a stále jej držet naplno. Jak už jsme si řekli výše, spojka by povolila a auto by bylo výrazně méně přetáčivé nebo dokonce nedotáčivé. Je to vlastně stejný princip jako jízda na sněhu s koncernovým autem vybaveným mezinápravovou spojkou Haldex. Například takový Golf R osmé generace se v této situaci chová velmi podobně.

Jízda na sněhu

Sníh je u GR Yarisu kapitola sama pro sebe. Na rozdíl od Golfu R vám zde pomáhá dvojice samosvorných diferenciálů Torsen. Výjezd ze zatáček je díky tomu výrazně efektivnější, a rychlejší. Kontrola auta je ale překvapivě velmi podobná. Zkrátka nečekejte přesnost a předvídatelnost mechanického pohonu všech kol jako u Lanceru EVO. Ze začátku si budete chvíli zvykat na chování auta, které se může zdát odlišné v každé zatáčce. Rychle ale získáte důvěru a hodně zrychlíte. GR Yaris totiž těží z nízké hmotnosti. Grip na brzdách a při zatočení je tedy velmi dobrý. Limitem může být opět krátký rozvor a minimální převisy karoserie. Jakmile totiž pustíte na okamžik plyn, auto se značně rovnat do přímého směru jízdy.

Opět tedy platí podobně jako na mokrém asfaltu nebo šotolině jízda na plný plyn a udržování všech kol v prokluzu. Na sněhu alespoň nebudete až na výjimečné situace potřebovat ruční brzdu, protože nižší přilnavost zpřístupní skandinávské švihy a zjednoduší práci s hmotností auta. Nebojte se na rozdíl od mokrého asfaltu auto rozhodit před zatáčkou klidně na dvakrát a hezky si ho připravit do zatáčky v pořádném úhlu. Jakmile nepřijedete do zatáčky dveřmi napřed, budete nejen pomalí na výjezdu ale i hodně „širocí“. Stejně tak zapomeňte na čistý nájezd a plný plyn až na apexu. Opět budete širocí a se všemi čtyřmi protáčejícími se koly vycestuje do protisměru mimo vaši stopu. Jak jezdit na sněhu si můžete přečíst v tomto článku.

Jak vybrat cestu pro GR Yaris

Každé auto funguje na určitém typu silnic a GR Yaris není výjimkou. Vybrat ideální silnici pro Yaris není ale vůbec těžké. Funguje totiž senzačně téměř na všech silnicích druhé a třetí třídy. Dokonale se svezete na úzkých lesních cestách například na Křivoklátsku, Kokořínsku nebo v západočeském pohraničí, které je plné lesních cest z dob minulého režimu. Ty v současné době používají primárně lesní pracovníci a provoz je tedy opravdu minimální. Výhodou těchto cest je také relativně kluzký povrch kombinující jemný štěrk a nečistoty vznikající při těžbě dřeva. Kluzký povrch výrazně snižuje rychlost potřebnou k zábavné jízdě, což se hlavně při seznamování s autem hodí.

Zábavné jsou také serpentiny a ostré vracáky, ve kterých využijete ruční brzdu a potenciál pohonu všech kol pro rychlé přetáčivé výjezdy. Určitě je dobré zkusit první pokusy na uzavřené trati a ideálně mokrém povrchu. Pochopitelně největší zábava pak začíná v zimě na čerstvém sněhu. V takovém okamžiku je prakticky jedno po jaké jedete silnici a budete se královsky bavit. Nás s GR Yarisem na sněhu baví asi nejvíce okolí Špindlerova Mlýna, Benecka a Vítkovic v Krkonoších.

Pokud chcete s GR Yarisem jezdit tak, jak se má, tak rovnou zapomeňte na rychlé a široké silnice s dlouhými zatáčkami. Auto se v nich necítí dobře a vy se nebudete ani trochu bavit. To samé platí o závodních okruzích. Pokud nemáte svého GR Yarise poladěného pro použití na závodním okruhu budete se bavit prakticky jen v Sosnové nebo Mostě, pokud zaprší nebo ideálně nasněží několik centimetrů prašanu. Sériový GR Yaris se zkrátka cítí nejlépe na klikatých lesních cestách. Naše rada je tedy velmi prostá. Vybírejte technicky náročné úzké silnice co nejvíce podobné rychlostním zkouškám rallye. Můžete zkusit tyto naše oblíbené silnice na Křivoklátsku nebo Domažlicku.

Na sněhu se nebojte rozhodit auto před zatáčkou klidně na dvakrát a hezky si ho připravit do zatáčky v pořádném úhlu.

Jak přistupovat k technice?

Radíme ať jezdíte s GR Yarisem naplno po rozbitých lesních cestách. Ale co technika? Vydrží náročné zacházení? Pokud budete dodržovat základní pravidla jako zahřívání a chlazení pohonného ústrojí, pravidelné výměny provozních kapalin a odoláte tuningovým úpravám motoru, vydrží technika opravdu hodně. Už jsme řídili celou řadu GR Yarisů s nájezdem několik desítek tisíc km a vše fungovalo obstojně. Karoserie byla stále tuhá, motor ani pohon všech kol nevykazoval známky opotřebení a odolně působí i převodovka se spojkou. Převodovce nesvědčí pouze hodně rychlé přerážení v omezovači otáček.

Trvanlivé jsou i spotřební komponenty jako tlumiče nebo brzdy. Konkrétně brzdy jsou asi nejsilnější stránkou celého auta. Při okreskovém ježdění vůbec nemá smysl řešit jakýkoliv upgrade obložení, kotoučů ani brzdové kapaliny. Zkrátka fungují brilantně, jsou odolné a pedál skvěle zkalibrovaný. Pokud jezdíte převážně lesní okresky s nekvalitním povrchem, tak se připravte na pravidelné seřizování geometrie podvozku. Pokud se po víkendové projížďce vracíte domu po dálnici s „křivým“ volantem není to bohužel nic výjimečného.

Při sportovním vyžití potenciálu auta doporučujeme výměny motorového oleje každých maximálně 5 tisíc km a náplní v převodovce a diferenciálech každých 10 tisíc km. Pokud jezdíte pouze na závodních okruzích, určitě autu dopřejte ještě pravidelnější servis. Při každé výměně brzdového obložení kontrolujte prachovky brzdových pístků na přední nápravě a přívod vzduchu do airboxu, který často vypadává. Poměrně běžnou závadou je chybné čidlo tlaku motorového oleje, které při vyšších teplotách omezuje výkon motoru.

Ladit GR Yaris na závodní okruh a na okresku jsou dvě zásadně odlišné disciplíny.

Jak vylepšit GR Yaris

Obrovské téma a doslova žně pro tunery a garážové úpravce. Popularita GR Yarise dokonale nahrává výrobcům nejrůznějšího performance a závodního příslušenství. Jenže ne všechny výrobky dávají smysl a některé dokonce mohou vaše auto poškodit. Styl úprav si vždy předem zvolte podle vašeho jízdního stylu a použití auta. Ladit GR Yaris na závodní okruh a na okresku jsou dvě zásadně odlišné disciplíny.

Při úpravách pro závodní okruh se neobejdete bez vylepšení podvozku a chlazení pohonného ústrojí. To jsou dvě zásadní oblasti, které vás dřív nebo později neminou. Auta, která jsme za poslední dva roky řídili měla několik různých modifikací podvozku od zvětšených odklonů, přes jiná ramena až po zcela jiné tlumiče, pružiny a stabilizátory. Obecně vzato je zlatým středem výměna předního gumového uložení ramen za unibalové, tlustší stabilizátory a sportovní tlumiče například od KW nebo Öhlins. Počítejte však s tím, že po těchto změnách bude GR Yaris fungovat pouze na závodním okruhu nebo silnici s kvalitním povrchem. Budete se muset rozloučit se zábavným jízdním projevem a schopností tlumit náročný povrch lesních okresek. Zkrátka u těchto dostupných tuningových podvozků neexistují kompromisy. Mají příliš krátký zdvih a jednoduše omezují potenciál tohoto auta na silnici. Na závodním okruhu díky těmto úpravám získáte o 20-30 % schopností navíc, ale na běžné silnici budete vždy jen zklamaní.

Při okruhovém ježdění se připravte na vysoké teploty motorového oleje, převodovky a mezinápravové spojky. Spousta úpravců řeší přehřívání zadního diferenciálu. Ten je však typu Torsen a rozhodně nemá potíže s teplotou. Problém je ve vysoké teplotě mezinápravové spojky, která je neustále v lehkém prokluzu. Potíže s přehříváním řešíme podrobněji v tomto článku.

Úpravy na okreskové ježdění dávají větší smysl a jsou více sladěné s původní myšlenkou auta. Můžete začít jednoduchými a dostupnými úpravami jako jsou výztuhy karoserie a podvozku. Spoustu funkčních dílů nabízí přímo Toyota nebo ověřený japonský výrobce Cusco. Naopak na samotný podvozek raději nesahejte. Žádný dostupný podvozek do ceny 100 tisíc korun nebude lepší než ten sériový. Pokud byste chtěli na klikatých okreskách posunout schopnosti svého GR Yarise na vyšší úroveň jsou jedinou rozumnou cestou soutěžní tlumiče. Ty jsou však řádově dražší než tuningové a mohou stát klidně třetinu pořizovací ceny auta.

Kdo to s okreskovým ježděním myslí opravdu vážně, určitě ocení hydraulickou ruční brzdu a ližinu pod motor. Komponenty, které nemají žádný negativní vliv na jízdní vlastnosti a jsou jasnou volbou hlavně pro jízdu na sněhu a šotolině. Další úprava, která dává smysl pro okreskové ale i okruhové ježdění jsou skořepinová sedadla. Jejich montáž však svěřujte jen specializovaným dílnám. Proč, se můžete dočíst v tomto článku.

V každém případě se spíše vyhněte úpravám motoru. Tím myslíme hlavně těm softwarovým. Na trhu je spousta „krabiček“ na zvýšení výkonu nebo pedál boxů pro zrychlení reakce motoru. Je to zbytečné a z naší osobní zkušenosti i nebezpečné. Použitím takových výrobků nejen snížíte životnost motoru, ale i dávkování výkonu není přirozené a plynulé jako v případě sériového nastavení. Ano, váš GR Yaris bude rychlejší, ale za jakou cenu?! Nic moc navíc vám reálně nepřinesou ani různé blow off ventily, větší mezichladiče a podobné hardwarové komponenty. Radost si můžete udělat kvalitním sáním nebo sportovním výfukem. Dodají vám trochu víc emocí a nemají až takový vliv na životnost motoru.

Lehká baterie? GR Yaris má baterii v podlaze zavazadlového prostoru. Jedním důvodem je nedostatek místa v okolí motoru, ale také rozložení hmotnosti auta. Jak jsem si řekli, GR Yaris má minimální převisy karoserie, které trochu omezují jeho ovládání. Těžká baterie v kufru vám s tím alespoň trochu pomáhá a dodává zadní nápravě potřebou setrvačnost. Výměna za odlehčenou baterii dává smysl až při komplexních přestavbách auta a použití nastavitelného povozku pro dodatečné vyvážení auta.