HYUNDAI IONIQ 5 N – PRVNÍ SKUTEČNĚ SPORTOVNÍ ELEKTROMOBIL

10.04.2024

Jedním z nejočekávanějších sportovních aut této dekády je bezesporu elektrický IONIQ 5 N. Už během prvních testů světových médií získal celou řadu pozitivních ohlasů včetně titulu TopGear Car of the Year 2023. My jsme se v něm svezli jako jedni z prvních v Česku na závodním okruhu v Mostě. Je to skutečně taková pecka, jak všichni tvrdí?

Jihokorejská automobilka Hyundai ráda boří mýty. A to jak v motorsportu, tak v běžných produkčních automobilech, které jsou inovativní po designové i technologické stránce. Patří navíc často k tomu nejlepšímu, co si v dané kategorii můžete pořídit. Mezi sportovně laděnými verzemi byl pro Hyundai klíčovým modelem hatchback i30 N, který doslova uzemnil všechny hatery. Během několika prvních měsíců produkce totiž dokázal své mimořádné schopnosti nejen odborné veřejnosti, ale i samotným zákazníkům. Modernizovaná a výrazně vylepšená verze potom doslova deklasovala konkurenci sportovních aut s pohonem předních kol. Společně s menším i20 N se tak povedený i30 N stal novodobou legendou v kategorii ostrých hatchbacků.

Vytvořili tak skvělou výchozí pozici pro první pečlivě připravovaný elektromobil divize Hyundai N. Předem bylo jasné, že půjde o propracovaný a velmi dobře fungující EV. Protože už standardní IONIQ 5 a IONIQ 6 jezdí skutečně dobře, a hlavně na poměry čistě elektrických aut i překvapivě zábavně. Na první ostré elektrické eNko jsme se proto moc těšili, ale přece jen jsme byli trochu skeptičtí.

Reakce auta na řízení jsou díky tomu pohotovější a odezva ve volantu přesnější!

Po dosavadních zkušenostech se všemi na českém trhu dostupnými elektromobily jsme totiž předpokládali, že jízda bude limitována vysokou hmotností a jejím nezvyklým rozložením, klesajícím výkonem elektromotorů ve vysokých rychlostech spojeným s nadměrným přehříváním a obrovskými nároky na brzdový systém. Jenže stačilo jedno dynamické kolo na závodním okruhu a my jsme totálně změnili názor. Toto je totiž první skutečně sportovní elektromobil na našem trhu! Vlastně je to bez nadsázky na světě první produkční EV s registrační značkou, které dokáže emocemi za volantem nahradit klasické sportovní modely se spalovacím motorem!

JAK SE TO HYUNDAI POVEDLO?

Za tímto skvělým výsledkem je nejen použití inovativní techniky a nejmodernějších technologií, ale také obrovská suma investovaná do vývoje a tisíce hodin testování, mimo jiné i na legendární Nordschleife okruhu Nürburgring.

„Nürburgring je místem, kde je každý model N laděn na N-tou, takže zde se musí osvědčit i náš první zcela elektrický vysokovýkonný model N. IONIQ 5 N právě dokončil svůj vytrvalostní test odolnosti ujetím 10 000 km na Severní smyčce, což je významným milníkem, který potvrzuje vysokou odolnost tohoto vozu i jeho připravenost pro jízdu na závodním okruhu. I tak jsme právě začali náš druhý test na 10 000 km, abychom posunuli limity modelu IONIQ 5 N ještě výš.“

Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a motorsportu, Hyundai Motor Company

 

Základem sportovního IONIQ 5 N je vylepšený skelet karoserie se 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena, což společně s dodatečným pomocným rámem vpředu i vzadu zvyšuje torzní tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC. Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21′′ kolům z lehké slitiny nebo dvoudílným brzdovým kotoučům na přední nápravě.

Přepracovaný a vyztužený je rovněž sloupek řízení. Reakce auta na řízení jsou díky tomu pohotovější a odezva ve volantu přesnější. IONIQ 5 N je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení a strmějším převodem. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které řidiči dodává větší pocit jistoty.

Na jedno ostré kolo na závodním okruhu v Mostě spotřebuje IONIQ 5 N 9% baterie!

CHYTRÁ ELEKTRONIKA PRO INTENZIVNĚJŠÍ ŘIDIČSKOU ZÁBAVU

Další zajímavostí je N Pedal, který byl vyvinut jako řešení v souvislosti s neodmyslitelnou hmotností a velikostí elektromobilů. Jeho cílem je zajistit jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi. Tato inteligentní softwarová funkce ve výbavě IONIQ 5 N umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na nájezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu. N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. N Pedal však upřednostňuje rychlý a precizní průjezd zatáčkou před energetickou hospodárností. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky. Zkrátka simuluje pozdní brzdění hluboko do vnitřku zatáčky, tak jak vás učíme na našich řidičských kurzech!

Mezi další vychytávky pro řidičskou zábavu patří N Drift Optimizer pomáhající udržovat úhel smyku vyváženým ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Integrovaná funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky (clutch kick) používané v autech s pohonem zadních kol a spalovacím motorem v jízdních situacích, které vyžadují bezprostřední vyvolání řízeného smyku.

Nastavitelný N Torque Distribution zajišťuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v jedenácti úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential), na zadní nápravě optimalizuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách. Co by za tak efektní a snadné nastavení dali majitelé například Toyoty GR Yaris, že?!

PŘÍPRAVA NA TRACKDAYS

Systému řízení provozní teploty prostřednictvím chlazení byla v modelu IONIQ 5 N věnována mimořádná péče, protože chlazení je v elektromobilech náročnější než v běžných autech se spalovacími motory. IONIQ 5 N proto dostal větší chladicí plochu se specifickým efektivním uspořádáním chladiče, vylepšený chladič motorového oleje a chladič sady akumulátorů završují výčet hardwarových vylepšení podobných těm, která jsou realizována u aut se spalovacími motory. Tyto metody hardwarového chlazení jsou dále umocněny novými řešeními pro řízení provozní teploty, například N Battery Preconditioning a N Race.

Funkce N Battery Preconditioning předem nastavuje takovou teplotu akumulátorových článků, při níž lze efektivně využívat maximální výkon. Funkce pro zajištění optimální provozní teploty sady akumulátorů je rozdělena do dvou režimů „Drag“ a „Track“ vhodných pro odlišné scénáře sportovní jízdy. V režimu „Drag“ je nastavena optimální teplota pro okamžité využití maximálního výkonu, zatímco v režimu „Track“ je nejnižší možná teplota sady akumulátorů optimalizována pro absolvování většího počtu kol.

Funkce N Race poskytuje řidiči přímější kontrolu nad spotřebou energie. Na výběr má přitom režimy „Sprint“ a „Endurance“. „Sprint“ je výchozí nastavení modelu IONIQ 5 N, kde je prioritou maximální výkon, jakmile ho řidič potřebuje. „Endurance“ je nastavení, které maximalizuje dojezd modelu IONIQ 5 N na závodním okruhu. Toho je dosaženo omezením náhlých výkonových špiček, které zpomaluje nárůst teploty a zvyšuje odolnost.

Funkce N Battery Preconditioning a N Race jsou přímým výsledkem přístupu značky N, který má své kořeny v motorsportu. Řidiči si tak mohou zvolit strategii pro spotřebu elektrické energie s cílem maximalizovat výkon nebo dojezd. Zatímco tento druh změny nastavení by normálně vyžadoval tým mechaniků a výbavy, v modelu IONIQ 5 N je pohodlně dosažitelný několika stisknutími tlačítka.

Umělý zuk i převodovka mají své opodstatnění.

ODOLNÉ BRZDY A EXTRÉMNÍ REKUPERAČNÍ VÝKON

Zpomalování pomocí rekuperace elektromotoru je primárním zdrojem brzdné síly. V případě nutnosti poskytuje dodatečnou brzdnou sílu hydraulická brzdová soustava. Inženýři divize Hyundai N zkonstruovali jedinečnou rekuperační brzdovou soustavu speciálně pro IONIQ 5 N. Jen prostřednictvím rekuperačního brzdění lze dosáhnout zpomalení až 0,6 g, což je nejlepší hodnota v automobilovém průmyslu. Rekuperační brzdění zůstává zapojeno dokonce i při aktivovaném ABS a přispívá maximálním zpomalením 0,2 g.

Hydraulická brzdová soustava modelu IONIQ 5 N je standardně vybavena kotoučovými brzdami s průměrem 400 mm, novým lehkým materiálem a optimalizovaným přívodem chladicího vzduchu. Na závodním okruhu v Mostě jsme byli sami překvapeni, jak zvládají opakované brzdění z vysokých rychlostí. Ani po třech ostrých kolech nebyl problém v přesném dávkování brzdného účinku při brzdění na cílové rovince z rychlosti asi 220 km/h do úzké a pomalé šikany.

Zdrojem uměle zprostředkovaných, ale skutečných emocí jsou systémy N Active Sound + a N e-Shift, díky kterým řidič dostává od auta lepší odezvu. N Active Sound + využívá systém deseti reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidiči nabízí tři různé akustické motivy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition napodobuje přeplňovaný dvoulitrový spalovací motor vozů N včetně zvukového efektu „prskání do výfuku“, zatímco Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inspirovaný studiemi N 2025 Vision Gran Turismo Concept a RN22e. Supersonic simuluje stíhací letadlo, aby řidiči mohli prožívat pocity stíhacího letce. Možná to zní trochu úsměvně, ale skutečně to funguje, a hlavně díky této srandě řidič mnohem lépe vnímá reálnou rychlost.

N e-Shift úzce spolupracuje s funkcí N Active Sound +, protože napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku, kterou známe například z oblíbeného i30 N. N e-Shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně trhnutí v průběhu řazení. Auto dokonce přestane zrychlovat, pokud řidič nezvolí další převodový stupeň. Zkrátka takový simulátor v reálném životě, který jízdě dodává něco navíc. Vše jde pochopitelně vypnout nebo nastavit v individuálním jízdním režimu.

ANO, IONIQ 5 N JE SKUTEČNĚ TAK DOBRÝ!

První, čeho si při usednutí do IONIQ 5 N všimnete, je pozice za volantem. Anatomická sedadla jsou manuálně nastavitelná, tedy hodně blízko podlaze. Mají velmi dobré boční vedení i bederní oporu. Jsou to vlastně příplatková sedadla z i30 N vyvinutá ve spolupráci s italským výrobcem Sabelt. Zajímavý je také volant s celou řadu mechanických ovládacích prvků. Není to naštěstí chaotická směs tlačítek, ale výběr skutečně užitečných. Ty nejdůležitější jsou navíc barevně odlišené a umožňují rychlé změny nastavení auta. Podstatnější jsou však průměr a tloušťka věnce. Hyundai naštěstí nepodlehl moderním trendům. Použil tenký a kulatý věnec po vzoru závodních aut.

Ve srovnání s klasickou verzí IONIQ 5 jsou všechny interiérové plasty tmavé včetně čalounění stropu a sedadla mají kvalitní čalounění kombinující kůži a Alcantaru. Atmosféra v interiéru je tedy velmi příjemná a rychle si najdete ideální pozici, ve které se budete cítit příjemně bez rozptylujících prvků. Jediné, s čím budete první kilometry a hodiny „bojovat“, bude nastavení auta. Možností nastavení jízdních režimů a všech prvků auta je totiž tolik, že budete chvíli tápat.

Při prvním sešlápnutí plynového pedálu a otočení volantem okamžitě poznáte, že sedíte ve správném autě. Plyn reaguje předvídatelně, řízení má okamžitou reakci a cítíte v něm komunikativnost, která je většině elektromobilů cizí. Ovládací prvky působí natolik přirozeně, že vůbec nemáte pocit jízdy s elektrickým autem. Hned po prvním testovacím kole na závodním okruhu jsme tipovali, že IONIQ 5 N má maximálně 1 800 kg a rozhodně ne přes 2 tuny. Reakce podvozku jsou velmi rychlé, plynulé a čitelné bez nepříjemné setrvačnosti, která je pro takto těžká auta typická. Práce podvozku je vlastně mnohem předvídatelnější než u některých sportovních aut se spalovacím motorem. Je skoro k neuvěření, jak dokáže IONIQ 5 N bezprostředně komunikovat s řidičem. Stačí vám jedno svižné kolo na závodním okruhu a ve druhém už můžete jet rovnou naplno, protože přesně víte, jak se zachovají tlumiče, pneumatiky i brzdy.

Nejneuvěřitelnější je však předvídatelnost pohonu všech kol, respektive kombinace dvojice elektromotorů a chytré elektroniky simulující samosvorné diferenciály. Reakce pohonného ústrojí a rozdělování točivého momentu mezi nápravy i jednotlivá kola je natolik intuitivní, že vůbec nemáte potřebu se přizpůsobovat autu. Zkrátka jen využíváte potenciál naplno a soustředíte se na samotnou jízdu. Abychom byli upřímní, tak se bezesporu jedná o jednu z nejlepších čtyřkolek, které jsme na závodním okruhu v Mostě zkoušeli. Ano, a to nemá spalovací motor, kardan ani žádný mechanický diferenciál.

V kategorii EV je při okruhovém použití pochopitelně důležitý dojezd. Během našeho testování nám palubní počítač ukazoval spotřebu 9 % baterie na jedno ujeté kolo. Jednoduše si tam můžete spočítat, kolik kol IONIQ 5 N na okruhu ujede. Ještě větší výhodou než velmi slušná hospodárnost energie je schopnost ujet několik ostrých kol za sebou. To málokterý současný elektromobil dokáže. Z naší zkušenosti vydrží většina EV v Mostě jedno ostré kolo a elektronika auta sníží výkon z důvodu přehřátí akumulátoru nebo brzdového systému. IONIQ 5 N takové problémy absolutně nemá. Nicméně provozní teploty můžete vidět na palubním počítači v našem videu na konci tohoto blogu.

Takže na závěr říkáme ANO. Je to první skutečně sportovní, a hlavně řidičsky zajímavý produkční elektromobil na světě! Už teď se nemůžeme dočkat prvních kilometrů na českých silnicích.