HYUNDAI I30 N – JAK SPRÁVNĚ VYBRAT?

07.03.2023

Hyundai i30 N je bezesporu nejlepší předokolkou, jakou si můžete na českém trhu nakonfigurovat a objednat. Jak ale vybrat tu správnou specifikaci? Rozdíly v jízdním projevu jsou totiž překvapivě velké!

Hned na úvod si ve stručnosti řekneme, proč se nám i30 N tolik líbí. V corners.cz máme rádi auta, která reálně fungují a jsou kvalitně postavená. Nezajímají nás marketingové slogany ani pověst založená na online diskusích. Korejskou i30 N jsme vždy respektovali a po její modernizaci patří bezesporu k našim nejoblíbenějším autům s předním pohonem, jaká jsme kdy řídili.

Ano, Honda Type R je možná delikátnější, ale novou ji u nás nekoupíte. Renault Mégane R.S. není vůbec špatné auto a má skvělou historii, ale už je spíše minulostí a na i30 N nestačí. Na současném trhu se s i30 N může srovnávat maximálně modernizovaný Focus ST od Fordu. Že jsme zapomněli na koncernová auta od VW? Ano, jsou rychlá, konečně jezdí docela zajímavě a nabízejí i velmi slušnou techniku. Jenže za nás jsou to „pouze“ rychlá, ale ne sportovně laděná auta.

Velkou zásluhu na prvním sportovním modelu divize N má pochopitelně Albert Biermann.

PROČ JE I30 N TAK DOBRÁ?

K tomu abyste postavili skutečně dobré sportovní auto potřebujete dobrý technický základ, tým zkušených inženýrů a hlavně spoustu času stráveného testováním a laděním. Hyundai nic nepodcenil a pro i30 N vyrobil klíčové komponenty prakticky na míru. Použil sice základ v klasickém modelu i30 a i30 Fastback, ale karoserii výrazně zpevnil a vyztužil. Právě to je jeden z klíčových důvodu proč při dynamické jízdě i30 N tak skvěle vnímáte a cítíte všechny její pohyby skrze sedadlo a volant.

Motor vznikl speciálně pro N verze stejně jako dvouspojková převodovka N DCT s olejovou lázní, se kterou testovací jezdci odkroužili přes 800 kol na Nordschleife. Hyundai testování rozhodně nepodceňuje a základ svých sportovních aut drtí na domácím okruhu a následně se přesouvají do vývojového centra přímo na Nürburgringu. Finální ladění i30 N probíhalo mimo jiné i na českém závodním okruhu v Mostě.

Abychom to zkrátili, tak velkou zásluhu na prvním sportovním modelu divize N má pochopitelně Albert Biermann, který do Hyundai N přestoupil z BMW M. Kdo zná mnichovské sportovní modely určitě si v eNkových autech všimne několika nápadně podobných myšlenek zlepšujících například ergonomii a ovládání auta.

MODERNIZOVANÁ I30 N

Hyundai i30 N je na trhu od roku 2018 a po čtyřech letech se dočkal významné modernizace neboli faceliftu. Ten změnil grafiku světlometů a některé detaily exteriéru i interiéru, jako například nový displej infotainmentu. Důležitější jsou ale změny technické, které téměř odpovídají novému modelu. Hyundai totiž kompletně přepracoval motor, podvozek, brzdy a v interiéru nabídl volitelná sportovní sedadla inspirovaná radikálním Projectem C.

Výkon verze Performance vyrostl o pět koní na rovných 280 a točivý moment o 39 Nm na 392 Nm. Motor dostal nové turbodmychadlo se zvětšeným průměrem, jiné písty, upravený mezichladič nebo nové výfukové ventily. Změny poznáte okamžitě díky pocitové lehkosti motoru, který se ochotněji vytáčení a výrazně eliminoval prodlevu turbodmychadla.

Oceníte také rozsáhlé změny na podvozku s upravenou geometrií a dvojnásobnými negativními odklony. Na zadní nápravě jsou tužší silentbloky a pevnější ramena. Překalibrované tlumiče umožnily použití tužších pružin, aniž by auto ztratilo na komfortu. To i díky novým odlehčeným kovaným kolům Fuchs. Brzdový systém s většími kotouči je efektivněji chlazený a novou kalibrací prošel elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Podrobný popis všech změn a vylepšení by si jednoduše zasloužil samostatný článek.

I30 N, I30 N PERFORMANCE NEBO I30 N PERFORMANCE SPORT?

Pokud se svojí i30 N chcete jezdit skutečně dynamicky rozhodně se vyplatí připlatit 90 tisíc korun za ostřejší verzi Performance. Za tuto relativně skromnou částku dostanete větší brzdové kotouče s průměrem 360/314 mm, elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, výztuhu v zavazadlovém prostoru, 19″ kovaná kola a hlavně elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností. Věřte, že změny poznáte okamžitě v první zatáčce! Za další rozumný příplatek 30 tisíc korun jsou ještě anatomická sedadla čalouněná Alcantarou ve verzi Performance Sport. Jsou manuálně nastavitelná, tedy blíž k podlaze auta a navíc ušetří slušných 15 kg.

Manuální i dvouspojková převodovka patří k tomu nejlepšímu ve třídě.

HATCHBACK NEBO FASTBACK?

Rozdíl mezi karosářskými verzemi hatchback a Fastback je reálně mnohem větší, než se může zdát. Je to vlastně logické, protože o 11 cm delší zadní převis s mírně vyšší hmotností mění vyvážení auta. Jaký to má vliv na jízdu? Jednoduše získáte více přetáčivosti a kontroly na limitu přilnavosti zadní nápravy. Už před zatáčkou si můžete zadek ubráním plynu nebo lehkým pohybem volantu odsadit pro dokonale efektní průjezd.

Díky perfektnímu vyvážení a předvídatelným pohybům karoserie si hravost i30 N Fastback užijí i méně zkušení řidiči. Přechod do přetáčivosti je jednoduše čitelný a předvídatelný se zvyšující se rychlostí. Hodnocení designu necháme na vás, ale nám v corners.cz sedí ke sportovnímu i30 N spíše klasická karoserie hatchback.

MANUÁLNÍ PŘEVODOVKA NEBO N DCT?

Nově vyvinutá převodovka pro sportovní N modely se v ceníku objevila současně s příchodem modernizované i30 N a novinky Kona N. Za příplatek 50 tisíc korun získáte univerzál vhodný pro každodenní pohodlné ježdění i skutečně ostré tempo. N DCT totiž pracuje v olejové lázni pro eliminaci přehřívání i při dlouhodobé zátěži a kalibrace převodovky umožňuje skutečně ostré zacházení narozdíl od konkurenčního DSG koncernu VW, které občas působí zmateně.

V Hyundai se vám nestane, že převodovka samovolně podřadí při plné akceleraci nebo přeřadí dvakrát nahoru protože se protočila přední kola. Manuální režim je u převodovky N DCT skutečně manuální a to i v omezovači otáček. Kontrola auta je díky tomu mnohem lepší a předvídatelnější. Samotné řazení i podřazování je dostatečně rychlé a zřetelné. Nemusíte tedy přemýšlet, jestli tam rychlost skutečně padla nebo ne.

Pokud pravidelně jezdíte na trackdays nebo rádi brzdíte levou nohou pro lepší přenosy hmotnosti, bude pro vás osmirychlostní dvouspojková převodovka N DCT lepší volbou než manuální šestirychlostní skříň. Časy na kolo s ní zajedete pochopitelně rychlejší a konzistentnější.

Nicméně ani manuální převodovka není vůbec špatná. Naopak patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Mechanický chod řadící páky není zbytečně tuhý a plynulost řazení zlepšují nastavitelné automatické meziplyny.

 

I30 N NA ZÁVODNÍM OKRUHU?

Hyundai i30 N bez problémů zvládne občasný výlet na závodní okruh. Velmi dobře funguje na „placatých“ tratích, jako Brno nebo Most a perfektně se s ním svezete na Nordschleife okruhu Nürburgring. Výhodou je hlavně podvozek s dobře trefenou geometrií, díky které se příliš nepřetěžuje vnější strana pneumatik. Dalším plusem je tuhost a přesnost podvozku a odolné brzdy. Pochopitelně brzdy musíte po několika kolech chladit, jako v každém jiném silničním autě. Obecně je i30 N vhodnějším autem na okruh než menší i20 N, která je primárně okreskově zaměřená.

I30 N NA OKRESCE?

Na silnicích druhé a třetí třídy zužitkujete možnosti individualizace jízdních režimů. Nám nejlépe sedí ostré nastavení motoru, převodovky i diferenciálu a nejměkčí setup tlumičů a posilovače řízení. Jízda s i30 N bude na silnicích s horším povrchem vždy trochu tvrdá, ale rozhodně se nebojte odskakovaní. Tlumiče vyřeší i ty nejnáročnější nerovnosti, jen je v autě zkrátka pocítíte. Na rychlosti to však nic nemění a i30 N dokáže být bez rozdílu povrchu skutečně hodně rychlá. Zároveň umí být zábavná i v relativně nízkých rychlostech díky perfektnímu vyvážení. Stačí správný pohyb volantu a i30 N projede prakticky jakoukoliv zatáčku plynulým přetáčivým smykem.

I30 N NA SNĚHU?

Z vyvážení a okamžitých reakcí budete těžit i na sněhu a ledu. Ano, i s předokolkou si díky skvělému setupu můžete užít spoustu zábavy. Pro takové jízdy bude nejlepší volbou i30 N Fastback s delším zadkem a automatickou dvouspojkovou převodovkou, protože na kluzkém povrchu potřebujete neustálé korekce levou nohou na brzdě. Je to totiž nejefektivnější způsob, jak jezdit rychlé, zábavně a hlavně pod kontrolou.