FORD FOCUS ST EDITION – NÜRBURGRING SETUP

31.10.2023

Focus ST Edition je hatchback vyladěný pro trackdays přímo automobilkou. Všechna vylepšení tedy skutečně fungují, nemají vliv na životnost auta ani záruku. K manuálně nastavitelným tlumičům dokonce dostanete doporučené nastavení pro závodní okruh Nürburgring GP a Nordschleife.

Aktuální generace Fordu Focus je před koncem svého životního cyklu. Nejsportovnější verze ST Edition je vrcholem, jaký si dnes můžete pořídit. Na ještě ostřejší RS byste totiž čekali marně. Vývoj čtyřkolového RS byl přerušen a pravděpodobně se nevrátí ani v budoucích generacích, podobně jako menší Fiesta ST, jejíž výroba byla nadobro ukončena před několika měsíci.

V čem se verze ST Edition liší od běžného Focusu ST? Tím nejzásadnějším jsou dvoucestné manuálně nastavitelné tlumiče KW Automotive. Kromě světlé výšky, kterou je možné měnit, předpětí pružin a vyvážení auta je k dispozici nastavení tuhosti stlačení a rychlosti roztažení tlumičů. To má zásadní vliv nejen na samotné tlumení nerovností, ale i citlivost řízení, omezení nedotáčivosti, přetáčivosti nebo náklonů karoserie. Ford v manuálu pro jistotu uvádí doporučená nastavení pro běžné silnice i závodní okruh. Vliv na jízdní vlastnosti v rozdílných nastaveních je skutečně znatelný, dokonce i v nejměkčím setupu je evidentní okruhové zaměření. To je dáno také geometrií podvozku. Focus ST Edition zkrátka funguje nejlépe na hladkém asfaltu v rychlých zatáčkách. Je to podobný případ jako u nedávno testovaného BMW M3 CS

Mechanicky brilantnímu Fordu chybí nadšení a ostrost!

To nic nemění na tom, že zkušený mechanik vám dokáže auto perfektně nastavit i pro okreskové ježdění! Jen bude nutné zvolit jinou geometrii i nastavení tlumičů. Proč? Focus ST Edition totiž není v továrním nastavení tak hravý a obratný jako základní ST. Naopak v rychlých pasážích je výrazně stabilnější a rychlejší i přes použití identického motoru. Popravdě, právě motor je nejslabší částí celého auta. Nejenže má nezajímavý a neemotivní jízdní projev, ale hlavně mu chybí chuť zrychlovat. Například Hyundai i30 N nebo VW Golf GTI Clubsport akceleruje s větší razancí a hlavně ochotou. Je to trochu škoda, protože podvozek i vylepšené brzdy Brembo působí skutečně seriózně a dodávají vozu skutečný sportovní potenciál. Ford evidentně nešetřil ani na brzdovém obložení, díky kterému auto bezúnavně zastaví i po několikaminutové dynamické jízdě.

Brzdění, akceleraci a také tlumení pomáhají lehká hliníková kola vyrobená technologií flow forming. Navíc vypadají fantasticky a dokonale ladí se sportovním designem vozu. Ten se z našeho pohledu povedl také v interiéru, který dostal podobně jako modernizovaná Fiesta ST senzační sedadla Ford Performance. Ta jednoznačně patří k těm nejlepším, jaká můžete v současném ostrém hatchbacku dostat. Po mechanické stránce je tedy Focus ST Edition mimořádně podařený stroj, ale bohužel mu chybí nadšení a ostrost těch nejlepších ve třídě!

Focus ST Edition nebo Golf GTI

Jízdním projevem i reálnými schopnosti je Focus ST Edition nejblíže Golfu GTI Clubsport. Výkon v zatáčkách a stabilita jsou u obou aut na prakticky stejné úrovni. Golf dokonce nabízí rovněž setup přímo pro Nordschleife. Jen s tím rozdílem, že je praktičtější díky elektronicky řízeným tlumičům. Ty však nemají takové možnosti nastavení a ani kvalitou nedosahují na pokročilejší řešení Fordu.

Naopak, kde Golf GTI získává velký náskok, to jsou výjezdy ze zatáček a dlouhé rovinky. Dvoulitr od VW je skutečně povedený. Je výkonnější, ostřejší a celkově schopnější. Problémem Golfu GTI jsou však brzdy, které po několika ostrých kolech na závodním okruhu budou mít velké potíže s konzistentností a přehříváním. Toho se u Focusu ST Edition bát nemusíte. Pokud vám jde tedy čistě o výkon a časy na kolo, bude lepší volbou Golf GTI Clubsport. Jestli ale preferujete skutečně sportovní jízdu a rychlost, budete se více bavit s Focusem ST Edition.

V čem se verze ST Edition liší od běžného Focusu ST? Tím nejzásadnějším jsou dvoucestné manuálně nastavitelné tlumiče KW Automotive.

Focus ST Edition nebo i30 N

Hlavním konkurentem Focusu ST je bezesporu i30 N. Na základě technických parametrů podobné zaměření, výkon i cena. Realita je ale docela jiná. Ford působí na první pohled moderněji, kvalitněji a při pohledu na detaily, jako jsou brzdy, pneumatiky nebo tlumiče, také celkově schopněji. Jakmile se ale v obou autech projdete po stejné silnici nebo závodním okruhu, je po druhé projeté zatáčce jasné, kdo je tady král!

Hyundai má lepší řízení, kalibraci pedálů, převodovku, naladění podvozku a vyvážení auta. Motor sice není o tolik rychlejší, ale působí ochotnějším a zábavnějším dojmem. Největší rozdíl je ale v celkové sladěnosti aut. S i30 N si po několika ujetých kilometrech troufnete jet skutečně rychle, a navíc se budete skvěle bavit. Na Focus ST Edition si budete chvíli zvykat a ani po celém dni ježdění nebude spojení s autem dokonalé.

Focus ST Edition nebo Civic Type R

Bylo by nefér srovnávat Focus ST Edition s výrazně dražším Civicem Type R, který je navíc téměř nedostižným zbožím. Bereme ho však jako současný benchmark ostrých hatchbacků. Pokud vás tento mimořádně povedený stroj zajímá, přikládáme odkaz na náš rychlý test.