FORD FIESTA ST – BUDETE SE BAVIT!

03.07.2023

Sportovní hatchbacky od Fordu tradičně patří k těm řidičsky nejzajímavějším a modernizovaná Fiesta ST není výjimkou! Pro modelový rok 2023 přináší navíc porci komfortu pro každodenní ježdění a skvělá sportovní sedadla Ford Performance.

U nás v corners.cz máme pro kompaktní a lehké sportovní hatchbacky skutečně slabost. Jsou totiž skvělou volbou nejen pro začínající řidiče. Za relativně nízkou pořizovací cenu a rozumné provozní náklady dokáží nabídnout velmi dobré svezení i každodenní použitelnost. Z aktuální nabídky můžeme jmenovat například Suzuki Swift Sport, VW Polo GTI, Hyundai i20 N, MINI John Cooper Works, Toyotu GR Yaris, nebo právě Fiestu ST. Ta prošla pro modelový rok 2023 modernizací, která ji „připravila“ o třídveřovou karoserii. Je to za nás velká škoda, ale Ford přišel i se spoustou pozitivních novinek.

Fiesta ST dokáže na požádání zvednout zadní vnitřní kolo a přitom se zábavně sklouznout!

Přeplňovaný tříválcový motor má vyšší točivý moment, nově jsou k dispozici senzační sportovní sedadla Ford Performance nahrazující původní Recara a změnil se také setup podvozku. Ten je nyní výrazně komfortnější při každodenním popojíždění po městě. Statečně zdolává dokonce i náročně pražské ulice a přestože je jízda citelně tužší než v běžném kompaktním hatchbacku, není vysloveně nepohodlná nebo uskákaná jako tomu bylo u dřívějších verzí. Zkrátka máte z podvozku pocit větší vyspělosti i odolnosti. V kombinaci s rychlým převodem řízení a točivým momentem dostupným od skutečně nízkých otáček působí Fiesta ST v úzkých uličkách lehkonoze a obratně.

Komfortnější naladění podvozku naštěstí nepřipravilo Fiestu ST o její typický jízdní projev. Pořád dokáže na požádání zvednout zadní vnitřní kolo a přitom se zábavně sklouznout při každém průjezdu zatáčkou. Stačí jen ve správný okamžik pustit plyn a utáhnout volantem stopu. Díky velmi slušné kontrole na hladkém asfaltu si na přetáčivé smyky můžete troufnout v relativně vysokých rychlostech.

Preciznost podvozku ani řízení však není na tak vysoké úrovni jako u i20 N. Zkrátka máte při jízdě s Fiestou ST pocit jako by byla užší a vyšší. Vlivem měkčího uložení navíc působí „gumovějším“ dojmem a řízení nemá tolik mechanické odezvy. Obecně má Fiesta ST hodně osobitý jízdní projev, který se od většiny malých hatchbacků liší. Velký vliv na to má i použití rychle reagujícího samosvorného diferenciálu Quiafe mezi předními koly.

V pocitové nepřesnosti podvozku se paradoxně skrývá skutečně odlišný a překvapivě zábavný jízdní projev, pro který ani nelze Fiestu ST příliš kritizovat. Věřím totiž, že některým řidičům bude právě tento styl vyhovovat. Výhodou je totiž zábava od skutečně nízkých rychlostí na rozdíl například od Toyoty GR Yaris, která potřebuje skutečně pořádné tempo, aby svého řidiče zapojila do hry.

Fordu se povedl design i jízdní vlastnosti!

Naopak drobnou kritiku zaslouží odolnost brzdového systému. Výkon je během prvních dynamických kilometrů velmi slušný. Poměrně rychle se však přední obložení začne přehřívat a rozmazávat na brzdové kotouče. To způsobuje hučení a v tom horším případě vibrace napečením desek na kotouč. Nicméně například Swift Sport nebo Polo GTI na tom nejsou o nic lépe.

Pokud tedy budete se svojí Fiestou ST jezdit skutečně na limitu jejího potenciálu, je dobré myslet na správný přístup a tedy častější chlazení brzd nebo odolnější brzdové obložení. Pro trackday použití bude ideální volbou rovnou celý brzdový kit. Naštěstí je v nabídce několik solidních řešení od renomovaných výrobců za velmi slušné ceny.

Design

Fiesta ST bohužel přišla o stylovější nebo chcete-li sportovnější třídveřovou karoserii. Nicméně i v pětidveřovém provedení vypadá skutečně cool. Přední i zadní nárazník společně s širšími nástupními prahy a decentním spojlerem pátých dveří bezvadně kombinuje sportovní image s elegancí. Fiesta ST díky tomu nepůsobí zbytečně extrovertně a neláká pozornost. Znalé oko však díky velkým nasávacím otvorům v předním nárazníku a dvojité koncovce výfuku bezpečně pozná o čem je řeč. Osobně bych jen vyměnil kola ze menší a lehčí 17“ s klasičtějším designem. Například něco ve stylu nového Focusu ST Track Pack!

Povedený je také interiér. Na první pohled možná působí trochu „retro“, ale ve výsledku to je výhoda. Nejčastěji používané funkce, jako je deaktivace funkce start-stop, stabilizačního systému a jízdních režimů má klasické mechanické tlačítko. Stejně tak mechanickým tlačítkem jednoduše vypnete displej infotainmentu. Pro všechny funkce spojené s jízdou tak nemusíte složitě klikat na dotykovém displeji jako u některých konkurentů. 

Ergonomie

Díky sedadlům Ford Performance umístěných hodně blízko podlaze se Fiesta ST může pochlubit jednou z nejlepší pozic za volantem nejen mezi kompaktními, ale všemi ostrými hatchbacky. Je to skutečně velké zlepšení ve srovnání s předchozími generacemi! Výborná ergonomická sedadla navíc nabízejí široké možnosti nastavení a perfektní boční oporu těla. Navíc jsou skutečně pohodlná při běžném cestování nebo popojíždění po městě. Konkurovat může snad jen nový Civic Type R.

Dostatečně polohovatelný je také volant a řadicí páka je i přes relativně nízké umístěný dobře dostupná stejně jako všechny ovládací prvky. Pedály mají slušnou kalibraci a všechny podobný odpor při jejich ovládání. Rozmístění není ideální, ale nijak nebrání používání meziplynů při dynamické jízdě.

Motor

Pokud se vám bude někdo smát, že vaše Fiesta ST má pod kapotou tříválcový motor, vůbec ho neberte vážně. Takový člověk totiž evidentně vůbec nerozumí moderním sportovním autům! Kompaktní a lehký motor méně zatěžuje přední nápravu a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. Navíc je tento tříválec od Fordu překvapivě charakterní a zábavný. Jako většinu turbomotorů nemá smysl točit jej nad 6tisíc otáček, ale odměnou je skutečně nízko položený točivý moment i velmi dobrá reakce ve středním pásmu otáček, ve kterých se budete pochybovat 80% času při jízdě po okreskách.

Fordu se také povedlo moc hezky naladit výfukový systém. Kombinace občasného výstřelu z výfuku se zvukem sání a ofukováním turbodmychadla perfektně ladí k charakteru motoru i celého auta. Odměnou je průměrná spotřeba 10 litrů při opravdu intenzivní využití potenciálu auta.

Diferenciál Quaife

Velký podíl na jízdních vlastnostech většiny sportovních Fordů má samosvorný diferenciál Quiafe a nejnovější Fiesta ST není výjimkou. Tento šnekový diferenciál od renomovaného britského výrobce pomáhá autu při akceleraci i brzdění. Jak poznáte jeho svornost 20 až 80% při jízdě? Úplně jednoduše! Přínos ucítíte hned při průjezdu první zatáčky pod plynem. Čím víc autu naložíte tím lépe zatáčí. Doslova cítíte, jak diferenciál přenáší výkon na vnější zatížené kolo a to drží směr jízdy, který zvolíte a ještě jej utáhne tak aby vám dodal jistotu. Ve většině zatáček díky tomu můžete Fiestě ST okamžitě naložit plný plyn po povolení brzdového pedálu nebo současně s jeho povolováním. Je to nejen efektivní, ale skutečně zábavné!

Dostupná zábava

Je úplně jedno na co jste zvyklí! Tohle auto vám vždy vykouzlí úsměv na tváři. Na té správné cestě vám Fiesta ST udělá radost i když jezdíte každý den auty jako BMW M3 nebo Porsche 911. Její potentní motor, specificky ale zábavně naladěný podvozek v kombinací s lehkou karoserií má jednoduše své kouzlo! Pořizovací cenu i provozní náklady navíc zvládne „ukočírovat“ většina z nás.