BMW Z4 – KDYŽ JE MÉNĚ VÍCE! 

07.12.2023

Aktuální Z4 je překvapivě opomíjený roadster a klasickou koncepcí, špičkovou technikou a pro BMW typickým jízdním projevem. Skvěle vypadá, dobře se v něm sedí, dokáže jezdit skutečně rychle i zábavně a cena není vůbec děsivá! Tak proč jej nepotkáváme na českých silnicích častěji?

Kompaktní roadstery nikdy nebyly masovou záležitostí s výjimkou Mazdy MX-5. Ta má úspěch hlavně díky příznivé pořizovací ceně, mimořádně nízké hmotnosti, která je společně s točivými atmosférickými motory, přesným řazení i řízením hlavním zdrojem řidičské zábavy. BMW je však svojí cenou i použitou technikou o kategorii výše společně s výběhovým modelem TT Roadster od Audi nebo již obtížně dostupným Porsche Boxster. Zároveň tedy cílí na trochu jiné zákazníky, kteří hledají kultivovanější a všestrannější auto se stahovací střechou. Tomu také odpovídá celkové naladění Z4, která má zcela odlišný charakter než zmíněná MX-5.

Skrze sedadlo i volant komunikuje Z4 o něco méně než zmíněná Mazda MX-5 nebo Porsche Boxster, ale přesto velmi dobře víte, co se právě děje pod koly.

JAK JEZDÍ BMW Z4?

Tady skutečně záleží na úhlu pohledu. BMW v aktuální generaci Z4 nenabízí plnohodnotnou eMkovou verzi. Je tedy dobré si uvědomit, že ani vrcholné provedení M40i není vysloveně ostré sportovní auto. Přesto je Z4 Roadster zamýšlen jako druhé, třetí nebo zkrátka další auto do garáže, které má dělat radost během letních výletů nebo jako stylovka do města. A přesně tuto úlohu plní dokonale.

Pozice za volantem je senzační a sedadla i volant nabízejí skutečně bohaté možnosti nastavení. K dokonalé ergonomii přispívá promyšlený interiér a pro BMW typicky bezkonkurenční infotainment a možnosti nastavení auta. Pohodlnou pozici za volantem si tedy najdete velmi rychle a nebude vás nic rozptylovat ani obtěžovat.

Proč řešíme v odstavci jízdních vlastností pozici za volantem? Ta je totiž klíčová pro dokonalé ovládání auta. Skrze sedadlo i volant komunikuje Z4 o něco méně než zmíněná Mazda MX-5 nebo Porsche Boxster, ale přesto velmi dobře víte, co se právě děje pod koly. Zásluhu na tom má hlavně mimořádně pevná karoserie. Naopak filtrem informací je zbytečně tlustý a měkčený věnec volantu a velká široká kola. Na nich obuté pneumatiky téměř ve stejných rozměrech jako na mnohem výkonnějším BMW M3 pohlcují spoustu drahocenných informací a hlavně limitují schopnosti podvozku.

Volba příliš velkých nebo spíše širokých kol je tím největším zdrojem negativních vlastností. K verzi sDrive20i bychom si přáli 18“ kola s šířkou maximálně 225 na přední a 245 na zadní nápravě. Testované auto mělo pneumatiky o šířce 255 a 275. S užšími koly a pneumatiky mohla být Z4 obratnější, čitelnější, komfortnější, a zkrátka výrazně řidičky zajímavější.

JAK SPRÁVNĚ VYBRAT BMW Z4?

Aktuálně si Z4 můžete objednat se čtyřválcovým dvoulitrem nebo řadovým šestiválcovým třílitrem. K základnímu čtyřválci sDrive20i můžete mít dnes již vzácnou manuální převodovku nebo volitelný osmistupňový automat ZF. Ten je standardem pro výkonnější čtyřválec sDrive30i s volitelným sportovním podvozkem a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. Obě tato technická vylepšení jsou standardem vrcholné verze M40i společně s výkonnějším brzdovým systémem vyvinutým ve spolupráci s Brembo. Tento sportovní brzdový systém je volitelně dostupný i k oběma čtyřválcům.

Pokud hledáte otevřené auto vysloveně na výlety nebo jako stylovku, určitě skvěle poslouží základní provedení sDrive20i.

BMW Z4 sDrive20i

Pokud hledáte otevřené auto vysloveně na výlety nebo jako stylovku, určitě skvěle poslouží základní provedení sDrive20i. Kultivovaný dvoulitrový motor je dostatečně výkonný pro dynamickou jízdu a současně je mimořádně hospodárný. Pro tento motor nemá příliš smysl připlácet poměrně drahá technická vylepšení. Například brzdový systém se zcela obyčejnými plovoucími třmeny zvládá plné nasazení, a tak jedinými smysluplnými příplatky jsou prvky výbavy interiéru nebo barva karoserie. Za nás jednoznačně vede tmavě fialová!

Výkon v kW (k): 145 (197)
Točivý moment: 320 Nm
Převodovka: 6stupňová, manuální
Pohotovostní hmotnost: 1510 kg
Pneumatiky vpředu: 225/45 ZR18
Pneumatiky vzadu: 255/40 ZR18

BMW Z4 sDrive30i

Naše volba by při výběru řidičsky nejzajímavější Z4 padla na výkonnější čtyřválec sDrive30i! V tomto případě již s adaptivním sportovním podvozkem, elektronicky řízeným lamelových samosvorným diferenciálem a výkonnějším brzdovým systémem z verze M40i. V této specifikaci je Z4 nejen dostatečně rychlá na všech typech silnic, ale dokáže být i skutečně zábavná. Pokud zůstanete u standardních 18“, můžete se těšit i na snadno dostupné přetáčivé smyky! Výhodou ve srovnání s výkonnější M40i je výrazně nižší hmotnost motoru, a tedy agilnější jízdní vlastnosti a příjemně lehký předek s okamžitou reakcí.

Výkon v kW (k): 190 (258)
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 8stupňová, automatická
Pohotovostní hmotnost: 1545 kg
Pneumatiky vpředu: 225/45 ZR18
Pneumatiky vzadu: 255/40 ZR18

BMW Z4 M40i

Pokud za každou cenu potřebujete tu nejvýkonnější a nejrychlejší z nabídky, je jasnou volbou M40i. Na závodním okruhu je tento roadster dokonce rychlejší než první generace BMW M2. Skvělým zážitkem je také projev a zvuk přeplňovaného řadového šestiválce. Ten svým charakterem pochopitelně překonává obě varianty dvoulitrového čtyřválce. Při jízdě je však cítit vyšší hmotnost a pro někoho možná až příliš tuhé nastavení podvozku na nekvalitních silnicích.

Výkon v kW (k): 250 (340)
Točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 8stupňová, automatická
Pohotovostní hmotnost: 1640 kg
Pneumatiky vpředu: 255/40 ZR18
Pneumatiky vzadu: 275/40 ZR18