ALPINE A110 GT – PROMYŠLENÁ LEHKOST

11.09.2023

Lehká zadokolka A110 od francouzské Alpine patří k naším oblíbeným autům. S modernizací se nabídka rozrostla o sportovnější verzi S, luxusní GT a později radikální R. Na středočeských okreskách jsme tentokrát otestovali GT kombinující výkonný motor z eSka a komfortnějším podvozek základní A110. Je to ta správná specifikace na české silnice?

Vyvinout a vyrobit dobré sportovní auto vypadá jako lehký úkol. Automobilky mají bohaté zkušenosti z motorsportu, kvalifikované inženýry a chytré virtuální simulace pro zefektivnění celého procesu. Obrovský krok kupředu udělali také technologické postupy výroby a „exotické“ materiály, jako je karbon, různé slitiny hliníku nebo hořčík jsou výrazně dostupnější. Konkrétně A110 je vyrobena z 96 % z hliníkových slitin různých složení, jež využívají nejnovějších spojovacích technik od šroubování přes svařování až po lepení.

Realita je ale bohužel trochu složitější. Inženýři se musejí při vývoji podřídit bezpečnostním předpisům, emisním limitům a v neposlední řadě marketingovému plánu. Jednoduše řečeno nemají zdaleka tak volné ruce a jsou postavení v každém detailu před volbu kompromisu. Nabízet proto v cenové kategorii okolo dvou milionů korun takto promyšlené sportovní auto určené pro relativně nízkou produkci skutečně obdivujeme!

Rozložení hmotnosti 44:56, spousta hliníku a technika inspirovaná motorsportem!

Na aktuálním trhu nemá A110 prakticky žádnou přímou konkurenci. To hlavně po ukončení produkce Lotusu Elise, Exige a Porsche Cayman. Ano můžeme A110 postavit proti šestiválcové Toyotě Supa A90, novému BMW M2 nebo Lotusu Emira. Všechna tato auta jsou zajímavá a v některých oblastech i lepší než A110. Žádné z nich bohužel nenabídne tak speciální pocit lehkosti a obratnosti při řízení. Navíc design Alpine a možnosti individualizace jsou skutečně jedinečné!

Jak jezdí Alpine A110 GT?

V úvodu jsme zmínili, že A110 GT kombinuji výkonné pohonné ústrojí ze sportovní A110 S a komfortněji naladěný podvozek ze základní A110. Ano, skutečně to zní jako dokonalé kombo pro dynamické svezení na českých okreskách. Přeplňovaný čtyřválec z Méganu R.S v kombinaci s dvouspojkovou s olejovou lázní od německého výrobce Getrag je dostatečně potentní, rychle reaguje, v celém spektru otáček zajímavě zní a hlavně dává řidiči velmi dobrou zpětnou vazbu. Ano není ta není na úrovni Porsche Cayman GT4 s atmosféricky plněným čtyřlitrovým motorem a brilantní převodovkou PDK. Pořád ale dokonale přesně víte, kolik plynu potřebujete v konkrétní situaci a jaký převodový stupeň bude ten správný.

V testu A110 S jsme psali, že se Alpine cítí nejlépe na hladkých klikatých silnicích a při 80 % využití potenciálu auta. Pro komfortnější verzi A110 GT platí trochu překvapivě to samé ale… Podvozek ze základní A110 s měkčími pružinami, stabilizátory a jinak kalibrovanými tlumiči příliš neubírá na stabilitě ani rychlosti. Rozdíl je hlavně v pocitu a důvěře k autu. Při dynamické jízdě na hladkém asfaltu, kde je A110 S přesnější a ostřejší na volantu je GT trochu rozvážnější a houpavější. Nedává řidiči tolik důvěry „opřít“ se do podvozku a pneumatik. Naopak na náročném povrchu tlumiče A110 GT lépe pracují s terénem a auto je klidnější. Je to poznat hlavně na mechanickém gripu přední nápravy při ostrém brzdění. U A110 S nám vadilo, že poměrně často nedokáže přenést na úzkých předních pneumatikách v kombinaci s tuhým podvozkem a lehkým předkem tolik brzdného účinku. A110 GT je na tom o poznání lépe, ale stále nedosahuje úrovně Camynu S nebo T. Je to však i zmíněným rozměrem předních pneumatik, které jsou na Porsche výrazně širší.

Není perfektní, ale budete ji milovat!

Trakce zadní kol je u obou verzí A110 S i A110 GT velmi podobná. GT jen trochu plynuleji přechází do přetáčivosti. Na suchu je přetáčivost na výjezdu z vracáku snadno dostupná a předvídatelná. Potřebujete totiž plyn na podlaze pro překonání trakce zadních pneumatik a díky tomu nemusíte řešit prodlevu turbodmychadla. Naopak na mokru budete potřebovat rychlé ruce, protože malý přeplňovaný motor má pod 4 tisíce otáček poměrně velkou prodlevu. Jemné práce s nástupem výkonu se tak dočkáte logicky a ve vyšších otáčkách. Za deště je tedy důležité držet motor v horním spektru a nebát se na výjezdu z vracáku zařadit i první rychlostní stupeň podobně jako v Porsche Cayman nebo 911, které mají dlouhé převodové stupně.

Překvapivě při těchto jednoduchých výjezdech bokem nebude ani tolik postrádat absenci mechanického samosvorného diferenciálu. Ten není k dispozici v žádné z nabízených verzí A110 ani volitelně jako příslušenství. Kde absenci samosvoru zaznamenáte je hodně nerovný povrch, kdy se rychle nadlehčená zadní kola protočí dříve než stačí zasáhnout elektronika. Naštěstí takových situací není díky koncepci auta s motorem vzadu uprostřed příliš. Přesto bychom přítomnost mechanického samosvorného diferenciálu určitě přivítali, alespoň jako příplatkovou položku v konfigurátoru i za cenu trochu horší obratnosti přední nápravy v technických pasážích.

Je to však jedna z mála slabin A110. Větším přešlapem jsou pevně umístěná „pádla“ řazení na sloupku řízení, která se neotáčejí s volantem. Toto řešení inspirované motorsportem velmi dobře funguje u závodních aut, která mají mnohem kratší převod řízení. V reálném světe to znamená že přeřazení v zatáčce není úplně intuitivní a občas musíte povolit ruku z volantu a sáhnout po pádle.

Dokonalé auto na výlety!

Každé auto potřebuje vhodný výběr cesty nebo závodního okruhu. Ano, pro A110 bez rozdílu verze jsou to horské silnice s hladkým povrchem. Nemusí to být za každou cenu Alpy, ale skvěle se svezete na silnicích, které vedou například okolo Ještědu. Tedy ostré vracáky a rychle navazující zatáčky, ve kterých si užijete návykovou lehkost a obratnost. Při okreskovém výletu nemusíte jet ani nijak extra rychle, aby vás řízení bavilo. To je mezi moderními auty poměrně výjimečná vlastnost. Důvodem je opět několikrát zmíněná lehkost, dobře nastavený posilovač řízení i okamžité reakce na pohyby volantu, dobrá pozice za volantem a pocit výjimečnosti.

A110 GT sice není žádný exkluzivní supersport, ale rozhodně je auto, které nepotkáte na každém rohu. Kamkoliv s Alpine přijedete vzbudíte pozitivní reakci okolí. Ještě uspokojivější je pocit, který budete mít po dobré projížďce, když vystoupíte z auta a podíváte se na něj. Novodobá A110 vypadá skutečně nadčasově, sexy a cool z každého úhlu.